شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
رمان جنجالی عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی منتشر شد

«نکته جزئی» شاخص‌ترین اثر عدنیه شبلی نویسنده برجسته فلسطینی با ترجمه سارا مصطفی‌پور به بازار آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا این رمان در سال ۲۰۱۷ به عربی منتشر و در سال ۲۰۲۰ به انگلیسی ترجمه شد و به مرحله نهایی جایزه کتاب ملی در بخش ترجمه و جایزه بین‌المللی بوکر راه یافت و توانست جایزه لیت‌بروم برای ترجمه آلمانی را از آن خود کند.

این جایزه قرار بود در نمایشگاه فرانکفورت سال ۲۰۲۳ به این نویسنده اعطا شود که به دلیل آغاز جنگ اسراییل و حماس، این جایزه به تعویق افتاد که موجب اعتراض هزار نویسنده از جمله کالم توبین، عبدالرزاق گورنه، هشام مطر، کامیلا شمسی، آنی ارنو و اُلگا تورکاچوک شد.

رمانِ «نکته جزئی» در دو دوره زمانی و حولِ یک ماجرای واقعی اتفاق می‌افتد.

بخشِ اول رمانِ روایتگرِ تابستانِ ۱۹۴۹ است، یعنی یک سال پس از «روزِ نکبت» که منجر به تبعیدِ بیش از ۷۰۰ هزار فلسطینی و تشکیلِ دولتِ اسراییل شد که اسراییلی‌ها آن را «روزِ استقلال» می‌نامند. سربازانِ اسراییلی پس از تجاوزِ دسته‌جمعی به یک دخترِ عرب بادیه‌نشین، او را به قتل می‌رسانند و در صحرا دفن می‌کنند؛ سال‌ها از این اتفاق می‌گذرد؛ تا اینکه یک زنِ جوانِ فلسطینی، به‌طورِ تصادفی از آن باخبر می‌شود و یک نکته جزیی نظرش را جلب می‌کند و دنبالِ کشف حقیقت ماجرا می‌رود...

در بخشی از داستان می‌خوانیم: «وقتی وارد کلبه‌اش شد، بوی تعفنی که هنوز به همان شدت قبل در هوا سنگینی می‌کرد، فوراً به دماغش هجوم آورد. در را باز گذاشت، حوله را از رویِ میخ برداشت و شروع به تکاندنِ آن در هوا کرد. می‌خواست بوی چسبیده به کنجی را که شب قبل با تخت دوم اشغال شده بود به طرفِ در و از آنجا به بیرون هدایت کند. آن قدر این کار را ادامه داد تا حوله از دستش افتاد. خم شد، برش داشت و روی پشتیِ صندلی انداخت. بعد از همان جا که ایستاده بود شروع به تفتیشِ اتاق کرد. کمی بعد هم صندلی را نزدیک کشید و نشست. اما دوباره بلند شد و سمت خرت‌وپرت‌هایش در گوشه اتاق رفت. از توی گالن، کمی آب تویِ یغلاوی ریخت و پیراهن، کفش‌ها، جوراب‌ها و دست‌آخر هم شلوارش را که کلی خار و تیغ و علفِ خشک به آن چسبیده بود درآورد. آن‌وقت حوله را برداشت و تویِ آبِ ظرف خیساند؛ تکه‌ای صابون به آن مالید و روی صورت و گردنش کشید. بعد آن را آب کشید و دوباره صابون زد و سینه و بازوهایش را هم پاک کرد. یک بارِ دیگر هم آن را شست، صابون زد و به زیربغل‌هایش کشید و باز هم این کار را تکرار کرد و این بار صابونِ بیشتری رویِ حوله مالید و بی‌اینکه پانسمانش را باز کند، آن را به پاهایش کشید. دست‌آخر هم که کلِ بدنش را تمیز کرد، آن را شست و به جایِ اولش آویخت.»

رمان «نکته جزیی» اثر عدنیه شبلی با ترجمه سارا مصطفی‌پور، در ۱۱۲ صفحه با قیمت ۹۰ هزار تومان از سوی نشر ققنوس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها