شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
گلچینی از قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی

گردآورنده کتاب «پیله عشق» گفت: کتاب حاضر گلچینی از قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی و محلی است که توسط هنرمندان بزرگ این سرزمین به وجود آمده است. این کتاب شامل 15 تصنیف ایرانی برای تار و سه تار است.

مجید عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: کتابی که من گردآوری کرده‌ام، گلچینی از قطعات خاطره انگیز موسیقی ایرانی و محلی است که توسط هنرمندان بزرگ این سرزمین به وجود آمده. این کتاب برای هنرجویان تار و سه تار مناسب است و هنرجویان با اجرای تصنیف‌های این کتاب تا حدودی با دستگاه و آوازهای موسیقی ایران آشنا می‌شوند.

وی درباره اینکه این کتاب چه قطعاتی را شامل می‌شود، گفت: در این کتاب دستگاه شور، آواز ابوعطا، آواز بیات ترک، آواز دشتی، دستگاه همایون، آواز اصفهان و یک قطعه در دستگاه سه گاه وجود دارد. همچنین کوک قطعات برای هر اثر نوشته شده است و هنرجویان می‌توانند برای حالت اجرایی بهتر از این کوک‌ها استفاده کنند. خصوصاً هنرجویانی که تسلط کافی برای کوک کردن ساز ندارند می‌توانند تمام قطعات را در شور سل کوک (دو سل دو) اجرا کنند.

وی درباره برجسته‌ترین تصنیف‌هایی که در این کتاب آمده است، اضافه کرد: قطعه «تو را دیدم» از مجیدوفادار، «عشق گل» که تصنیفی قدیمی است و قطعه «پربسته» از استاد پرویز یاحقی و تصنیف‌های دیگری که از استاد محمد حسین بنان و شجریان، در کتاب آورده شده است.

وی در پایان گفت: در اینجا ضروری می‌دانم از علیرضا تنهایی مدیر محترم انتشارات پنج خط که در چاپ و عرضه این کتاب‌ها پیش‌قدم هستند تشکر می‌کنم امیدوارم چاپ این‌گونه قطعات، ضمن آشنا کردن هنرجویان با موسیقی فاخر ایران در راستای ارتقای فرهنگ موسیقی اصیل موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها