شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
تاریخچه اسکواش ایران منتشر می‌شود

رییس انجمن پیشکشوتان اسکواش ایران از جمع‌آوری و انتشار اسناد مربوط به رشته ورزشی اسکواش در ایران با همکاری باشگاه بانک ملی و در قالب کتاب تاریخچه این ورزش خبر داد.-

عباس افتخاری در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: حدود چهار دهه از تاسیس فدراسیون اسکواش ایران می‌گذرد اما هنوز تاریخچه‌ مدونی درباره این ورزش منتشر نشده است، در حالی‌ که منابع مکتوب مستند و جامع و همچنین منابع انسانی ارزشمندی در این حوزه وجود دارد.
وی با بیان این‌که انتشار کتاب تاریخچه اسکواش را باید مهم‌ترین اقدام فرهنگی فدراسیون این ورزش در سال جاری دانست، افزود: مسوولان فدارسیون اسکواش در ابتدا تمایل داشتند که اطلاعات دقیقی از تاریخ این ورزش تهیه شود و روی خروجی سایت این فدراسیون قرار گیرد اما در نشستی که چند روز پیش به میزبانی فدارسیون برگزار شد، تصمیم گرفتیم با استفاده از آرشیو منابع موجود در باشگاه بانک ملی ایران، تاریخچه مدون و قابل استنادی را برای اسکواش ایران از سوی فدارسیون این ورزش تهیه و منتشر کنیم.

افتخاری درباره چگونگی ورود ورزش اسکواش به کشورمان اظهار کرد: اسکواش هم مانند فوتبال ورزشی بود که توسط دریانوردان انگلیسی به ایران راه پیدا کرد و سال 1353 فدراسیون این ورزش در کشورمان راه‌اندازی شد. باشگاه بانک ملی ایران، یکی از نخستین پایگاه‌های اسکواش ایران بود و من هم به دلیل خدمت در بانک ملی، به این ورزش روی آوردم.

رییس انجمن پیشکسوتان اسکواش ایران در پایان اضافه کرد: خوشبختانه فدراسیون نگاه مثبتی به فعالیت‌های فرهنگی دارد و امیدوارم با کمک بابک فقیر، دبیر فدراسیون اسکواش و با همکاری باشگاه بانک ملی، تاریخچه اسکواش ایران به زودی منتشر شود.

ورزش اسکواش سال ۱۳۲۰ از سوی کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان در کشورمان توسعه پیدا کرد. غیر از آبادان شهرهای اهواز، مسجد سلیمان و تهران، نخستین شهرهای ایران بودند که سالن این ورزش در آن‌ها ساخته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها