ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
یکی از مهمترین و شاید مهمترین مدافع تمثیل تجربه دینی به تجربه حسی امروزه ویلیام آلستون، معرفتشناس برجسته آمریکایی و فیلسوف دین معاصر است که به سبب پژوهشهای جامع، نظریههای بدیع و آثار برجستهاش در حوزههای فلسفی و دینی مورد توجه فیلسوفان و الهیدانان قرار گرفته است. دیدگاههای او ـ که به دلیل جدید بودن و انتشارش پس از کتاب دیویس در این کتاب مطرح نشده است ـ گامی جدید در راه تبیین ارزش معرفتی تجربه دینی از طریق تمثیل آن به ادراک حسی است و تقریری تازه از برهان تجربه دینی به معنای گسترده آن که مورد نظر دیویس است به شمار میرود.
وی با رویکردی معرفتشناسانه به تجربه دینی میپردازد و معتقد است ساخت تجربه دینی همانند تجربه حسی بوده و از اینرو، ادراکی تجربی از متعلق خود را در اختیار صاحب تجربه مینهد. البته آلستون تنها نوع خاصی از تجربه دینی را در نظر دارد و آن تجربهای است که صاحب آن تجربه آن را آگاهی بیواسطه به خداوند تلقی میکند. وی این تجربه را که بدون واسطه هرگونه ادراک حسی دیگر است و مستقیماً به صورت احساس حضور خداوند دریافت میشود، تجربه عرفانی و نیز تجربه خدا مینامد و توجه دارد که نه تجربه عرفانی و نه تجربه خداوند، در این صورت خاص منحصر نیست.
صفحه 162/ تعلیقاتی بر ارزش معرفتشناختی تجربه دینی/ دکتر علی شیروانی/ انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه/ چاپ اول/ سال 1391/ 292 صفحه/ 6000 تومان
نظر شما