شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۰
انتشار «پروین‌پژوهی» از سوی موسسه خانه کتاب

کتاب مجموعه مقالات در بررسی آثار و زندگی پروین اعتصامی با نام «پروین‌پژوهی» به کوشش منوچهر اکبری از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب شامل 25 مقاله از 25 پژوهشگر است که انتشارات خانه کتاب آن را منتشر کرده است.

در بخشی از دیباچه کتاب به قلم منوچهر اکبری آمده: «پروین گرچه خالق مناظره نیست، اما در بازآفرینی و تکامل مناظره، استادی به خرج داده است. تا آنجا که در سده اخیر هیچ رقیبی برای او نمی‌توان معرفی کرد. رگه‌ها و تصاویری از تفکرات آزادی‌خواهی و نوین پس از انقلاب مشروطیت در دیوانش جلوه‌گر است. بی ‌آنکه در چنبره تعصب فمینیزم یا زن‌سالاری گرفتار شود، از حقوق زنان، آن هم در عصر سیطره بلامنازع تفکر مرد سالارانه، دفاع کرد.»

در این کتاب مقاله‌هایی با این عنوان می‌خوانیم: «منظومه گنج درویش نماد دلتنگی‌های اختر چرخ ادب»، «پروین اعتصامی، شاعری نکته‌سنج»، «نور یزدانی»، «شیوه حکایت‌پردازی پروین در مثنوی‌ها»، «جلوه‌هایی از مفاهیم قرآن و حدیث در بیان پروین»، «پروای پروین»، «گفتمان، اصطلاحی در نقد ادبی جدید»، «تجلی قرآن در اندیشه و شعر پروین اعتصامی»، «نقد و تحلیل و بررسی پیشینه فابل‌ها و تمثیل‌های رمزی جانوری»، «دو ستاره درخشان آسمان و ادب و عرفان، پروین اعتصامی»، «نگرش کلی بر زوایای فکری، سیاسی و...»، «جنبه‌های هنری شعری پروین»، «پروین شاعری با افکار و احساسات زنانه». 

همچنین در کتاب «پروین پژوهی» مقاله‌هایی از فاطمه کوپا، محبوبه مباشری، فاطمه مدرسی، محمد مهدی‌پور، سیدرضا میرهاشمی، علی نجفی، حمیرا نکهت دستگیرزاده، دکتر اسدالله نوروزی، مهدی نیک منش، ناصر نیکوبخت، غلامعلی زارع و عبدالله واثق عباسی درج شده است.

مجموعه مقالات «پروین پژوهی» فرودین امسال(1392) در 447 صفحه از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها