ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
اگرچه وجود تفاوت میان استعداد و پیشرفت تحصیلی یکی از پیشنیازهای شناسایی دانشآموزان با استعداد تحصیلی بالا و ناتوانی یادگیری است ولی کافی نیست چرا که ممکن است این تفاوت به دلایل دیگری ایجاد شده باشد (کریپنر، 1968، سیلورمن، 1989؛ ویتمور، 1980). آموزش ناکافی، نداشتن انگیزه تحصیلی و محرومیتهای محیطی نیز موجب میشوند که تواناییهای بالقوه فرد کاملاً به فعل درنیاید. بررسی شواهدی مبنی بر نقص پردازش اطلاعات میتواند به تشخیص کمک کند. شناخت نقص در پردازش میتواند به شناخت تفاوتهای موجود در رشد تواناییهای شناختی خاص کمک کند. برای مثال وجود تفاوت گسترده در توانایی کلامی و توانایی کمی میتواند مبین نقص در پردازش اطلاعات باشد. این نقایص ممکن است بر وجود همزمان تیزهوشی و ناتوانی یادگیری دلالت داشته باشد (ریم، 1986؛ ویتمور و میکر، 1985).
شناخت علت مشکل یادگیری بهویژه برای شناسایی دانشآموزان تیزهوش با ناتوانی یادگیری از اهمیت برخودار است؛ زیرا با توجه به علت میتوان دانشآموزان را با دقت بیشتری شناسایی کرد و برنامههای آموزشی مناسب برای آنها طراحی نمود.
صفحه 230 و 231/ روانشناسی و آموزش تیزهوشان / دکتر محسن شکوهی یکتا و دکتر اکرم پرند / انتشارات تیمورزاده نشر طبیب/ چاپ دوم/ سال 1391/ 304 صفحه/ 12500 تومان
نظر شما