عبدالحمید حاجیان، مدیر مسوول انتشارات هانی سرقتهای محتوايي از سوی افراد غیر حرفهای و کتابسازی را از مهمترین آسیبهای کتابهای آشپزی دانست و گفت: نباید در تولید و عرضه این آثار به درک، سلیقه و خواست مخاطبان بیتوجه باشیم.-
وی با اشاره به این که مخاطبان این دسته از آثار نیز از درک و قوه تشخیص بالایی برخوردارند، گفت: متاسفانه آسیبهایی نظیر سرقت محتوايي از کتابهای افراد شناخته شده یا آثاری که جایگاه خود را در این بازار یافتهاند، انجام میشود اما در این زمینه از سوی نهادهای مربوطه پیگیریهایی صورت گرفته است.
حاجیان با اشاره به ضرورت مصور بودن کتابهای آشپزی و خانهداری بیان کرد: متاسفانه برخی افراد یا ناشران به جمعبندی و گردآوری اطلاعاتی از آثار دیگران میپردازند و در نهایت تصویری نامرتبط را برای آن انتخاب میکنند در حالی که مخاطبان ما افراد فهیمی هستند و به راحتی با بررسیهای ابتدایی این نکته را در مییابند. همچنین ناشران باید توجه داشته باشند که کتابهای این حوزه در شمار آثاری نیستند که تنها یکبار چاپ شوند، با هدف خلق آثار ارزشمند و ماندگار باید بکوشیم کتابی که تولید میکنیم سالها جایگاه ممتاز خود را در بازار نشر حفظ کند.
مدیر مسوول انتشارات هانی یکی از آسیبهای کتابسازیهای حوزه آشپزی و تدوین اثر توسط افراد غیر متخصص و غیر آشپز را در امکانناپذیر بودن ارتباط مخاطبان با نویسنده کتاب که باید در شمار استادان حرفه آشپزی باشند، دانست و توضیح داد: کتابهای آشپزی از منابعی بهشمار میآیند که در مواقعی مخاطب نیاز دارد با نویسنده کتاب ارتباط مستقیم داشته باشد تا بتوانند ایرادهای کاری و سوالاتی را درباره دستورات غذایی از آنها بپرسند، ورود افراد غیر متخصص به این حوزه ارتباط مولف و مخاطب را خدشهدار میکند.
این ناشر کتابها آشپزی و خانهداری در پاسخ به این سوال که اکنون بازار کتابهای تالیفی در حوزه آشپزی رونق بیشتری دارد یا آثار ترجمهای؟ گفت: هر دو دسته این آثار مخاطبان و علاقهمندان خاص خود را دارند، نمیتوان گفت که اکنون اقبال به سوی کدام دسته از این آثار بیشتر است، چرا که جامعه ما به هر دوی این آثار نیاز دارد.
نظر شما