به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این شماره مجله، در کنار مطالب مختلف مجله، تحلیل سریال «معاویه» که به تازگی از شبکه امبیسی پخش شد، به چشم میخورد.
در یکی از مطالب مجله با عنوان «از قصور رسانه ملی تا گرایش مردم به درام تاریخی» به قلم محمدتقی زاده، چنین آمده است: «ساختار هنری سریال «معاویه» از سریالی نه چندان قوی و منسجم حکایت دارد که بیش از روایتگری قصه و شخصیت پردازی به نمایش سکانسهای استراتژیک و معنادار بسنده کرده، همچنین شیوه روایت سریال در بسیاری لحظات فاقد معنا و منطق به نظر میرسد. مشخص است که اتاق فکر و نویسندگان سریال موقعیتهای تاریخی را وسیلهای برای ابراز و تبیین مضامین خود استفاده کردند.»
این مطلی در ادامه مینویسد: «یکی از تمهیدات سازندگان برای جذابتر شدن سریال «معاویه» و همراهی بیشتر مخاطبان، بالا بردن ریتم سریال است به نحوی که بیشتر سکانسها طولانی نیستند و از لوکیشنهای متعدد و خرده روایتهای مختلف برای جذابیت بیشتر استفاده شده است. اما این طراحی در عین حال سبب شده که تمرکز مخاطب از عمیق شدن روی اتفاقات و شخصیتها برداشته شود و مدام از این اتفاق به آن اتفاق تاریخی و این شخصیت مهم به آن شخصیت موثر تاریخ انتقال پیدا کند.»
حجتالاسلام و المسلمین محمد مسجدجامعی نیز در گفتوگویی با اشاره به سریال «معاویه» میگوید: «درباره این تصور جدید از معاویه باید گفت که عوامل متعددی در شکلگیری آن نقش داشتهاند. اولین عامل آشنایی عربها با تحقیقاتی بود که گذشته آنان را مورد مطالعه قرار میداد که عموماً صبغهای انتقادی داشت و آنها را به بازنگری در فهم تاریخی و تمدنی خویش وامیداشته است.
اما این تمام ماجرا نیست. یکی دیگر از عوامل مهم، رقابت سیاسی و فرهنگی با ایران است. به ویژه در شرایط فعلی سوریه که سیاست عربی در قبال ایران چندان مثبت نیستند، تاکید بر شخصیتهایی مانند معاویه میتواند نوعی توازن در برابر تمرکز ایران بر اهل بیت ایجاد کند.»
محمدحسین رجبیدوانی نیز در مطلبی چنین مینویسد: «تحلیلی در فضای مجازی دیدهام و جالب بود، این احتمال را مطرح میکند که هدف خاندان سعودی از این سریال، شبیهسازی حکومت معاویه و تبدیل خلافت به سلطنت موروثی برای تحکیم قدرت خودشان باشد. معاویه اولین کسی بود که در اسلام، برخلاف رویه انتخاب صالحترین فرد به عنوان خلیفه، خلافت را به سلطنت موروثی تبدیل کرد. سعودیها با احیای نماد حکومت معاویه، میخواهند مجد و عظمت دوران او را به دنیای اهل سنت بازگردانند. این تحلیل بیمبنا نیست و ممکن است یکی از اهداف سعودیها باشد، هرچند تحلیل اصلی من، همان سفیدنمایی معاویه برای تضعیف جبهه مقاومت است.»
مهرزاد دانش از منتقدان سینما نیز در مطلبی سریال «معاویه» را اثری رقتبار و ضعیف دانسته که دیالوگها دم دستی و روایتی از هم گسسته دارد. مهدی علمی دانشور از استادان دانشگاه ادیان و مذاهب هم در مطلبی با تیتر «وقتی تلویزیون ما استراتژی ندارد» مینویسد: «صداوسیما که بدون شک متولی اصلی ساخت سریالهای الف ویژه و تاریخی است، از ساخت سریالهای استراتژیک که بتواند پاسخی به تحریفات باشد، غفلت کرده است. کافی است نگاهی به کنداکتور رمضانی تلویزیون بیندازیم تا مشخص شود که سریالهای رمضانی تلویزیون سالهاست استراتژی ندارند. هیچ حرف جدی برای گفتن ندارند و تنها در روایت یک داستان چند خطی آپارتمانی ماندهاند. این اتفاق در حالی است که دیگر کشورهای اسلامی به ساخت سریالهای استراتژیک رو آوردند.»
بررسی سریال از نگاه اجتماعی و تاریخی دیگر مطالب «خیمه» هستند و مطالب مختلفی با موضوع بررسی سریال «معاویه» از نگاه تاریخ ایران و اسلام دارند. مجموع این مطالب باعث شده تا این شماره مجله به طور مفصل به سریال «معاویه» بپردازد.
نظر شما