جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
پیدا کردن کتابخوان، مهم‌تر از کتابخانه‌سازی است

خیر مدرسه‌ساز دامغانی که مایل است بعد از این به عنوان خیر کتابخانه‌ساز فعالیت کند، گفت: ساخت کتابخانه و توسعه فضای فرهنگی استان‌ها ایده‌ مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است، به شرطی‌که پیش از آن کتابخوان جذب شده باشد./

علی‌اکبر کیان‌پور که اکنون 12 سال است در عرصه مدرسه‌سازی فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایرن(ایبنا)، با بیان این‌که از تشکیل انجمن خیران کتابخانه‌ساز استانی آگاه نبوده است، عنوان کرد: از طریق برنامه تلویزیونی «صبح بخیر ایران» و تبلیغ جمع‌آوری کتاب برای کتابخانه صبای تنب بزرگ هرمزگان در رسانه ملی، علاقمند شدم کتابخانه‌سازی را دنبال کنم.

وی با اشاره به اهمیت دادن به افزایش فرهنگ مطالعه از طریق جذب کتابخوان گفت: ساخت کتابخانه با تجهیزات کامل بدون مراجعه کننده ثمری برای شهرستان‌ها ندارد و بهتر است پیش از ساخت کتابخانه، به فکر جذب کتابخوان باشیم.

خیر مدرسه‌ساز دامغانی که در فعالیت‌هایی مانند تجهیز و تعمیر کتابخانه «مدیر عالمی» این شهرستان نیز همکاری داشته است، اظهار کرد: مدرسه‌سازی در کشور به مرحله بی‌نیازی رسیده و بهتر است کتابخانه‌سازی به جای مدرسه‌سازی از سوی نهاد‌های خصوصی پیگیری شود.

کیان‌‌پور با اشاره به مشکلات خیران در زمان همکاری با نهاد‌های مشارکت‌کننده دولتی مانند آموزش و پرورش و همچنین بدون استفاده ماندن مکان‌هایی که از سوی خیران ساخته می‌شوند و این مشکل در ادامه ساخت کتابخانه‌سازی هم دنبال خواهد شد، عنوان کرد: متاسفانه نهاد‌های مشارکت کننده در ساخت به دلیل تامین نکردن بودجه، اتمام ساخت یک مرکز فرهنگی را به تاخیر می‌اندازند.

وی افزود: در مواردی نیز ممکن است یک مرکز فرهنگی از سوی خیران ساخته شود اما به دلیل مشارکت نامناسب ارگان مشارکت‌کننده با صاحبان مکان مورد استفاده، غیرفعال شود و این مشکل کار کردن خیران با نهاد‌های دولتی است.

خیر مدرسه‌ساز دامغانی گفت: ترجیح می‌دهم با ساخت یک مرکز فرهنگی کوچکتر از جمله کتابخانه، مسوولیت ساخت یک مرکز فرهنگی را تا پایان به عهده بگیرم تا نهاد مشارکت کننده دولتی به دلیل نداشتن بودجه، ساخت یک مرکز بزرگ فرهنگی را به تاخیر نیندازد. 

کیان‌پور که تاکنون سه مدرسه و چندین مسجد ساخته است، عنوان کرد: کتابخانه‌سازی یا ساخت هر مرکز فرهنگی باید با وجدان کاری از سوی نیروی انسانی همراه باشد. متاسفانه گاهی دیده می‌شود که دولت سرمایه‌گذاری می‌کند اما پیمانکاران ساخت مکان را پیش نمی‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط