چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
مشكلات ناشي از گراني كاغذ سرانجام به سراغ ناشران بزرگ مي‌آيد

مدیر مسوول نشر اختر آذربایجان شرقی گفت: افزایش روزافزون بهای کاغذ برنامه‌های برخی ناشران برای انتشار و چاپ آثار جدید را مختل کرده است. مشكلات ناشي از گراني كاغذ پس از ناشران كوچك شهرستاني، دامن ناشران بزرگ كلان‌شهرها را خواهد گرفت.-

صمد محمدآسیابی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: بهای کنونی کاغذ سبب شده تا نتوانیم کتاب‌های چاپ نخست را منتشر کنیم. بنابراین، این نشر به چاپ مجدد آثار و انتشار کتاب‌های دانشگاهی با شمارگان کم مشغول است.

وی ادامه داد: گرانی بهای کاغذ مشکلی محسوب می‌شود که همه ناشران با آن درگیرند و در  9 ماه اخیر برخی ناشران را از گردونه این حرفه خارج کرده است. اگر این مشکل همچنان ادامه یابد، بسیاری از ناشران دچار مشکلات فراوانی می‌شوند.

مدیر مسوول نشر اختر بیان کرد: فعالیت کنونی این نشر مرهون سرمایه‌های ناشی از فعالیت سال‌های گذشته‌ است. اگر این سرمایه را نداشتیم، هرگز نمی‌توانستیم با وضعیت بازار، کاغذ خریداری و کتاب منتشر کنیم. 

وی افزود: روند افزایش بهای کاغذ مانند امواج دریا ابتدا ناشران کوچک و به تدریج ناشران بزرگ را در کلان‌شهرهایی نظیر تهران در خود خواهد کشید و فرآیند تولید آثار را با مشکلاتی عدیده‌ای روبه‌رو می‌سازد. 

محمدآسیابی درباره آمار منتشر شده امسال این نشر نسبت به سال گذشته گفت: نشر اختر در نیمه نخست سال گذشته موفق به انتشار 53 عنوان کتاب شد، در حالی که در نیمه نخست امسال تنها 30 عنوان کتاب را روانه بازار کتاب کرده است. پیش‌بینی می‌کنم نیمه دوم امسال محصولات این نشر بسیار کمتر از 30 عنوان باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «برای ابقای نشر و مقابله با بهای کاغذ چگونه فعالیت می‌کنید؟» عنوان کرد: بسیار بعید است که بهای کاغذ کاهش یابد. بنابراین، بازار و مردم در حال تطبیق خود با شرایط فعلی‌اند و ما نیز مجبوریم از انتشار کتاب‌هایی که ازارزش محتوایی کمی برخوردارند، چشم‌پوشی کنیم. 

مدیر مسوول نشر اختر ادامه دارد: امروزه هر صنفی مشکلات اقتصادی را از نزدیک لمس می‌کند و ناشران هم از این قاعده مستثنی نیست. نشر اختر برای مقابله با مشکل افزایش بهای کاغذ راهکاری پیدا نکرده است و فقط می‌کوشد هزینه‌هایش را پایین آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط