پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام همزمان با ماه مبارک رمضان، کتاب «اخلاق و آداب در تبلیغ» اثر حجتالاسلام حافظ نجفیزنجانی را منتشر کرد. این نوشتار بایستهها و نبایستههای تبلیغ و مبلغان را با نگاه اخلاقی بررسی میکند و از آسیبهای این حوزه میگويد.-
بر اساس یافتههای این محقق، تبلیغ، محتاج الگویی سالم است که در صورت فقدان آن هرگونه فعالیت تبلیغی، نوعی ضد تبلیغ محسوب میشود و تبلیغ موفق و کارآمد باید از دلایل متقن علمی و اصول و مولفههای قوی برهانی، برخوردار و از پایه و مایه محکم، برای اقناع اندیشه و روح پرتلاطم حقیقتطلبان، بهرهمند شود.
همانگونه که در این کتاب نیز آمده است، سیره پیامبر اعظم(ص) گویای این حقیقت است که ایشان برای ترویج اسلام و تعمیم ارزشهای الهی از تمام ابزارها، قالبها و شیوههای تبلیغی در چارچوب دستورات شرع مقدس بهره گرفتهاند و از ارتباطات «گفتاری»، «نوشتاری» و حتی «دیداری» بهخوبی استفاده کردهاند.
کتاب «اخلاق و آداب در تبلیغ» در 10 فصل کلیات، بایستههای اخلاقی و معنوی تبلیغ، اهداف و رسالتهای تبلیغ دینی، عوامل و شرایط موفقیت در تبلیغ، شیوههای نوین تبلیغی، ویژگیهای عملی مبلغان، بایستههای اخلاقی مبلغان، اخلاق اجتماعی مبلغان، آسیبشناسی تبلیغات دینی و آسیبشناسی مبلغان دینی را میکاود.
حجتالاسلام حافظ نجفیزنجانی، نویسنده اثر در تعریف تبلیغ دینی نوشته است: «تبلیغ دینی، نفوذ در روح و روان مخاطبان و ایجاد تغییر در رفتار آنان است؛ تبلیغ دینی، عناصر و ارکان متعددی دارد و یکی از عناصر مهم در موفقیت تبلیغ، آراسته شدن مبلغان دینی به ارزشها و فضیلتهای اخلاقی و بهکارگیری آداب، اصول و روشهای تبلیغ است.»
نخستین چاپ کتاب اخلاق و آداب در تبلیغ به قلم حجتالاسلام حافظ نجفیزنجانی در قطع وزیری، 432 صفحه، با شمارگان 1100 نسخه و به بهای 14 هزار ریال بهتازگی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شده است.
نظر شما