شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
توجه به نگارش فارسی از منویات رهبری در بازدید نمایشگاه بود

آیین پایانی بیست و پنجمین نمایشگاه بين المللي کتاب تهران ظهر امروز، ۲۳ اردیبهشت، برگزار شد. سيد محمد حسینی، وزیر ارشاد در این مراسم به حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از خواسته‌های ایشان در بازدید از نمایشگاه کتاب، توجه به نگارش کتاب‌ها و رعایت اصول زبان فارسی بود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین پایانی بيست و پنجمين نمایشگاه بين‌المللي کتاب تهران با حضور محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهمن دری، رییس بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، برخی روسای گذشته این نمایشگاه و تنی چند از اهالی قلم و رسانه‌ها برگزار شد.

در این مراسم وزیر ارشاد در سخناني، به ندادن اجازه به ترويج تفکرات منحط در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه از همه جای جهان پذیرای آثار مختلف بود اما به آثار مخالف با موازین اسلامی و تفکرات ضد بشری و ضد اسلامی اجازه حضور در این نمایشگاه را ندادیم.

وی به حضور همگانی همه اقشار در این همایش فرهنگی اشاره کرد و افزود: از مردم عادی تا مقامات داخلی و خارجی و اهالی فرهنگ و ادب و قلم در این نمایشگاه شرکت کردند و این نشان از عظمت این همایش فرهنگی ادبی دارد.

حسینی به برخی از آمار این دوره از نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: ۴۶ درصد بازدیدکنندگان از تهران و ۵۴ درصد آن‌ها از شهرستان‌ها بوده‌اند که نشانه توجه خاص شهرستانی‌ها به کتاب و کتابخوانی است. در مجموع ۷۰ درصد بازدیدکنندگان هم از وضع نمایشگاه راضی بوده‌اند.

پیش از وزیر ارشاد، بهمن دری به سخنرانی پرداخت و گفت: این دوره از نمایشگاه برخی تفاوت‌هايي با دوره‌های پیش دارد که یکی از آن‌ها بازدید بیش از شش میلیون نفر از آن است. برپا کردن سالن‌های یاس، ربع قرن جهاد فرهنگی و بیداری اسلامی هم جنبه‌های نمایشگاهی این دوره را تقویت کرده بود.

وی نمایشگاه کتاب را حرکتی بسیار بزرگ در کشور دانست و افزود: نمایشگاه کتاب جمعیت زیادی از کشور را در خود جای می‌دهد و این نشان از اهمیت آن دارد.

در ادامه این آیین، از روسای پیشین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قدرداني شد. از هفت نفری که برای این آیین دعوت شده بودند صباح زنگنه، علی‌رضا برازش، محمدعلی شعاعی و محسن پرویز آمده بودند، اما احمد مسجدجامعي، محمدمهدی کرباسچی و احسان‌الله حجتی حضور نداشتند.

در پایان از ناشران، غرفه‌ها و رسانه‌های برتر این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نیز تجلیل شد.

ناشران بر‌تر سال ۹۰ به انتخاب هیات داوران

الف) حوزه ناشران بزرگسال

۱- بخش خصوصی تهران: در این بخش هیات داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر سال ندانست ولی مشترکا انتشارات «هرمس» و «نشر نی» را به دلیل داشتن تعداد عناوین چاپ نخست، تنوع آثار، کیفیت کتاب‌ها از حیث رعایت اصول فنی چاپ و نشر و داشتن آثار بر‌تر شایسته تقدیر اعلام كرد.

۲- بخش خصوصی شهرستان‌ها: در این بخش هیات داوران به دلیل توجه ویژه به فرهنگ دینی و نیز تبیین هویت دینی، نگاه ارزشی به سیاست‌های راهبردی نظام در عرصه فرهنگی، تنوع و تعدد آثار، تعداد عناوین چاپ نخست تالیفی، توجه به نیاز مخاطبان، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، کیفیت آثار از حیث رعایت آرایه‌های ظاهری و اصول فنی چاپ و نشر و توجه شایسته به مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران «انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث» را به عنوان ناشر برگزیده سال ۹۰ معرفی كرد.

۳- بخش عمومی و دولتی: در این بخش هیات داوران به دلیل توجه ویژه به آثار ارزشمند ادبیات پایداری، ارزش‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، نگاه ارزش گرایانه به موضوع هاي مهم متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام در عرصه فرهنگی، عنایت ویژه به فرهنگ دینی، ملی، مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ و نشر، توجه به نیاز مخاطبان جامعه و داشتن آثار چاپ نخست، انتشارات «سوره مهر» را به عنوان ناشر برگزیده سال ۹۰ برگزيد.

درضمن هیات داوران «انتشارات بوستان کتاب» و «سمت» را به دلیل توجه ویژه به فرهنگ دینی و ملی و نیز تبیین هویت دینی و ملی و داشتن آثار چاپ نخست، کیفیت آثار از حیث رعایت اصول فنی چاپ و داشتن آثار بر‌تر، شایسته تقدیر اعلام كرد.

ب) حوزه ناشران کودک و نوجوان

۱- بخش خصوصی تهران: در این بخش هیات داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر برگزیده سال ۹۰ نمی‌داند ولی «انتشارات محراب قلم» به دلیل توجه به فرهنگ دینی، بومی، ملی، چاپ و انتشار آثار مرجع شایسته تقدیر معرفي شد.

۲- بخش خصوصی شهرستان: در این بخش هیات داوران هیچ ناشری را شایسته عنوان ناشر برگزیده سال ۹۰ ندانست ولی «انتشارات عروج اندیشه» را به دلیل توجه به فرهنگ دینی، بومی و ملی و تعداد عناوین چاپ نخست تالیفی در این حوزه، شایسته تقدیر اعلام كرد.

بخش عمومی و دولتی: در این بخش هیات داوران به دلیل توجه به نیازهای علمی و فرهنگی مخاطبان، توجه به مفاخر و مشاهیر اسلام و ایران، ترویج فرهنگ دینی و ملی، حسن شهرت بین مولفان و مترجمان، تعداد عناوین تالیفی چاپ نخست، داشتن آثار بر‌تر و نگاه ارزشی به موضوع هاي مهم متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام در عرصه فرهنگی، مشترکا «انتشارات موسسه فرهنگی مدرسه برهان» و «شرکت به نشر وابسته به آستان قدس رضوی» را به عنوان ناشران برگزیده سال ۹۰ معرفی كرد.

ناشران بر‌تر حوزه بین الملل بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

۱- بخش بازار جهانی کتاب‌های لاتین ایران – موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (ره)
۲- بخش بازار جهانی کتاب‌های عربی ایران – بنیاد دایره المعارف اسلامی
۳- بخش ناشران الکترونیک ایران- موسسه خدمات کامپیو‌تر علوم اسلامی نور
۴- بخش کشور‌ها – اتحادیه ناشران افغانستان
۵- بخش کتب ارزی – شرکت انتشارات جان وایلی
۶- بخش کتب لاتین (عرضه مستقیم) – انتشارات خدمات دانش کتیبه
۷- بخش کتب عربی (عرضه مستقيم) – شرکت انتشاراتی آوند دانش

۱- بخش خصوصی، حوزه ناشران عمومی: در این بخش غرفه‌های «انتشارات حکمت از تهران و انتشارات اسرا از قم» به دلیل فضاسازی مناسب و مطلوب، نگاه ارزشی به آثار منتشر شده متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام و رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه به عنوان غرفه‌های بر‌تر در این حوزه معرفی شدند.

۲- بخش خصوصی، حوزه ناشران دانشگاهی: در این بخش «غرفه انتشارات جامعه نگر» به دلیل تعداد عناوین قابل توجه، فضاسازی مناسب و مطلوب، توجه به نیاز تخصصی مخاطبان در سطوح مختلف جامعه و رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه به عنوان غرفه بر‌تر این حوزه معرفی شد.

۳- بخش خصوصی، حوزه ناشران کودک و نوجوان: در این بخش «غرفه‌های انتشارات حوا از تهران و مشترکا انتشارات جمال و انتشارات حدیث نینوا» به دلیل نگاه ارزشی به آثار منتشر شده متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام، ترویج فرهنگ دینی، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، فروش کتاب با قیمت مناسب و همکاری و مشارکت با مدیران اجرایی نمایشگاه و فضاسازی مناسب و مطلوب به عنوان غرفه‌های بر‌تر این حوزه معرفی شدند.

۴- بخش خصوصی، حوزه ناشران آموزشی: در این بخش «غرفه انتشارات تخته سیاه» به دلیل فضاسازی مناسب و مطلوب، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، همکاری و مشارکت با مدیران اجرایی نمایشگاه، فروش کتاب به قیمت مناسب و نشر آثار علمی تخصصی مناسب، به عنوان غرفه بر‌تر در این حوزه معرفی شد.

۵- بخش ناشران عمومی و دولتی: در این بخش غرفه «انتشارات سازمان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» به دلیل چاپ و نشر آثار منتشر شده متناسب با سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی، ترویج فرهنگ دینی و ملی، رعایت ضوابط و مقررات نمایشگاه، فضاسازی مناسب و مطلوب، فروش کتاب با قیمت مناسب، اطلاع‌رسانی مطلوب و همکاری و مشارکت با مدیران اجرایی نمایشگاه به عنوان غرفه بر‌تر در این بخش معرفی شد. 

هیات داوران «انتشارات امیرکبیر» را به دلیل توجه به نیاز مخاطبان و عنایت ویژه به تبیین فرهنگ دینی و ملی و همچنین غرفه‌آرایی مطلوب شایسته تقدیر اعلام كرد.

معرفی رسانه فعال در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

ستاد برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ضمن قدردانی از تمامی رسانه‌های حاضر در نمایشگاه کتاب تهران به منظور فعالیت ارزنده در عرصه اطلاع‌رسانی این دوره از نمایشگاه، رسانه‌های فعال را به شرح زیر اعلام كرد.

در بخش صداوسیما:
۱- شبکه رادیویی جوان
۲- شبکه دو سیما
۳- شبکه چهار سیما

در بخش روزنامه ها:
۱- روزنامه اطلاعات
۲- روزنامه کیهان
۳- روزنامه تهران امروز 

در بخش خبرگزاری ها:
۱- خبرگزاری فارس
۲- خبرگزاری ایرنا (جمهوری اسلامی ایران)
۳- خبرگزاری ایکنا 

بيست و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران كه از 13 ارديبهشت آغاز شده تا ساعت 20 شنبه (23 ارديبهشت) در مصلاي امام خميني (ره) تهران، پذيراي علاقه‌مندان به كتاب و كتابخواني است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها