سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۲
ارزيابی مسوولان فرهنگی مصر از نمايشگاه كتاب قاهره

عصر امروز سه شنبه 7 فوريه (18 بهمن) چهل و سومين نمايشگاه بين‌المللی كتاب قاهره كه با يك سال تأخير برگزار شده بود به كار خود پايان می‌دهد. مسوولان فرهنگی مصر برگزاری اين نمايشگاه را در شرايطی كه مصر در آن به سر می‌برد موفق ارزيابی می‌كنند.-

به گزارش خبرگزاری كتاب ايران (ايبنا) به نقل از روزنامه اليوم السابع، آخرين برنامه چهل و سومين نمايشگاه بين‌المللی كتاب قاهره، اهدای جوايز كتاب سال اين كشور برای سال 2011 است كه در گرو‌ه‌های «رمان، داستان، شعر فصيح، شعر عاميانه، كتاب علمی، كتاب كودكان، ميراث، سياست، هنر و علوم اجتماعی» برگزار می‌شود. ارزش جايزه كتاب سال مصر 10 هزار پوند مصری است كه همراه لوح تقدير از سوی شورای عمومی كتاب مصر به برگزيدگان اهدا می‌شود.

اين نمايشگاه كه روز 22 ژانويه (3 بهمن) افتتاح شده بود پس از پانزده روز كاری به فعاليت‌های خود پايان می‌دهد. برای نخستين بار اين نمايشگاه در روزهای 25 و 26 ژانويه به منظور جلوگيري از تداخل آن با برپايی جشن‌های سالگرد انقلاب مصر تعطيل شد. در اين نمايشگاه 745 ناشر عربی و غير عربی از 29 كشور (17 كشور عربی و 12 كشور غير عربی) شركت كردند و «تونس» مهمان افتخاری اين دوره از نمايشگاه كتاب قاهره بود. محور اصلی يا به عبارتی شعار اين دوره از نمايشگاه هم «يك سال پس از انقلاب 25 ژانويه» بود.

ارزيابی‌‌ها از نحوه برگزاری اين نمايشگاه حاكی از آن است كه عليرغم برخی ضعف‌ها، برپايی چنين نمايشگاهی در اوضاع سختی كه مصر در آن به سر می‌برد يك موفقيت است.

در همين زمینه ریيس اتحاديه ناشران مصر «محمد رشاد» معتقد است كه برپايی نمايشگاه بين‌المللی كتاب بزرگترين چالش و مساله فرهنگی برای وزارت فرهنگ و شورای عمومی كتاب و اتحاديه ناشران بود كه به نوع خود موفق برگزار شد. وی ابراز اميدواری كرد سال آينده محل مناسب‌تری كه درخور جايگاه مصر و نمايشگاه بين‌المللی كتاب قاهره باشد برای برگزاری آن انتخاب شود. 

رشاد افزود: تعداد بازديدكنندگان اين دوره، به نسبت دوره‌ پيش كاهش يافته بود اما اين ميزان چندان چشمگير نبود؛ ضمن آن‌كه اين كاهش بازديدكنندگان، در شرايط نابسامانی داخلی مصر پيش‌بينی شدني بود. 
وی گفت: ناشران هم با توجه به اوضاع كشور چندان به فروش بالای كتاب‌هايشان دل نبسته بودند بلكه هدف اصلی از برپايی چنين نمايشگاهی، دادن جانی دوباره به بازار كتاب و جبران خسارت‌هايی بود كه به علت برگزار نشدن نمايشگاه در سال 2011 به ناشران وارد شده بود.

از سوی ديگر «محمد عبداللطيف» ‌ریيس اتحاديه ناشران عرب، تصريح كرد: ناشران عرب از اين كه اين نمايشگاه در زمان تعيين شده برگزار شد رضايت كامل دارند. 

وی افزود: ناشران كشورهای عربی همانند ناشران مصری آن قدر كه دغدغه برگزاری نمايشگاه در زمان تعيين شده را داشتند، به فكر فروش بالای محصولات خود نبودند. اين در واقع چالشی بود كه مصری‌ها از آن عبور كردند.

عبداللطيف افزود: برخی نقاط منفی هم در اين دوره از نمايشگاه كتاب قاهره به چشم می‌خورد كه به ويژه بر استقبال كم مردم به نسبت سال‌های گذشته تأثير گذار بود. مهم‌ترين اين نكته‌هاي منفی نگرانی قبل از برپايی نمايشگاه و در هنگام افتتاح آن از حضور نيافتن ناشران عرب در نمايشگاه قاهره به علت اوضاع سياسی مصر بود. علاوه بر آن نيمه كاره ماندن آماده‌سازی برخی غرفه‌ها و بارش باران بر چادر‌ها در روزهای قبل از شروع نمايشگاه و تأمين نشدن امكانات كافی كه باعث تلف شدن بسياری از كتاب‌ها شد، شرايط نامساعدی را بر اين دوره از نمايشگاه حاكم كرد.

وزير فرهنگ مصر «دكتر شاكر عبدالحميد» هم با اشاره به كشتار چند روز پيش در پورت سعيد مصر و كشته شدن بيش از 75 هوادار باشگاه فوتبال «الأهلی» (مصر) اذعان كرد كه رضايت وی از نمايشگاه كتاب با رخ دادن اين رويداد تلخ ناتمام ماند. 

وی افزود: وجود برخی نقص‌ها در تشكيل كنفرانس‌ها و گردهمايی‌های فرهنگی در نمايشگاه باعث نمی‌شود موفقيت نخستين نمايشگاه بين‌المللی كتاب قاهره پس از انقلاب مصر را ناديده بگيريم. 

وی همچنين تأكيد كرد: اگرچه اين نمايشگاه نتوانست پاسخگوی خواسته‌ ناشران در فروش بالای محصولات آنان باشد، همين كه مانند سال گذشته به تعطيلی كشيده نشد، نقطه‌ای مثبت محسوب می‌شود.

«چهل و سومين نمايشگاه بين‌المللی كتاب قاهره» قرار بود سال گذشته برگزار شود كه به دليل ناآرامی‌های سياسی در مصر و قيام‌‌ مردمی اين كشور، با يك سال تأخير از روز 22 ژانويه تا 7 فوريه 2012 برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها