دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۰
افزايش كيفيت محصولات چاپي؛ هدف نهايي مسابقات

دبير دهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ مي‌گويد: ماهيت برگزاري مسابقه در هر حوزه‌اي، ايجاد رقابت بين اعضاي صنف و نيز افزايش كيفيت محصولات توليدي است. مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ نيز با انگيزه افزايش كيفيت محصولات چاپي فعاليت مي‌كند.\

مسعود فرشي‌فريد در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)،‌ اظهار كرد: بسياري از فعالان صنعت چاپ كشور در قالب‌هاي سنتي فعاليت مي‌كنند و علاقه‌اي به افزايش كيفيت كار خود ندارند، در حالي كه ادامه اين موضوع موجب ركود و ايستايي در صنعت مي‌شود.

وي ادامه داد: صنعت چاپ به عنوان يك فراصنعت بر تمامي كالاها و خدمات توليدي در كشور نظارت دارد و نيازهاي افراد بسياري را در اين حوزه برطرف مي‌كند، در اين ميان ضروري است كه كالاهاي توليدي به سوي كيفي شدن حركت كنند.

فرشي‌فريد با اشاره به تجربه كشور چين در حوزه چاپ و بسته‌بندي، توضيح داد:‌ كيفيت بسياري از محصولات چيني پايين است اما چون بسته‌بندي و چاپ خوبي دارند، خريداران آنها را تهيه مي‌كنند و موجب بازگشت سرمايه به كشور چين مي‌شوند.

وي تصريح كرد:‌ اين در حالي است كه كيفيت اغلب محصولات ايراني در مقايسه با كالاهاي چاپي بسيار بالاتر است اما چون در چاپ و بسته‌بندي قوي عمل نمي‌كنيم، مشتري و خريدار كمتري داريم.

فرشي‌فريد، با بيان اينكه كيفيت كالاهاي چاپي كشور هيچ گاه در يك وضعيت ثابت قرار ندارد، افزود:‌ دليل اين موضوع بي‌اطلاعي از استانداردهاي موجود در حوزه‌هاي مختلف چاپي است و معتقدم مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ زمينه اين استانداردسازي را فراهم مي‌كند.

وي همچنين درباره لزوم برگزاري نشست‌هاي تخصصي در مسابقات  جشنواره صنعت چاپ توضيح داد: نشست‌هاي حاشيه‌اي مسابقات معمولا با حضور جمع‌‌ گسترده‌اي از دانشجويان و دست‌اندركاران حوزه‌هاي مختلف چاپ همراه بوده و اين موضوع نشان دهنده علاقه اعضاي صنف با مسايل آموزشي است.

فرشي‌فريد يادآور شد: با توجه به خلاءهاي بسياري كه در اين حوزه وجود بايد موضوعاتي براي نشست‌هاي تخصصي پيش‌بيني شود كه نياز روز صنعت چاپ كشور است.

به گفته وي، تشكل‌هاي صنفي شامل اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي مختلف مرتبط با صنعت چاپ نيز بايد خود را در اين كار درگير و با پيشنهاد موضوعات مختلف بستر مناسب آموزشي را براي اعضاي خود فراهم كنند.

فرشي‌فريد، راه‌اندازي دبيرخانه دايمي مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ را راهكاري براي برنامه‌ريزي مدون و منظم اين مسابقات در دوره‌هاي مختلف دانست و ادامه داد: معتقدم يك روز بعد از برگزاري جشنواره، بايد براي جشنواره آتي برنامه‌ريزي كرد تا كارها در دقايق آخر انجام نشود و زمان براي كار خوب و مناسب مهيا باشد.

وي تصريح كرد:‌ برخي از بي‌نظمي‌هايي كه در برنامه‌ها وجود دارد به دليل فعاليت دير هنگام مسوولان است، در حالي كه مي‌توان با يك برنامه‌ريزي مدون و صحيح جلوي بسياري از اين آشفتگي‌ها را گرفت.

وي با اشاره به پيشنهاد خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) مبني بر تقدير از رسانه‌هاي برتر مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ، گفت:‌ اين بخش نيز در يازدهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ در سال 1390 اجرايي مي‌شود تا از زحمات رسانه‌هايي كه با انتشار اخبار و مصاحبه‌هاي خود حامي جشنواره بودند، تقدير شود.

دهمين دوره مسابقات تخصصي جشنواره صنعت چاپ اسفند سال گذشته برگزار شد و يازدهمين دوره اين جشنواره نيز شهريور ماه برگزار مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها