یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
«مديريت بازيابي و اشاعه اطلاعات» جايگزين نام فعلي رشته كتابداري

رييس دانشكده كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران گفت: تاكنون رشته كتابداري از نظر نامگذاري دچار اشكالاتي بوده است، از اين روي «مديريت بازيابي و اشاعه اطلاعات» بهترين و مناسب‌ترين نام براي كاركردهاي اين حوزه علمي به‌شمار مي‌‌رود.\

دكتر غلامرضا فدايي با بيان اين مطلب به خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) گفت: نام بايد حاوي عمده‌ترين كاركردهاي رشته علمي و مقبول عام باشد. نام و عنوان هر رشته نشانگر وحدت موضوع آن رشته است كه اگر اجزاي آن به صورت تركيب اتحادي و نه انضمامي در كنار هم باشند هويت واحد را به خوبي نشان خواهند داد.

رييس دانشكده كتابداري و اطلاع‌رساني دانشگاه تهران افزود: هم كتابداري و هم اطلاع‌رساني از نظر كارشناسان داراي تعاريف گوناگون است و وفاق جمعي درباره هريك، نه به طور جداگانه و نه در كنار هم وجود ندارد.

وي خاطرنشان كرد: كتابداري و اطلاع‌رساني علمي است كه از نياز ذاتي بشر به اطلاعات برمي‌خيزد و از اين رو نام فعلي آن نمي‌تواند بيانگر ذات رشته باشد؛ در حاليكه بازيابي و اشاعه اطلاعات به خوبي اين مقصود را مي‌رساند. زيرا پاسخ، نيازمندي به اطلاعات براي پيشبرد امور در زندگي است و فرايندي را مي‌طلبد كه در ذخيره و بازيابي اطلاعات به طور ذاتي متجلي است.

دكتر فدايي گفت: مفهوم كتابداري و اطلاع‌رساني، خود را در مديريت بازيابي و اشاعه اطلاعات به خوبي نمايان مي‌كند و فلسفه وجودي آن را تبيين مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها