دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
کاسبی برای ناشران کمک‌آموزشی نقطه ضعف نیست/ برخی منابع کمک‌آموزشی فقط عنوان تالیف را یدک می‌کشند

فرامرز آشنای قاسمی،مدیر انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با تاکید به این موضوع که کاسبی برای فعالیت ناشران کمک تحصیلی نقطه ضعف نیست، نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی را آسان ندانست.

آشنای قاسمی ‌در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نشر منابع کمک‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: کاسبی برای ناشران حوزه منابع کمک‌آموزشی نقطه ضعف نیست. البته باید توجه داشت که منابع کمک‌آموزشی به منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی محدود نمی‌شود. خیلی از ما از دوران دبستان با این منابع سروکار داشته‌ایم اما موضوع مهم نحوه استفاده از این منابع است.

وی با اشاره به رواج کتاب‌های «حل‌المسایل» در بازار این‌گونه منابع افزود: بهره‌گیری از این منابع در صورتی‌که مانع بروز خلاقیت و تفکر مخاطب نشود،‌ می‌تواند مثمرثمر باشد. مانند استفاده از کتاب‌های آموزشی تهیه مقالات ISI ‌که برای ارایه صحیح یک مقاله علمی، همچنین برای نهایی شدن پروژه‌های علمی ضروری به‌نظر می‌رسد. 

تالیف، تلاشی شبیه گردآوری است اما نه گردآوری محض!
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، درباره اطلاق واژه تالیف برای منابع کمک‌آموزشی گفت:‌ تالیف، در واقع تلاشی شبیه گردآوری است اما در عین حال گردآوری محض نیست. تالیف یک کتاب به‌طور کامل نتیجه تحقیق مولف نیست، بلکه بخشی از اثر نهایی شده، ماحصل استفاده از منابع سایر نویسندگان است.

آشنای قاسمی، در ادامه توضیح داد: بسیاری از منابع دوره کارشناسی در وضعیتی که نظارتی وجود ندارد، فقط عنوان تالیف را یدک می‌کشند. البته نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی و دانشگاهی فرایند دشواری است. 

اخلاقی نیست که گردآوری را تالیف بنامیم
مولف کتاب «استاتیک، مک‌لین و نلسون، رسا» افزود:‌ هرچند کار اخلاقی نیست که گردآوری را تالیف بنامیم اما محتوا‌ی آثار با اهمیت‌تر از پرداختن به موضوع تالیفی یا گردآوری بودن اثر است. بسیاری از آثار گردآوری از محتوای غنی‌تری در مقایسه برخی آثار تالیفی برخوردارند.

مدیرانتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با اشاره به اظهارنظر استاد خرمشاهی درباره نظارت بر تولید کتاب گفت: دکتر خرمشاهی معتقدند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ باید برای نظارت بر تولید کتاب، یک ساختمان مجزا اختصاص دهد. در وضعیت موجود در حالی‌که روزانه ده‌ها کتاب برای بررسی به این وزارتخانه ارایه می‌شود، به‌نظر می‌رسد کار نظارت عملی نیست. 

نظارت کتاب به بعد از چاپ موکول شود
وی ادامه داد:‌ بررسی کتاب از سوی ارشاد به دلیل حجم بالای نشر، کاری غیرممکن به‌نظر می‌رسد،‌ بهتر است نظارت کتاب به بعد از چاپ موکول شود. بعد از انتشار در صورتی‌که تالیف، واقعی به‌نظر نرسید در چاپ‌های بعدی این عنوان اصلاح شود.

آشنای قاسمی درباره موضوع واگذاری نظارت بر تالیفی یا ترجمه‌ای بودن آثار به ناشران گفت: ناشر با توجه به فعالیت در حوزه‌های مختلف،‌ نمی‌تواند روی بحث محتوایی و تشخیص تالیفی و یا گردآوری بودن اثر نظر علمی و فنی بدهد و برای این بررسی، مجبور به پرداخت هزینه‌ها کلان برای کارشناسی آثار مختلف است.

مروری بر پرونده
مدیر انتشارات پارسه با اشاره به این‌که کتاب علمی در کشور ما صاحب ویترین نیست، اعتقاد دارد که به همین دلیل کتاب‌های خوب دیده نمی‌شوند و مخاطب توانایی تشخیص کتاب خوب از بد را ندارد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با سعید هراتیان اینجـــــــــا بخوانید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی، ضمن انتقاد از توجه صرف در انتشار منابع کمک آموزشی، معتقد است که استاندارد‌سازی منابع کمک آموزشی باید به‌عنوان ماموریت برای آموزش عالی تعریف شود. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با مظفر شریفی را اینجـــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها