دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
رهبر معظم انقلاب بر قیمت مناسب و کیفیت مرغوب تاکید کردند/در کنار تسهیلات واردات باید امکان تولید هم فراهم شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در کنار تسهیل واردات کاغذ باید امکان تولید آن نیز در کشور فراهم شود، گفت:‌ مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب بر قیمت مناسب و کیفیت مرغوب کاغذ تأکید کردند.

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب‌ ایران‌(ایبنا)، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در حوزه کاغذ همزمان با حضور در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: تأکیدات ایشان در حوزه کاغذ بر قیمت مناسب و کیفیت مرغوب بود و ما این مسئه را در وزارتخانه پیگیری خواهیم کرد.
 
وی در ادامه به برگزاری نشست کارگروه تولید کاغذ داخلی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور اشاره کرد و افزود:‌ در این نشست تصمیمات خوبی در حوزه کاغذ گرفته شد مانند تسهیل واردات کاغذ تا در ماه‌های آینده بازار کاغذ دچار تلاطم نشود؛ همچنین گروه کالایی کاغذ و خمیر کاغذ از دو به یک تغییر کرد؛ همچنین قرار شد از ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومانی با فوریت بهره‌مند شوند.
 
احمدوند افزود: خبر برگزاری جلسه در کاهش قیمت بازار تأثیر زیادی داشت و شاهد کاهش 10 درصدی بهای آن در بازار بودیم، در این میان با گشایشی که ایجاد شده است، امیدوارم بازار تنظیم شود و کاغذ وارداتی  مناسبی در اختیار ناشران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زمینه واردات کاغذ به کشور را تسهیل می‌کنیم، گفت: ‌هم‌عرض با این مسئله باید امکان تولید کاغذ در داخل کشور را نیز فراهم کنیم، کارخانه کاغذ چوب و کاغذ مازندران که سال گذشته 40 هزار تن کاغذ تولید کرد، امسال برنامه‌ریزی کارخانه این است که تولیدات خود را به 70 هزار تُن برساند که قرار است 25 تا 30 هزار تُن در اختیار نشر قرار گیرد.
 
احمدوند در ادامه صحبت‌های خود به تعهد کارخانه کاغذسازی پارس برای تولید 25 هزار تُن اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده است. اگر این وعده‌ها تحقق پیدا کند حدود 40 تا 50 هزار تُن کاغذ در اختیار حوزه نشر قرار می‌گیرد که تقریبا نیاز حوزه نشر را تامین‌ می‌کند؛ البته راه‌اندازی کارخانه کاغذسازی پارس در شیراز نیز با ظرفیت 40 هزار تُن تولید در سال دارد، می‌تواند در سال‌های آینده، کامل نیازهای حوزه فرهنگی نشر را تأمین کند.
 
وی همچنین درباره اظهارنظر مشاور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر به صرفه نبودن تولید کاغذ در کشور، گفت: کارخانه کاغذ پارس از باگاس نیشکر برای تولید کاغذ استفاده می‌کند، کارخانه زاگرس در شیراز نیز از کاغذ بازیافتی استفاده خواهد کرد و تنها در کارخانه چوب و کاغذ مازندران از چوب استفاده می‌شود که چوب آن از روسیه وارد می‌شود.
 
وی تأکید کرد: در این زمینه حتی یک درخت را هم برای تولید کاغذ در کشور قطع نمی‌کنیم و فکر می‌کنم طرح مسئله اگر با توجه دقیق‌تری انجام شود ابعاد آن مشخص می‌شود، مسئله چوب و درخت مساله اصلی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها