سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳
حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب هزینه‌های کمتری را برای ناشر دارد

مدیر موسسه انتشاراتی و مطبوعاتی مختومقلی فراغی گفت: حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب هزینه‌های کمتری را برای ناشر دارد. از طرفی برای مخاطبان شهرستانی که به هر دلیلی شرایط آمدن به نمایشگاه را ندارند مطلوب‌تر است.

ارازمحمدسارلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گرگان، گفت: انتشارات مختومقلی فراغی در سال 1376 مجوز فعالیتش را دریافت کرد و تا به امروز بیش از 2 هزار عنوان کتاب را در موضوع‌های گوناگونی منتشر کرده و باور داریم رسالت ما این است که قدمی به جلو برداریم و پیش‌قراول فکری و فرهنگی جامعه باشیم و مردم را به فضای بهتری رهنمون سازیم.

وی سپس با اشاره به اینکه امسال با حدود 90 عنوان کتاب در بخش مجازی نمایشگاه کتاب 1402، حضور دارد، افزود: در سالی که گذشت حدود 50 عنوان کتاب و از ابتدای سال جاری تا به امروز حدود 10 عنوان کتاب را منتشر کرده‌ایم.

سارلی ادامه داد: پنج سال به‌صورت حضوری در نمایشگاه کتاب حضورداشته‌ایم و امسال نخستین تجربه حضور انتشارات مختومقلی فراغی در بخش مجازی است.

وی برپایی رویدادهایی همچون نمایشگاه کتاب را به ذات مثبت و پسندیده قلمداد کرد و افزود: در یک بازه‌ زمانی مشخص، گردش کاری برای چرخه نشر اتفاق می‌افتد که درنهایت جامعه سود می‌برد.

سارلی ادامه داد: حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب هزینه‌های کمتری را برای ناشر دارد. از طرفی برای مخاطبان شهرستانی که به هر دلیلی شرایط آمدن به نمایشگاه را ندارند مطلوب‌تر است، زیرا می‌توانند از دورترین نقاط کشورمان از نمایشگاه بازدید کنند و کتاب‌های موردنظر خود را خریداری کنند.

وی سپس، گفت: انتظار داشتیم مسئولان به‌خصوص در استان، پیش از آغاز برپایی نمایشگاه کتاب 1402، دستکم نسبت به تبلیغ آن دسته از ناشرانی که به‌صورت حضوری یا مجازی در نمایشگاه حضور پیدا کردند، اقدامی عملی کند.

ارازمحمدسارلی همچنین با اشاره به اینکه اکنون ناشر با کاغذی روبه‌رو است که بعضاً روزانه قیمتش تغییر می‌کند، افزود: امیدوارم مسئولان برای این نیاز اولیه صنعت چاپ و نشر اقدامی ماندگار در راستای کم کردن دغدغه‌های اهالی این حوزه کنند.

سارلی سپس گفت: در چرخه چاپ و نشر پس از تألیف یا ترجمه‌ اثری، ناشر ورود می‌کند. او حاصل قلم‌زنی مؤلف را پس از ویرایش و صفحه‌آرایی و نهایت چاپ، تبدیل به یک کالای فرهنگی می‌کند و ازاینجا به بعد نیازمند توجه ویژه‌پخشی‌ها هستیم که این تلاش را بخصوص برای اهالی قلم و ناشران شهرستانی در سطح ملی معرفی و توزیع کنند.

وی با اشاره به اینکه پخشی‌ها متأسفانه همکاری چندانی با ناشران شهرستانی ندارند، گفت: به نظر می‌رسد مسئولان باید برای کاهش دغدغه ناشران خصوصاً در شهرستان‌ها، سیستم توزیع کتاب سراسری را راه‌اندازی کند.



مدیر انتشارات مختومقلی فراغی ادامه داد: نمایشگاه برای دیده شدن تلاش ناشران شهرستانی مجالی را ایجاد می‌کند اما کوتاه است و ضرورت دارد که این قبیل نمایشگاه‌ها در ایام سال تکرار شوند. همچنین احیا نمایشگاه‌های استانی می‌تواند هم برای ناشران و هم برای فضای فرهنگی استان شور و شوق ایجاد کند.

سارلی سپس گفت: من از روزی که مجوز نشر گرفتم با خودم عهد کردم به اهالی قلم و نشر مکتوب استان کمک کنم و تا به امروز نگاهم بیشتر معنوی بوده و ازلحاظ اقتصادی توجیه چندانی ندارد، اما انتظار می‌رود مسئولان پیگیری و پرسش گری کنند که چرا تعداد زیادی مجوز برای نشر صادرشده اما تعداد محدودی کار می‌کنند؟

ارازمحمد سارلی در ادامه به «آینده خواندنی است» به‌عنوان شعار امسال نمایشگاه کتاب 1402، اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تمام تحولاتی که در آینده ممکن است با آن روبه‌رو شویم، اما برای همین آینده هم کتاب موردنیاز است و باور دارم که کتاب ابزاری مؤثر برای روشنگری، آگاهی بخشی، خودآگاهی و شناخت عمیق از واقعیت است و باید برای این آینده که به جد خواندنی است با محوریت جوانان کاری بکنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: در دنیا قبل از انتشار کتابی از مدت‌ها قبل به طرق گوناگون تبلیغ می‌کنند و جلساتی را برای معرفی بهتر اثر و مؤلف برپا می‌شود اما متأسفانه در کشور و استان ما حتی برای کتاب چاپ‌شده هم کمتر کمک رسانه‌ای و نیز اقدامی برای رونمایی آن انجام می‌شود.

اراز محمد سارلی که سابقه عضویت در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان را نیز در کارنامه‌اش دارد، عنوان کرد: برای بهبود وضعیت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، می‌تواند سند تحول و توسعه کتاب‌خوانی در شورای فرهنگ عمومی با نگاه کارشناسی تهیه و ثبت شود و با کمک دستگاه‌های اجرایی و فعالان این حوزه و صاحب‌نظران در میدان عمل در اولویت اجرایی شدن قرار بگیرد.

وی در پایان با توجه به رشد فناوری و تجهیزات، آینده چاپ استان گلستان را خوب متصور شد و گفت: اما نشر استان نیازمند احیا و نجات است و ضرورت دارد مسئولان در حوزه کاغذ، معرفی و اطلاع‌رسانی تولیدات ناشران به مردم، خرید منصفانه‌تر کتاب‌های خوب تولیدی ناشران و مسائلی ازاین‌دست اهتمام بیشتری نشان دهد.

به گزارش ایبنا، اراز محمد سارلی، دانش‌آموخته دکترای تاریخ، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ و ادبیات ترکمن است که از او آثار متعددی همچون ترکمن‌ها و انقلاب مشروطه، استرآباد و ترکمن‌صحرا در اسناد دوره قاجار، تاریخ ترکمنستان، او غوزها و اقوام ترک و نامه‌هایی برای دخترم سونا منتشرشده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها