سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
ارسال 150 اثر به دبیرخانه جشنواره شعر ترکی-آذری رضوی در آذربایجان‌غربی/ مهلت ارسال آثار تمدید شد

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی-آذری رضوی گفت: بیش از 150 اثر به دبیرخانه رسیده است و با توجه به نزدیک‌شدن به پایان مهلت ارسال آثار، دریافت آثار از نظر تعداد سیر صعودی به خود گرفته است.

سعید سلیمان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی آذری تا پایان فرودین ماه 1402 تمدید شده است، گفت: تاکنون بیش از 150 اثر به دبیرخانه رسیده است و با توجه به نزدیک‌شدن به پایان مهلت ارسال آثار، دریافت آثار از نظر تعداد، سیر صعودی به خود گرفته است. ولی آثار خارجی با توجه به تعدد رابطان ما در کشورهای مختلف فعلا تجمیع نشده است.

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی آذری رضوی گفت: در شانزده دوره قبلی این جشنواره در بخش بین‌المللی از برگزیدگان این بخش از کشورهای ترکیه، آذربایجان، عراق، ازبکستان، ترکمنستان دعوت شده است که برای اختتامیه به ایران بیایند.

سلیمان‌پور برگزاری شب‌شعرهای رضوی و کارگاه‌های شعر رضوی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری را از جمله برنامه‌های جنبی جشنواره عنوان کرد و افزود: همچنین یکی از شب شعرهای رضوی را در اسفند سال گذشته در شهرستان مراغه برگزار کردیم که با استقبال شاعران مواجه شد.

دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی-آذری رضوی گفت: امسال در اختتامیه این جشنواره بین‌المللی بخش ویژه‌ای داریم و آن تجلیل از مقام شاعر بزرگ و فقید آذربایجان، شاعر جریان‌ساز اهل بیت (ع)  زنده‌یاد استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای است. وی از شاعران اهل بیت(ع) است  و حجم کتاب‌های نوحه و مرثیه سرایی‌های ایشان بسیار زیاد است و اشعار مذهبی و مرتبط با اهل بیت(ع) او در کشور آذربایجان جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا که «هم‌مرزی استان آذربایجان‌غربی با کشورهای همسایه و ارتباط خوب آنان با برگزاری این چنین جشنواره‌ای، چقدر در توسعه فراکشوری فرهنگ رضوی موثر بوده؟»، گفت: در صورت عملکرد صحیح در چنین جشنواره‌ها یا برنامه‌های مشابه فرهنگی،  اشاعه فرهنگ رضوی و مؤثربودن آن پا از کشور فراتر خواهد گذاشت. یکسان بودن یا نزدیک‌بودن دین و زبان و فرهنگ بین دو کشور یا استان‌های همجوار و مرزی آن دو کشور، مطمئناً باعث به‌ وجود‌آمدن پیوندهای عمیق فرهنگی می‌شود.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) را نمی‌توان به شیعیان یا ایرانیان محدود کرد، امام رضا(ع) متعلق به همه مسلمانان است و  حتی غیرمسلمانان. امام رئوف پیوند‌ دهنده قلب‌ها به یکدیگر است و همین پیوند می‌تواند سرآغاز برکت‌های دیگر باشد.

سلیمان‌پور ادامه داد: جشنواره‌های متنوع رضوی یکی از راه‌های توسعه فرهنگ رضوی است و استفاده از زبان هنر بویژه در رسانه‌های فراگیر برای تبیین این فرهنگ، بسیار مؤثر است. نکته مهم این است که  ما  در کارهای هنری، کنار عشق و عاطفه‌، معرفت رضوی را نیز بتوانیم به مخاطب منتقل کنیم.

به گزارش ایبنا، زمان برگزاری اختتامیه جشنواره روز پنجشنبه 4 خرداد ماه 1402 خواهد بود که در شهر میاندوآب برگزار خواهد شد.

پرداختن به سیره و معارف رضوی، برداشت شاعرانه از روایات و معارف آسمانی زیارتنامه امام رضا(ع)، فضائل، مناقب و مدایح رضوی، پرداختن به احادیث و روایات رضوی و همچنین  سیره و معارف مرتبط با حضرت فاطمه معصومه‌ (س)  از محورهای این دوره از جشنواره است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها