سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶
شهرداری‌ها با استفاده از ظرفیت مجتمع‌های تجاری و مسکونی به توسعه ویترین کتاب کمک کنند

انسیه شاه‌حسینی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، می‌گوید؛ افزایش دسترسی مردم به کتاب در افزایش سرانه مطالعه تأثیر‌گذار است و یکی از راه‌های تحقق این هدف توسعه ویترین با استفاده از ظرفیت مجتمع‌‌های مسکونی و تجاری است.

انسیه شاه‌حسینی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تأثیر کتاب و کتابخوانی در هنرهای نمایشی گفت: من از ادبیات و نویسندگی وارد حوزه سینما شدم، رمان «توپچنار» را نوشتم و در نخستین دوره مسابقه داستان‌نویسی بعد از انقلاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرکت کردم. با وجود حریف‌های قدری که داشتم در این مسابقه اول شدم. فیلمنامه‌نویس بودم، سال‌ها فیلمنامه نوشتم و کارگردان‌های مختلف روی آن کار کردند. در ادامه وارد مستندسازی و فیلم کوتاه و بعد از آن وارد سینمای بلند شدم اما همیشه معتقدم، همه این هفت هنر و به‌ویژه هنرهای نمایشی، آبشخوری قوی به نام ادبیات دارند.

وی افزود: کتاب است که همه هنرها را تغذیه می‌کند. امکان ندارد یک نقاش یا هنرمند، اثری هنری ارائه دهد و بدون گذر از معبر زیبا و عمیق کتاب و ادبیات، بتواند کار ماندگاری بسازد. اگر کسی بخواهد درباره انسانیت، شادی‌های بازآورده انسان‌ها، ارزش‌های انسان‌های فقید که در شرایط بحران خود را حفظ می‌کنند و تن، به فروش عقاید و بازیچه شدن نمی‌دهند، فیلمی بسازد، اولین کاری که باید بکند این است که سهم نویسندگان و ادیبان را کنار بگذارد؛ چرا‌که این جریان از توجه به این ویژگی‌ها عبور کرده و زلال شده است؛ بنابراین نویسندگان سهم بسزایی در ادبیات و هنرهای نمایشی دارند.

کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، سینمای ایران دیگر از کانال کتاب و ادبیات نمی‌گذرد، ادامه داد: متأسفانه سینمای ما از ادبیات فاصله گرفته است؛ به همان اندازه‌ای که سینما و هنرمندان ما از کتاب و ادبیات فاصله می‌گیرند، آثار هنری ایشان نیز مانا نخواهد بود.

شاه‌حسینی افزود: از ابتدایی‌ترین اقدامات، حمایت دولت از جریان کتابخوانی است؛ کتاب باید ارزان‌تر به‌دست مردم برسد. به نظر من یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مردم در این سال‌ها از کتاب و کتابخوانی فاصله گرفته‌اند، قیمت‌ کتاب و نشریات است. با اینکه معتقدم بیشترین ثروتم، کتاب‌های من است، گاهی با وجود قیمت‌ برای خرید، تعلل می‌کنم؛ بنابراین کتاب‌ها باید در نسخه زیاد چاپ شود و ارزان‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد یا در نهایت با کاغذی ارزان‌تر ارائه شود. چون زمانی که کسی به کتابی احتیاج دارد دیگر به جنس آن توجه نمی‌کند و مهم مطلبی است که ارائه می‌شود.

این فیلمنامه‌نویس با تأکید بر اهمیت علوم‌ انسانی، ادامه داد: دولت در زمینه فرهنگ و علوم‌انسانی نیز مردانه به میدان بیاید و همان‌طور که دولت در برخی زمینه‌ها کمک می‌کند، وارد عمل شود. علوم‌انسانی از آن دسته علومی است که اگر به آن توجه نشود، جامعه خشن می‌شود و چیزهای زیادی را از دست می‌دهیم؛ جامعه خشن، جامعه‌ای بی‌رویا و بی‌امید است و با هر بادی که بوزد، افراد آن تغییر موضع می‌دهند. در مدارس و دانشگاه‌ها به رشته‌ علوم‌انسانی و شاخه‌های آن باید بیش از گذشته بها داده شود.

شاه‌حسینی ادامه داد: تعداد کتابفروشی‌ها در محله‌های هر شهر و مجتمع‌های مسکونی باید بیشتر شود تا کتاب در دسترس مردم باشد. حتی افتتاح این کتابفروشی‌ها می‌تواند با همکاری شهرداری‌ها باشد تا از آن‌ها کرایه کمتری دریافت شود. داروخانه‌ها از این امتیاز برخوردارند مالیات کمتری از آنان گرفته می‌شود؛ درباره کتابفروشی‌ها نیز می‌توان چنین امکاناتی را در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها