پنجشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
برگزاری آیین‌های ایرانی در تحکیم وحدت ملی موثر است/ نوروز نماد بوستان فرهنگ ایران است

محمد بقایی‌‌ماکان گفت: از آیین‌های پیشینی و پسینی نوروز چهارشنبه‌سوری تنها آیینی است که باقی مانده است. البته برخی این آیین را به بیراهه برده‌اند. آیین‌های دیگری مثل کوسه‌برنشین، میرنوروزی، آتش‌افروز و... از بین رفته و به بایگانی تاریخ سپرده شده است. این در حالی است که باید سعی مدیریت کلان بر این باشد که این مراسم را احیاء کند. این کار در تحکیم وحدت ملی بسیار موثر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر محمد بقایی ماکان، نویسنده و اقبال‌شناس ایرانی که ۲۵ جلد کتاب و ۱۰ هزار صفحه در مورد اقبال لاهوری، شاعر پاکستانی، نوشته است و به همین سبب در سال ۲۰۰۵ عالی‌ترین نشان فرهنگی پاکستان را از دست پرویز مشرف، رئیس‌جمهور وقت پاکستان دریافت کرد، درباره نوروز و مطالعه در این ایام گفت: نوروز نماد بوستان فرهنگ ایران است. بارزترین و مشخص‌ترین آیینی است که از دوردست‌های تاریخ مرز پر گهر ایران در اختیار داریم. گرچه تعداد این آیین‌ها نزدیک به چهل‌و‌دو آیین می‌رسید اما امروزه فقط نوروز وجه مشخصی دارد. بنابراین در تعطیلات نوروزی بهتر است اهل مطالعه در زمینه‌ای که علاقه‌مند هستند به مطالعه بپردازند.

وی افزود: این روزها زمان مناسبی است برای اینکه تلاش کنند تا نوروز را بیشتر بشناسند. طبیعی است که باید به مطالعه آثاری بپردازند که در این زمینه تالیف شده است. این‌گونه به حقیقت نوروز نیز بیشتر پی خواهند برد.

بقایی ماکان بیان کرد: از آیین‌های پیشینی و پسینی نوروز چهارشنبه‌سوری تنها آیینی است که باقی مانده است. البته برخی این آیین را به بیراهه برده‌اند. آیین‌های دیگری مثل کوسه‌برنشین، میرنوروزی، آتش‌افروز و... از بین رفته و به بایگانی تاریخ سپرده شده است. این در حالی است که باید سعی مدیریت کلان بر این باشد که این مراسم را احیاء کند. این کار در تحکیم وحدت ملی بسیار موثر است. 

وی در ادامه افزود: آن‌هایی که آیین‌های نوروزی را به بیراهه بردند، چیزهایی را به جای آن می‌گذارند که ربطی به سنت نوروزی ندارد که این نشان از ناآگاهی و عدم اطلاع اینان از فرهنگ و تمدن دیرپای ایران‌ویچ است. توصیه من به عنوان یک محقق این است که در ایام نوروز کسانی که می‌خواهند آیین‌های ایرانی به‌ویژه نوروز را بیشتر بشناسند، بسیار ضروری است تا با آثاری که در این زمینه تالیف شده آشنا شوند و به مطالعه آنها بپردازند. به کسب اطلاعات از رسانه‌های گروهی و فضای مجازی بسنده نکنند. بلکه مطالعه را در برنامه‌های خود داشته باشند. 



این پژوهشگر به کتاب‌هایی که حاصل پژوهش‌های خود اوست اشاره کرد و گفت: کتاب‌های «نگرش‌های ایرانی»، «تصحیف غربزدگی، در جستجوی هویت ملی» و «دود دل بر سر قلم» از جمله کتاب‌هایی است که برای خواننده علاقه‌مند به شناخت نوروز می‌تواند جزو آثار در خور مطالعه‌ی مفید باشد. 

بقایی ماکان با اشاره به کتاب «نگرش‌های ایرانی» افزود: نسل امروز ایران در زمانه‌ای سر می‌کند که به واقع نیاز به شناخت تاریخ، فرهنگ و اندیشه‌های برآمده از این خاک دارد تا هویت خویش را بازیابد و خود را در عرصه حیات چنان بنمایاند که شایسته تاریخ پربار اوست. کتاب حاضر پیاله‌ای است از خمخانه این فرهنگ با نگاه‌های تازه به برخی موضوعات اصلی و عمده که کمتر بدان توجه شده است. آنچه در این مجموعه فراهم آمده متشکل از عناصر هویت‌ساز ایرانی است که رگه‌های مشترک موضوعات هر بحث را شکل می‌دهد. این کتاب از سوی انتشارات رسانش به چاپ رسیده است. 



وی در ادامه بیان کرد: کتاب تصحیف غربزدگی، در جستجوی هویت ملی» شامل مقالاتی است که مضمون مشترک این مقالات مسائل فرهنگی چند دهه‌ی اخیر است و در آنها سعی شده عوامل مخرب هویت ملی تحلیل شود و عناصر سازنده‌ آن به تفصیل شرح داده شود. این مقالات عبارتند از: «غرب‌شناسی و غرب‌اندیشی»، «دین و اصل عدم قطعیت»، «سنایی و چهارسوق مذهب»، «ایران؛ آرمان‌شهر اقبال»، «میراث فرهنگی؛ داستانی پرآب چشم»، «فرهنگ ایرانی از دیدگاه اقبال و سهروردی»، «سهروردی و قلب بی‌قرار فرهنگ ایرانی»، «مفهوم وطن‌خواهی در تفکر اقبال»، «نظام آرمانی اقبال»، «آیین‌های پیشوازی نوروز»، «نوروز؛ مبارزی همیشه پیروز»، «نوروز و رمز جاودانگی»، «نوروز؛ میلاد هویت ایرانی»، «سیزده نوروز؛ منهای اکاذیب به اضافه‌ی حقیقت» و «خط زنگاری در دفتر عقل و عشق». این کتاب از سوی انتشارات نامک به چاپ رسیده است. 



وی افزود: کتاب «دود دل بر سر قلم» نیز شامل ۶۵ فصل است که در هر یک از آنها مسائل فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، تربیتی، ادبی و تاریخی کشور در دهه‌های اخیر مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. این کتاب از سوی انتشارات رسانش به چاپ رسیده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها