پنجشنبه ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
نمایشگاه مجازی کتاب موجب شد ناشران به توزیع در بستر مجازی توجه کنند

به گفته دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان،‌ نمایشگاه مجازی کتاب به یکی از جنبه‌های حوزه نشر یعنی توزیع کتاب نظر دارد و باعث می‌شود ناشران به این جنبه از فعالیت خود از طریق بستر مجازی توجه کنند.

فتح‌الله فروغی، دبیر انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، گفت: هرگونه کوششی برای گسترش ویترین و توزیع فراگیرتر کتاب به منظور دسترسی آسان مخاطب به کتاب قابل ستایش است.
 
وی افزود: در این میان برگزاری نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مجازی کتاب به جای نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های که به دلیل شیوع کووید 19 در جامعه اتفاق افتاده است می‌تواند یکی از راه‌کارها و کوشش‌های موثر تلقی شود.
 
فروغی درباره اهمیت و تاثیر نمایشگاه مجازی بر بدنه صنعت نشر نیز توضیح داد: این نوع از فعالیت که در حال حاضر تجربه دوم آن در حال انجام است، به یکی از جنبه‌های حوزه نشر یعنی توزیع کتاب نظر دارد و باعث می‌شود ناشران به این جنبه از فعالیت خود از طریق بستر مجازی توجه کنند.
 
به گفته وی، در این راستا مهمترین نکته آماده بودن و به‌روز نگه داشتن زیرساخت‌های اجرایی این حرکت است که با وجود پاره‌ای از نارسایی‌ها در اولین دوره شاهد کوشش موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای برطرف کردن آن بودیم.
 
فروغی در ادامه به بخش دیگر ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و ادامه داد: به غیر از سهولت در دسترسی و انتخاب کتاب، از جمله اقدامات دیگری که به تشویق و ترغیب مخاطب کمک خواهد کرد، تخصیص اعتبار برای خریداران است که این موضوع مورد نظر بوده است و امیدواریم در این دوره با افزایش اعتبار روبرو باشیم.
 
وی یادآور شد: در ادامه به عنوان یک ناشر کتاب‌های کودک و نوجوان علاقه‌مند هستم و پیشنهاد می‌کنم که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزاری یک نمایشگاه مجازی تخصصی کتاب کودک و نوجوان را در دستور کار خود قرار دهد.
 
فروغی با بیان اینکه این نوع نمایشگاه نیازمند توجه به زمان، نوع و نحوه اجرا خواهد داشت که دیدگاه‌های کارشناسی آن در انجمن وجود دارد، عنوان کرد: خوب است که در کنار محاسن برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب به وضع سایت‌های فروش کتاب، چرخه فروش کتاب در کتابفروشی‌ها و زمان انتخاب شده (نزدیک به ماه اسفند) نیز توجه داشته باشیم، به گونه‌ای که تاثیر منفی بر روی چرخه طبیعی فروش کتاب نداشته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها