یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
ر. اعتمادی: نشر دیجیتالی غیرقانونی باعث کسادی بازار کتاب است/ آثارم بدون اطلاع من و ناشر دانلود می‌شوند

ر. اعتمادی، داستان‌نویس بر این باور است که تا وقتی به قانون حفظ حقوق فکری یا همان کپی رایت نپیوندیم کتاب‌های نویسندگان پرفروش در اینترنت بارگذاری و بدون اطلاع ناشر و نویسنده دانلود می‌شوند. وی گفت: بلای دیجیتال امروز باعث کسادی بازار کتاب شده است.

اعتمادی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: به عنوان یک نویسنده حرفه‌ای موافقم که کتاب‌هایم به شکل دیجیتال اجازه انتشار پیدا کند اما متأسفانه در کشور ما قانون حمایت از نویسندگان به نحو مطلوب پیگیری نمی‌شود.
 
وی افزود: کسانی که در اینترنت کتاب‌های مرا منتشر می‌کنند کسانی هستند که در سایه و پشت پرده قرار دارند و نمی‌توان آن‌ها را تحت تعقیب قانونی قرار داد. در واقع این‌گونه سرمایه ناشر و حقوق من به راحتی سرقت می‌شود و این آدم‌ها پول چنین کتاب‌هایی را در جیبشان می‌گذارند و حق دانلود کتاب‌ها برای آن‌هاست.
 
این نویسنده ادامه داد: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کپی‌رایت را بپذیرند. انتشار دیجیتال و کارهایی دیگر از این دست سبب شده که بضاعت کتاب به حد نابودی و تیراژهای 500 نسخه برسد که این موضوع برای نویسنده شرم‌آور است.
 
نویسنده رمان «شب ایرانی» توضیح داد: در دنیا تنها نویسندگانی واقعی‌اند که حرفه‌ای کار می‌کنند یعنی زندگی‌شان از طریق نوشتن تأمین می‌شود اما در ایران از هنر نویسنده سوء استفاده می‌شود. در حال حاضر به اندازه شمار انگشتان یک دست نویسنده حرفه‌ای در ایران نداریم. به جرأت می‌توانم بگویم که فقط من هستم که شغل دیگری ندارم. من خودم را حرفه‌ای می‌دانم، اما در این موقعیت و با بلای دیجیتال نویسنده‌ای نمی‌تواند خود را حرفه‌ای بداند.
 
نویسنده رمان «عشق عالیجناب» گفت: بلای دیجیتال امروز باعث کسادی بازار و هنر نویسنده و سقوط ارزش کار نویسندگی شده است. من تنها راه حل این موضوع را پیوستن ایران به قانون جهانی کپی‌رایت می‌دانم. با پذیرش و مسلط شدن این قانون دیگر نمی‌توان شاهد سرقت هنری و ادبی بود.
 
رجبعلی اعتمادی‌زاده، رمان‌نويس متولد بهمن سال 1312 در لار است. بیشتر کتاب‌های این نویسنده با نام مستعار ر.اعتمادی منتشر شده‌اند.
 
«گور پریا»،‌ «ساکن محله غم»، «شب ایرانی»، «نسل عاشقان»، «کفش‌های غمگین عشق»، «شوک پاریسی»، «چند لحظه روی پل»، «عالیجناب عشق»، «دختر شاه پریان»، «آبی عشق»، «باربی»، «هفت آسمان عشق»،‌ »چشم‌ها»، «آخرین ایستگاه شب»، «بازی عشق»،‌ «جسور، زیبا ولی شیطان»، «اتوبوس آبی»، «در ویتنام همیشه باران نمی‌بارد»، «چهل درجه زیر شب» و «روزهای سخت بارانی» از آثار منتشر شده اعتمادي هستند.


پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب ایران:
گفت‌وگو با مفتون امینی، کاوه بهمن ، محمود دولت‌آبادی، محمدجعفر یاحقی، محمود حسینی‌زاد، فیروز زنوزی جلالی، علیرضا طبایی، اکبر بهداروند، علیرضا بهرامی، امین فقیری، جواد مجابی، سپیده خلیلی، محمد سلمانی و مهشید میرمعزی و یادداشت اکبر اکسیر را بخوانید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود یادعلی ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    چه مصاحبه خوبی. وای چقدر که شب ایرانی را دوست داشتم و باهاش گریه کردم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها