سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۱
پرفروش‌ترین‌های کتاب‌های تاریخی و سیاسی فروشگاه اینترنتی شهرکتاب در فصل تابستان کدامند؟

موسسه شهر کتاب پرفروش‌ترین‌های خود را در فصل تابستان اعلام کرد. در این فهرست، کتاب‌هایی چون «تاملی در مدرنیته ایرانی»، «تجربه مدرنیته»، «شهریار»، «خاطرات دکتر قاس غنی» و «هاشمی در سال 88» وجود دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) موسسه شهر کتاب، در پایان شهریورماه سال 93، فهرستی از پرفروش‌ترین‌های فصل تابستان خود را در حوزه‌های مختلف اعلام کرد. در این فهرست 100 کتاب درج شده است که به ترتیب کتاب‌هایی در حوزه‌های داستان جهان و ایران، شعر معاصر و کلاسیک ایران، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی، فلسفه و علم، دفاع مقدس، نمایش و سینما بیشترین فروش را داشته‌اند.

نشر چشمه، نیلوفر و مروارید به عنوان پرفروش‌ترین ناشران در این فهرست قرار دارند و بعد از آن نشرهای علم، سخن، مازیار، ماهی، نگاه، سوره مهر، معین، کارنامه، هرمس، ثالث، فرهنگ معاصر، ماهور، قطره، آموت و طرح نو قرار گرفته‌اند.

در این گزارش کتاب‌های حوزه تاریخ و سیاست با فروش خوبی روبه‌رو بوده است. در فهرست این پرفروش‌ترین‌ها،‌ کتاب‌های «تاملی در مدرنیته ایرانی»، «تجربه مدرنیته»‌، «جامعه‌شناسی ایران (جامعه کژ مدرن)»، «شهریار»، «هاشمی در سال ۸۸»، «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، «خاطرات دکتر قاسم غنی»، «راز قطعنامه» و «یادداشت‌های علم (متن کامل)» دیده می‌شود.

در زیر به معرفی کوتاهی از پرفروش‌ترین‌های این حوزه می‌پردازیم. 

داستان مواجهه شورمندانه و پرماجرای قوم ایرانی با مدرنیته 

«تاملی در مدرنیته ایرانی» نوشته علی میرسپاسی است که از سوی نشر ثالث چاپ و منتشر شده است. این کتاب، داستان مواجهه شورمندانه و پرماجرای قوم ایرانی با مدرنیته است. فصل نخست آن، شرح روایت اروپامدارانه از مدرنیته است؛ روایتی که مدرنیته را تجربه انسان اروپایی معرفی می‌کند و جوامع دیگر را در جایگاهی می‌نشاند که بیرون از ساحت مدرنیت قرار دارد. فصل‌های دوم و سوم کتاب، به پذیرش روایت اروپا محور از مدرنیته، به وسیله بسیاری از نخبگان و روشنفکران عصر مشروطه و حکومت اقتدارگر پهلوی می‌پردازد. در فصل چهارم، تلاش‌های روشنفکرانی چون «جلال آل احمد» و «علی شریعتی» برای شکل‌ دادن گفتمان «بازگشت به اصل» و سازش مدرنیته با فرهنگ بومی و سنتی ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کتاب پس از انتشار با استقبال محافل علمی و دانشگاهی آمریکا روبه‌رو و در چند دانشگاه به عنوان متن درسی انتخاب شد.

تاثیر روند مدرنیزاسیون در جوامع مختلف چگونه است؟ 

«تجربه مدرنیته؛ هر آن‌چه سخت و استوار است دود می‌شود و به هوا می‌رود (به انگلیسی: All That Is Solid Melts Into Air; Experience Of Modernity)» نام کتابی است از «مارشال برمن» که به فارسی ترجمه و منتشر شده ‌است. این کتاب به بررسی تاثیرات اجتماعی، هنری و سیاسی مدرنیته در جوامع مختلف می‌پردازد و بینشی از تاثیر مدرنیزاسیون بر فرهنگ به دست می‌دهد. 

در فصل نخست کتاب به تاثیر روند مدرنیزاسیون بر فاوست گوته می‌پردازد. شخصیت فاوست گوته (فاوست نام نمایشنامه‌ای است اثر یوهان ولفگانگ فون گوته (۱۸۳۲-۱۷۴۹)، نویسنده برجسته آلمانی) نمونه یک توسعه‌گر است که برای توسعه و پیشرفت، مجبور است تراژدی بیافریند. 

در فصل دوم، «برمن» با بررسی مانیفست کمونیست مارکس، به وجه خودمخرب مدرنیزاسیون توجه می‌کند. وی با نقل عباراتی از مانیفست کمونیست که در آن مارکس به تجلیل از بورژوازی می‌پردازد نشان می‌دهد که چگونه بورژوازی رسالت تاریخی مهمی در روند پیشرفت بشریت ایفا می‌کند. در فصل سوم با شعرهای شاعر فرانسوی، شارل بودلر مواجه می‌شویم، به ویژه شعرهای وی درباره بلوارها و خیابان‌های مدرن. فصل چهارم به نوع خاصی از مدرنیسم که برمن آن را مدرنیسم توسعه‌نیافتگی نام می‌گذارد، می‌پردازد. این مدرنیزاسیون از بالا، با نمونه بارز آن یعنی شهر پترزبورگ و بلوار معروف نووسکی و نقش آن دو در ادبیات روسیه (پوشکین، نیکولای گوگول، بیلی، داستایوسکی و ماندلشتام) معرفی می‌شود. در فصل پنجم مارشال برمن به تاثیرات مخرب مدرنیزاسیون بر شهر نیویورک و به‌ویژه محله برونکس که محل زندگی دوران کودکی خود برمن است، می‌پردازد. 

جامعه ایران «مدرن» است اما «بدقواره» 

«جامعه‌شناسی ایران (جامعه کژ مدرن) » اثری است از حمیدرضا جلائی‌پور، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران. اساس بحث او در این کتاب این است که «جامعه ايران، عقب افتاده و جهان سومي نيست بلكه جامعه مدرن، اما بدقواره است.»

 كتاب «جامعه‌شناسي ايران» بعد از پيشگفتار و مقدمه از دو بخش و 9 فصل تشكيل شده است و چنان كه نويسنده خود در پيشگفتار تصريح كرده بر ايران معاصر تمركز كرده است، اگرچه به تناسب به تاريخ ايران مراجعات فراواني صورت گرفته اما عمدتا ايران معاصر يعني پس از انقلاب را بررسي مي‌كند. نويسنده در اين فصل به تبيين‌ها و تلاش‌هايي كه در دهه‌هاي اخير از سوي محققان و پژوهشگران براي توضيح وضعيت جامعه ايران ارائه شده نقدهايي وارد مي‌كند. به باور او الگوهايي مثل جامعه در حال گذار يا جامعه كوتاه مدت و كلنگي و... نمي‌توانند ويژگي‌هاي جامعه ايران را توضيح دهند. او در مقابل الگوي جامعه «كژ مدرن يا مدرن بدقواره» را پيشنهاد مي‌دهد. 

منفورترین و بحث‌انگیزترین اثر سیاسی جهان 

کتاب «شهریار»، اثری از «نیکولو ماکیاولی»، نویسنده و سیاستمدار ایتالیایی، بی‌گمان، بحث‌انگیزترین و بدنام‌ترین اثر سیاسی همه زمان‌هاست. شهریار که در سال ۱۵۱۳ میلادی به رشته تحریر در آمد و تا سال ۱۵۳۲ به چاپ نرسید، موضوع بحث تفسیرهای متنوعی بوده است. 

این کتاب از 26 باب(فصل) تشکیل شده که هر باب توصیه‌‌، نصیحت و تجربه‌ای است از مملکت‌داری. هوادارای پرشور و نامحدود ماکیاولی در کتاب «شهریار» از یک فرمانروای بسیار قدرتمند که اقدامات او را هیچ ملاحظه اخلاقی نباید محدود کند، وی را در سراسر زمان‌ها نامدار کرده است. ماکیاولی در «شهریار» بارها از حُسن ذاتی اخلاق سخن می‌گوید اما آن را با در نظر گرفتن سرشت بشر ناکارآمد می‌داند.

كتابي كه پس از دو سال و نيم توقيف منتشر شد

كتاب «هاشمی در سال ۸۸» كه به قلم حجت‌الاسلام رضا صنعتي نوشته شده، گزارش جامعی است از مواضع آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از ابتداي فروردين 1388 تا پايان اسفندماه. «هاشمي در سال 88» كتابي است كه پس از دو سال و نيم توقيف، در فاصله كمي بعد از انتشار، به چاپ هشتم رسيد. این کتاب در شش بخش و از سوی انتشارات سلمان فارسی چاپ شده است. بخش نخست به گزارش مواضع هاشمي در دعوت از مردم به «حضور حداكثري» در انتخابات و لزوم «صيانت از آراي مردم» اختصاص يافته است. بخش دوم به تبيين مواضع وي در برابر «يك جريان انحرافي» پرداخته شده است. بخش سوم به گزارش مواضع وي در «مرزبندي با دشمن و نفي اقدامات ساختارشكنانه» اختصاص يافته است. 

«هشدارهاي هاشمي» در سال 88 در بخش چهارم آمده است. بخش پنجم نيز «راهكارها»ي وي براي برون‌رفت از وضعيت نامطلوب اين سال را گزارش مي‌كند و بخش ششم به گزارش «چند چالش» مرتبط با وي (از جمله طرح دولت وحدت ملي، علت نگارش نامه به مقام معظم رهبري، كارگرداني مبارزات انتخاباتي رقباي دكتر احمدي‌نژاد، امتناع از اقامه نمازجمعه تهران، صحنه‌گرداني حوادث پس از انتخابات، عدم حضور در مراسم تنفيذ و تحليف رييس جمهور، خانواده هاشمي و...) اختصاص يافته است.

تحلیل تحولات کلیدی تاریخ سیاسی ایران

کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران» نوشته موسی نجفی و موسی فقیه حقانی در برگیرنده ‏مباحثی در زمینه تاریخ تحولات سیاسی ایران طی 15 قرن دوران اخیر از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی‏ است. 

مباحث کتاب بر اساس تاریخ تحولات سیاسی و بر محور (سنوات مهم تاریخی) و وقایعی که به نظر می‏‌رسیده، نقطه‏ عطف اساسی بوده و به عنوان کلیدی برای یک برهه زمانی تلقی می‌شده، تقسیم و فصل‌بندی شده است. در این ‏فصول مطالب بیشتر از حوزه (تاریخ نقلی) به سطح (تاریخ تحلیلی) منتقل شده و در این قالب با نوعی مباحث اندیشه سیاسی و اجتماعی امتزاج یافته است. 

در این اثر سعی شده است موضوعات کلیدی و اساسی و بنیادین مثل (هویت ملی)، (مبانی ملیت ایرانیان)، (سیر دولت - ملت در ایران)، استعمار غرب، نظام‏‌های حکومتی و ماهیت آنها، اصلاح‌گران و اندیشه‌هایشان و نهضت‏ها و جنبش‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتلا و انحطاط‌ها در لابه‌لای سطور تاریخ جست‌وجو و برجسته شود.

دکتر قاسم غنی با هزار جور آدم جورواجور در همه جا می‌جوشید
 
«خاطرات دکتر قاسم غنی» با مقدمه مفصلی از دکتر باستانی پاریزی درباره یادداشت‌های وی نگاشته شده است و از سوی نشر علم به چاپ رسیده است. درباره یادداشت‌های دکتر قاسم غنی، باستانی پاریزی نوشته است: «ارزش یادداشت‌های دکتر غنی در این است که غنی درست در متن دو دربار مهم و معروف خاورمیانه قرار گرفته بود؛ دربارهایی که سابقه حکومت دو هزار و پانصد ساله و شش هزار ساله داشتند، و اهرام برافراشته مصر و ستون‌های تخت جمشید سر به فلک کشیده را پشتوانه تداوم خود می‌دانستند. و از عجایب آنکه با فاصله‌ای نه چندان دور از تحریر این یادداشت‌ها، هر دوی این دربارها به چاه باراتر حادثه روزگار افتادند.» 

از مجموعه این یادداشت‌ها یک نکته مهم می‌شود استنباط کرد و آن اینکه دکتر غنی با اینکه با هزار جور آدم جورواجور در همه جا می‌جوشد، هیچ جا با اهل سیاست یا رجال فرهنگی کشورهای بلوک شرق ‌و به‌ویژه روسیه شوروی میانه‌ای ندارد. او شیفته دموکراسی غرب و خصوصا پیشرفت‌های آمریکاست.

راز قطعنامه برملا شد 

«راز قطعنامه» نوشته کامران غضنفری چهل و هشتمين كتاب از سري كتاب‌هاي نيمه پنهان است كه انتشارات كيهان چاپ کرده است. كامران غضنفري پيش از اين محتويات اين كتاب را به صورت پاورقي در روزنامه كيهان منتشر كرده بود كه چاپ اين پاورقي با واکنش‌های متفاوتی همراه بود؛ اعتراض برخی از مدیران دخیل در پذیرش قطعنامه از یک سو و استقبال مردم از سویی دیگر. به همین دلیل مولف کتاب پس از جمع‌بندی بازتاب افکار عمومی، اقدام به جمع‌آوری اسناد بیشتری کرد تا کتاب حاضر علاوه بر مطالب چاپ شده در روزنامه، حاوی پاسخ‌هایی به برخی شبهات باشد. غضنفري در اين كتاب با مراجعه به اسناد، خاطرات، گفت‌وگوها و كتاب‌هايي كه تا كنون درباره پذيرش قطعنامه منتشر شده بود، آنها را در دسته‌بندي مشخص گردآورده تا نهايتا خواننده كتاب بتواند تحليل جامعي از دلیل و چگونگي پذيرش قطعنامه پيدا كند.


بنابر گفته غضنفري، بخش اعظم اين كتاب 300 صفحه‌اي به بررسي عملكرد هاشمي رفسنجاني در روزهاي پاياني دفاع مقدس مي‌پردازد. نويسنده همچنين در اين كتاب با گردآوري نظرات و بيانات امام و رئيس جمهوری وقت –آيت‌الله خامنه‌اي كه مخالف پذيرش قطعنامه بوده‌اند- نشان مي‌دهد كه پذيرفتن قطعنامه يك اجماع كلي نبود و برخي چهره‌هاي سياسي آن را به امام تحميل كردند. 

تحلیل و یادداشت‌های امیراسدالله علم، وزیر دربار شاه

کتاب «یادداشت‌های علم (متن کامل)» جلد پنجم یادداشت‌های امیراسدالله علم، وزیر دربار شاه در برگیرنده یادداشت‌های سال 1354 است. در ابتدای کتاب، خلاصه‌ای از وضعیت کلی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و تحولات مهم ایران در سال 1354درج شده تا خواننده با اوضاع کلی زمان یادداشت‌ها آشنا شود. حزب رستاخیز، انتخابات مجلس شورای ملی و مجلس سنا، جناح‌های مجلس، کاهش درآمد نفت و مشکلات اقتصادی دولت، افزایش هزینه نظامی و خریدهای کلان تجهیزات نظامی، هواپیما، تکاپوهای گروه‌های انقلابی، تشدید تظاهرات، مخالفت‌های مردمی و مشخصه‌های سال 1354، موضوع اصلی یادداشت‌های علم را تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها