شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
دکور غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ فرصتی برای امانت 50 میلیون نسخه کتاب

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معتقد است: نهاد در این دوره برای دیدار چهره‌به‌چهره با کاربران و معرفی خدمات نسل جدید کتابخانه‌ای در نمایشگاه کتاب حاضر شده است.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: «بازدیدکنندگان با نجابت اجازه می‌گیرند که داخل شوند و عکس بگیرند، با احترام راهنمایی می‌شوند حتی اگر میان برنامه‌ای باشد؛ اینجا غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.

نهاد در دوره گذشته با غرفه‌ای ساده و روشن (بر مبنای بازطراحی هویت بصری خود)، کوشید روحیه جوان، پویا و خلاق سازمان در دوره جدید را به مخاطبان معرفی کند.

در این دوره اما به سراغ ایده دیگری رفته است؛ زنده کردن خاطره کتابخانه‌های خانگی و تعلق خاطر به آن‌ها. زیبایی امری سلیقه‌ای است و نمی‌توان حکم کلی درباره آن صادر کرد، اما اگر نخواهیم از زیبایی غرفه بگوییم، حداقل این موضوع مورد توافق است که به سادگی و بدون درنگ نمی‌توان از کنار غرفه گذشت و برای لحظاتی نگاه مخاطب در گره‌چینی‌های سازه گره می‌خورد؛ اما تلاش شده این زیبایی به ورطه تجمل نیافتد و با تکبر سازمان را معرفی نکند و در نگاه اول متواضع است.

سازه به‌گونه‌ای طراحی شده که فضای غرفه محصور نباشد و همان‌گونه که کتابخانه متعلق به همه (فارغ از ملیت، نژاد، جنسیت‌، مذهب‌‌، زبان و سن) است و با توجه به اینکه غرفه هم در فضای عمومی نمایشگاه قرار گرفته است. مراجعان وارد غرفه می‌شوند، کتاب‌ها را بررسی می‌کنند و بعضی کتابی را برمی‌دارند، چند صفحه‌ای می‌خوانند و بعد می‌پرسند: «برای خریدن آن چه باید کرد؟» ماجرا تازه با توضیح اینکه اینجا غرفه کتابخانه‌های عمومی است و با عضویت رایگان می‌توانید این کتاب، و حدود ۵۰ میلیون نسخه کتاب دیگر، را به امانت بگیرید آغاز می‌شود.

در این دو دوره نهاد حضوری اداری و از سر رفع تکلیف در نمایشگاه نداشته است؛ اگر «حاضر» است برای دیدار چهره‌به‌چهره با کاربران و مخاطبان و معرفی خدمات نسل جدید کتابخانه‌های عمومی ایران است. فضای منعطف غرفه (با صندلی‌های تاشو) برگزاری نشست‌های گوناگون (از محافل ادبی و قرآنی و دیدار با ناشر و نویسنده تا برنامه‌های کودک) را ممکن ساخته است.

در باقی زمان فضا در اختیار مردم است، بازار عکاسی با غرفه هم گرم است؛ به حدی که ما را به فکر راه‌اندازی مسابقه عکاسی «#کتابخانه_ای_شو» انداخت. «دسترسی به کتاب» شاید کلیدواژه اصلی این روزهای بازار نشر و این دوره از نمایشگاه کتاب تهران باشد.

به نظر می‌رسد در شرایط اقتصادی امروز کشور و تنگناهای بودجه‌ای و اجرایی، ظرفیت شبکه گسترده ۳۸۰۰ کتابخانه عمومی در سراسر ایران عزیز، راه میان‌بری برای ایفای این حق و حمایت هدفمند دولت از ناشران باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها