شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
سهم صنعت چاپ از دنیای متاورس

مهدی آتش‌جام معتقد است، «در یک نگاه کلی درباره آینده فعالیت دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر باید گفت که با رشد متاورس، سهم صنعت چاپ در دنیای آینده 10 درصد یا شاید هم کمتر بشود.»

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، مهدی آتش‌جام، فعال و کارشناس حوزه متاورس و مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان اصحاب رسانه پویا: «صنعت نشر در آینده کم‌کم دچار تحول اساسی و ویژه می‌شود و شروع آن ظهور و بروز کتاب‌های صوتی و دیجیتالی شدن آثاری است که اکنون نمونه‌های آن را در میان آثار ناشران می‌بینیم. این دیجیتالی شدن ادامه پیدا می‌کند و به بحث متاورس هم وارد می‌شود؛ در حوزه متاورس (AR و VR واقعیت مجازی و واقعیت افزوده) شما می‌توانید وارد یک کتابخانه ‌شوید، در آن قدم ‌بزنید و همه کتاب‌ها را تورق کنید. در این فضا حتی جلد کتاب‌ها هم اسکن شده، شما کتاب را باز می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را ورق بزنید و پاراگراف‌هایی که نویسنده روی آن تاکید دارد را بخوانید یا حتی به یک ویدئو یا صوتی که به آن متصل شده دسترسی داشته باشید.
 
برای کتاب‌های مصور نیز این اتفاق به شکل دیگری می‌افتد؛ به‌عنوان مثال برای کتابی که درباره تخت جمشید نوشته شده است، شما در واقعیت مجازی وارد تخت جمشید می‌شوید و می‌توانید در آن فضا حرکت و اطلاعات مورد نیاز خود را در قالب فایل صوتی بشنوید و فضا را هم ببینید.
 
در یک نگاه کلی درباره آینده فعالیت دست‌اندرکاران صنعت چاپ و نشر باید گفت که با رشد متاورس، سهم صنعت چاپ در دنیای آینده 10 درصد یا شاید هم کمتر بشود، زیرا احساس نیازی که برای رفتن به سمت کتاب صوتی، دیجیتال و مصور دیده می‌شود این سهم را کاهش می‌دهد. امروز کمتر کسی شاید کتاب هری پاتر را بخواند و ترجیح بدهد که فیلم آن را ببیند.
 
حوزه متاورس خیلی گسترده است؛ غیر از دیجیتالی شدن کتاب‌ها در این بخش و کاربردهای آن، اگر ناشران بخواهد حوزه نشر خود را حفظ کنند، در بخش متاورس می‌توانند زمینی خریداری کنند و با فردی که انیمیشن کار می‌کند ساختمان دیجیتال و مجازی برای کتاب‌های خود طراحی ‌کنند، سپس آثار منتشر شده خود را در آن قرار دهند، این موضوع دور از ذهن نیست و بسیاری از صنایع و مجموعه‌های مختلف به این سمت رفته‌اند و با سرمایه‌گذاری در این حوزه، سهمی برای خود در آینده حفظ می‌کنند، زیرا این کار شبیه سرمایه‌گذاری در دنیای واقعی است.
 
یک ناشر می‌تواند با طراحی کتابخانه یا کتابفروشی‌ای از کتاب‌هایش با لوگوی اختصاصی خود، آثارش را در اختیار مخاطبان این فضا قرار دهد، یا طبقه‌ای بزند و مجموعه‌ای از نمونه دستگاه‌های چاپ را به‌صورت 3D در قالب یک موزه یا نمایشگاه برای مخاطبانش به نمایش بگذارد و به نوعی مشتری جذب کند.
 
این حوزه خیلی عمیق و گسترده است و ناشر به جای اینکه روند چاپ و صحافی داشته باشد، می‌تواند با استفاده از طراح و صحاف دیجیتال کتاب‌هایش را در این فضا قرار دهد، یک ناشر می‌تواند با در اختیار داشتن یک ساختمان 10 متری، میلیون‌ها جلد کتاب قرار دهد، زیرا دیگر با موانع دنیای فیزیکی روبه‌رو نیست.
 
فعالان حوزه نشر باید بدانند که امروز سال 1401 است، اگر کسی دیر شروع کند، بعدا افسوس خواهد خورد؛ همه حوزه‌های صنعتی ما به‌خصوص در بخش نشر باید در این راه قدم بگذارند و بدانند که هیچ ضرری نمی‌کنند زیرا قطعا اتفاق‌های بهتری برای آن‌ها در توسعه کسب و کارشان رخ می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها