پنجشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
چاپ کتاب در دو قالب بصری و سمعی به نفع مخاطبان کم‌درآمد است

یوسف قوجُق در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده به مزیت چاپ کتاب در دو قالب بصری و سمعی اشاره کرده و برای مطالعه نوروزی کودکان و نوجوانان ناشرانی را پیشنهاد کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- یوسف قوجُق: با تبریک سال نو 1400 به هموطنان عزیزم و کودکان و نوجوانان میهنم، ضمن معرفی چند کتاب برجسته برای این عزیزان، آرزو می‌کنم هیچ‌یک از این عزیزانم، از داشتن امکانات آموزشی مناسب برای تحصیل دانش و دسترسی به کتاب‌های غیردرسی (شعر و داستان) محروم نباشند و با رفع محدودیت‌های خاص شرایط کرونایی، آموزش از طریق حضور فیزیکی در کلاس‌های مدارس کشور مجدداً برقرار شود.
 
بین آن‌همه کتابی که در این سال‌ها برای کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده، انتخاب بهترین‌ها و توصیه به بچه‌ها برای مطالعه آنها حقیقتاً انتخاب بسیار سختی است. چون هر کدام از این آثار، با موضوعات متنوعی که دارند، ویژگی‌های ممتاز خودشان را دارند. به همین خاطر، بنا به تجربه‌ای که اندوخته‌ام، می‌توانم به برخی از ناشرینی که در این حوزه، بهترین آثار را عرضه کرده‌اند، اشاره کنم که (بدون اولویت)، عبارتند از قدیانی، افق، مدرسه، هرمس، مهرک (سوره مهر)، پیدایش، محراب قلم، به‌نشر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تربیت، علمی- فرهنگی، کتابستان، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، شهرستان ادب و پرتقال.
 
این ناشران، به نظر من منتخب ناشرانی هستند که در این حوزه، بهترین آثار مناسب برای مخاطبین کودک و نوجوان را تولید کرده‌اند و صدالبته، کیفیت آثار این ناشران، مرهون سیاست‌گذاری‌های درست مدیران آنها و استفاده از کارشناسان باتجربه در بخش ارزیابی است که معمولاً نویسندگان هم‌قلم‌ من هستند.
 
نکته‌ای که به نظر من لازم است با استفاده از این فرصت، عرض کنم، رویکرد جدید (و یا نسبتاً جدید) برخی از ناشران در تولید کتاب و چاپ و نشر آن در شکل و فرمت جدید (دیجیتالی، صوتی) است. به نظر من این فرم از ارایه اثر که اخیراً شروع شده، در سال جدید توسعه خواهد یافت؛ اما همگی معترف هستیم که هیچ لذت خوانشی با مشاهده خود کتاب و لمس آن، برابری نمی‌کند ولی به نظر من، این شیوه ارایه کتاب از سوی ناشران، در دو قالب بصری و سمعی، مکمل هم، توسعه خواهد یافت و این کار، با کاهش هزینه‌های چاپ، خوشبختانه به نفع بچه‌هایی خواهد بود که خانواده‌هایشان مجبور شده‌اند کتاب را از سبد خرید خود حذف کنند.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها