شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
جشنواره فیلم فجر زیر ذره‌بین صد‌ودوازدهمین شماره حلقه وصل/ حال سینمای ایران چطور است؟!

صد‌ودوازدهمین شماره ماهنامه «حلقه‌وصل»، ویژه‌نامه چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر، منتشر شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)-محمد تفرشی: صدودوازدهمین شماره ماهنامه فرهنگی تشکیلاتی حلقه وصل منتشر شد. این شماره ویژه‌نامه‌ای سینمایی است و فیلم‌ها و برگزاری چهل‌و‌یکمین دوره جشنواره فیلم فجر را به زیر ذره‌بین برده است.

سرمقاله این شماره، با اشاره به رفتار برخی چهره‌های سینمایی در تحریم جشنواره فجر، برگزاری موفق آن را نشانه‌ای از استقلال جشنواره از برخی چهره‌ها عنوان کرده و تحریم جشنواره از سوی این عده را به عنوان امکانی برای رشد هر چه بیشتر آن مطرح کرده است. حالِ بد سینمای ایران که در مضامین فیلم‌های امسال نیز متجلی شده و عملا مجالی برای نمایش پیشرفت‌های جامعه ایرانی باقی نگذاشته، دیگر موضوعی است که در این یادداشت مورد اشاره قرار گرفته است.

در این شماره، پرونده «لعل» که به تشریح رویداد برجسته ماه می‌پردازد، به گفتگویی با محمدحسن جعفرزاده، رئیس مرکز گفتمان انقلاب اسلامی و دبیر جشنواره اختصاص دارد. وی در این گفتگو جزئیات طراحی و اهدای این جایزه در جشنواره فیلم و جشنواره موسیقی فجر را تشریح کرده است. علیرضا افتخاری و لیلی عاج، دو هنرمندی هستند که امسال با دریافت این جایزه مورد تقدیر قرار گرفته‌اند.
پرونده «رواق» دومین پرونده این شماره است و مثل همیشه، یکی از موضوعات نظری حوزه فرهنگ را مورد بررسی قرار داده است. رابطه سینما و ادبیات و همین طور موضوع ارتباط سینما و امید، موضوعاتی است که محمد قائم‌خانی، علیرضا قزوه و نعمت‌الله سعیدی آن‌ها را در قالب یادداشت‌هایی شفاهی مورد بررسی قرار داده‌اند.
در پرونده «گره» که به رویدادها و موضوعات مختلف با نگاهی انتقادی می‌نگرد، برگزاری جشنواره فیلم فجر و فیلم‌های حاضر در آن، مورد بررسی قرار گرفته است. پس از گفتگو و یادداشت‌هایی درباره فضای حاکم بر جشنواره امسال، نقدهایی از 24 فیلم راه‌یافته به جشنواره چهل و یکم منتشر شده است.

در پرونده «سرو» این شماره دو فیلم «سرهنگ ثریا» و «شماره 10» به عنوان دو فیلم مورد توجه جشنواره مورد بررسی قرار گرفته است. گفتگو با لیلی عاج، کارگردان نام‌آشنای تئاتر که امسال با «سرهنگ ثریا» نخستین اثر سینمایی خود را عرضه کرده است با عنوان «سرهنگ ثریا، مادرانه‌ای که در سینمای ایران مشابهی ندارد» در این پرونده آمده است. عاج در این گفتگو زمینه‌های شکل‌گیری این درام و جریان ورود خود از تئاتر به عرصه سینما را مورد اشاره قرار داده است. گفتگوی دیگر این پرونده با «ابراهیم اصغری» صورت گرفته است. اصغری که از تهیه‌کنندگان با سابقه سینمای ایران است و تجربه ساخت چندین فیلم دفاع مقدسی را در کارنامه دارد، علاوه بر بررسی «شماره 10»، درباره ورود ارگان‌های مختلف به سینمای ایران و آثار و نتایج فعالیت‌ نهادهای مختلف به بیان نظرات خود پرداخته است.

طنازان حلقه وصل نیز، در «هلاهل» این شماره، به موضوع برگزاری جشنواره فجر و حواشی به وجود آمده پیرامون تحریم آن از سوی برخی سینماگران پرداخته‌اند. در این پرونده شعر، کارتون و نثرهای طنز در رابطه با این موضوع به چاپ رسیده است.

صد‌و‌دوازدهمین شماره حلقه وصل، به عنوان ویژه‌نامه چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر، اسفندماه 1401 در 64 صفحه، به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها