یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
اثبات برتري حکومت اسلامی بر نظام لیبرال دموکراسی

«سازوکارهای نظارت بر حکومت اسلامی و نظام لیبرال دموکراسی» از جمله موضوعاتی است که می‌توان با توسل به آن، برتری اسلام بر نظام لیبرال دموکراسی را نشان داد. محمد فلاح سلوکلایی اين بررسی را در کتابی با همین عنوان انجام داده است.-

محمدرضا روحانی، مدیر انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در اين باره عنوان کرد: این اثر، پژوهشی تطبیقی درباره موضوع نظارت بر حکومت اسلامی و نظام لیبرال دموکراسی است.

وی افزود: هدف محمد فلاح سلوکلایی (نویسنده کتاب) از انجام این پژوهش، اثبات برتری نظام اسلامی بر نظام لیبرال دموکراسی است. او برای این منظور، پس از معرفی مبانی حکومتی این دو نظام، اندیشه فلاسفه برجسته هر یک از این حوزه ها را مطرح كرده و به مقایسه آن‌ها پرداخته است تا در نهایت بتواند به نوعی، برتری اسلام را ثابت کند. نویسنده کتاب این برتری را به تفصیل تشریح کرده است.

روحانی سازوکارهای نظارت بر حکومت را دستمایه‌اي برای برتری اسلام معرفی کرد و گفت: وی مبانی اهمیت نظارت بر حکومت در صدر اسلام و همچنین زمامداری ائمه(ع) را از حیث تلازم داشتن یا تلازم نداشتن حق و تکلف شرح داده است. از سوی دیگر، مبانی و اهمیت نظارت بر حکومت در زوایای مختلف نظام لیبرال دموکراسی مانند بخش پارلمانی، ریاستی، شبه ریاستی و شبه پارلمانی تشریح شده‌اند.

وی افزود: نویسنده اين كتاب، رویکردهای نظارتی این نظام را از نگاه فلاسفه مکتب لیبرال دموکراسی نیز ارزیابی کرده و سپس به تطبیق آن با مبانی اسلامی پرداخته است تا از این طریق، برتری اسلام را اثبات کند. آزادی، فردگرایی، انسان‌محوری، تساهل و تسامح، عقل‌گرایی، تجربه‌گرایی، علم‌گرایی و همچنین اصل رضایت و قرارداد، هفت مبنای اصلی لیبرال دموکراسی‌اند که در این کتاب مورد نقد اساسی قرار گرفته‌اند. ارزش‌ستیزی نيز مهم‌ترین نقدی محسوب مي‌شود که به این مبانی وارد شده است.

چاپ نخست کتاب «سازوکارهای نظارت بر حکومت اسلامی و نظام لیبرال دموکراسی» در 464 صفحه و با بهای 65000 ريال در ماه جاری از سوی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط