دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳
تکنولوژی نسل 4 با نمایشگاه کتاب مجازی تهران/ تعامل نویسنده و ناشر در فضای نمایشگاه شکل بگیرد

مدیر انتشارات پژهندگان راه دانش خوزستان معتقد است که نمایشگاه مجازی کتاب به علت سرعت بالا، این فرصت را برای بدنه نشری که وابسته به فرآیند چاپ کتاب است، فراهم می‌کند تا با جهش بیشتر به سمت تکنولوژی نسل 4 (دیجیتال) پیش بروند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، کمال کمایی برگزاری نمایشگاه کتاب را یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاق‌های فرهنگی کشور  دانست و گفت: اساس برگزاری نمایشگاه کتاب درکلیه کشورهای دنیا ایجاد ارتباط بین ناشر و نویسنده است تا بتوانند در محیطی یکپارچه به گفت‌وگو بنشینند و قراردادها و تفاهم نامه‌های مختلف را به امضا برسانند و تعامل فرهنگی درحوزه نشر کتاب داشته باشند.
 
کمایی مقایسه نمایشگاه کتاب در ایران با کشورهای دیگر را موضوع تخفیف فروش بیان کرد و گفت:  تفاوتی که در ایران وجود دارد حمایت‌های یارانه‌ای دولت در قالب بُن تخفیف در نمایشگاه کتاب است. و به همین علت بُعد مراجعه حضوری پُررنگ‌تر است چون تعداد زیادی از مردم می‌توانند کتاب‌های مورد نظرشان را با قیمت مناسب‌تر تهیه کنند. و این قسمت از نمایشگاه کتاب ابعاد وسیع وگسترده‌ای را دربرمی‌گیرد.
 
وی عنوان کرد: در نمایشگاه حضوری کتاب تهران بیشترین حجم و تمرکز در حال حاضر بر روی فروش است. در مقایسه نمایشگاه کشورهای خارجی بیشتر تمرکز نمایشگاه ، حول محور ارتباط بین نویسنده و ناشر می‌چرخد. نمایشگاه خلوت است و مراجعه‌کننده‌ها فقط نویسنده‌ها و ناشران هستند و ۸۰ درصد کار براساس همکاری بین نویسنده و ناشر شکل می‌گیرد. و پس از چند روز برگزاری  اجازه می‌دهند مردم عادی در نمایشگاه شرکت کنند، ولی خرید و فروشی نیست. تنها قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها منعقد می‌شود. اما در نمایشگاه کتاب تهران برعکس این موضوع اتفاق می‌ا‌فتد و70 تا80 درصد تمرکز بر روی فروش کتاب و 30درصد ارتباط بین ناشر و نویسنده است.

تلخ و شیرینی‌های نمایشگاه

 وی با اشاره به خاطرات تلخ و شیرین حضور در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب 1402 عنوان کرد: ناشری بودم که از دهه ۸۰ در نمایشگاه کتاب به طور مرتب شرکت کردم و شاهد رویدادهای تلخ و شیرین زیادی در آن ایام بودم. یکی از رویدادهای تلخ مربوط به دوره‌ای بود که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار می‌شد و تمهیدات مناسبی برای  بارندگی و جلوگیری از خیس شدن کتاب‌ها و غرفه‌ها در نظر نگرفته بودند. واتفاق به شکلی رقم خورد که تمام غرفه‌ها و کتاب‌ها در مقیاس بسیار گسترده‌ای خیس شدند و ناشرها در این حادثه متضرر شدند و کل فضای نمایشگاه بهم ریخت. و خیلی اذیت شدیم چون پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامد و یکی از تلخ‌ترین تجربه‌های نمایشگاه بود.

مدیرعامل اتحادیه ناشران خوزستان نمایشگاه کتاب حضوری تهران را بستر مطلوبی برای بستن قرارداد ناشران و نویسندگان دانست و افزود: از خاطرات شیرین نمایشگاه بستن قرارداد مناسب بین ناشر و نویسنده بود. و این قراردادها باعث می‌شد که کتاب خوب منتشر کنیم.  بعضی از این کتاب‌ها در تیراژهای بالا به فروش می‌رسید. و برای  ناشر باعث افتخار بود و هم درآمد خوبی را  رقم می‌زد.  ولی خوب خاطرات شیرین  نمایشگاه خیلی زیاد هستند‌ اما از دیدگاه  و از نقطه نظر افراد با هم خیلی متفاوت هستند. 
 
 

وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین خاطراتی که همیشه در نمایشگاه انتظار داشتم شکل بگیرد، دیدن استادان و نویسنده‌های بزرگ کشور و افراد اهل قلم بود که در حالت عادی دسترسی به آن‌ها نداشتیم.  وقتی در نمایشگاه حضورپیدا می‌کردند به محض اطلاع سعی می‌کردیم از نزدیک گفت‌وگویی با آن‌ها شکل دهیم و یا ملاقات‌شان کنیم که برای من خیلی جذاب بود. و همچنین  یکی از دستاوردهای شیرین نمایشگاه نشست‌های پُرباری بود که با اهل قلم برگزار می‌شد و در بین این گفت‌وگوهاو نشست‌ها دوستی‌هایی شکل می‌گرفت که بسیار ارزشمند بود. این دوستی ها تاکنون ادامه دارد و باعث شد که فعالیت در حوزه‌ی نشر و گسترده‌تر شود.

کمایی در پاسخ به این پرسش که «تاثیر برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و اثرگذاری آن برای ناشران استانی چگونه است؟»، اینگونه توضیح داد که برگزاری نمایشگاه همزمان حضوری و مجازی نیز محاسنی به ویژه برای شهرستانی‌ها دارد. خیلی‌ها علاقه‌مندند دراین رویداد فرهنگی به‌صورت حضوری شرکت کنند. درحال حاضر برای ما که در خوزستان هستیم شرکت در نمایشگاه حضوری هزینه دارد. و طبیعتاً ترجیح با نمایشگاه مجازی است. اما انتشاراتی که در تهران هستند شاید تمایل بیشتری به حضور در نمایشگاه حضوری داشته باشند.
 
مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش تاثیرات نمایشگاه مجازی را زیاد بیان کرد و گفت: پدیده پاندومی کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه حضوری موجب شد ناشران رغبت بیشتری به نمایشگاه مجازی داشته باشند. استقبال مردم از نمایشگاه مجازی بی نظیر بود. و همین موضوع باعث تمدید نمایشگاه شد و هم ناشران فروش بسیار بالایی را تجربه کردند همه از این حجم فروش شگفت زده شدند. خوبی نمایشگاه مجازی در این است که افراد می‌توانند با توجه به افزایش قیمتی که کتاب و کاغذ دارد از  تخفیف نمایشگاه بهره‌مند شوند.
 
کمایی گفت: به دلیل استقبال بسیار زیاد، ترافیک درسامانه‌ نمایشگاه مجازی بالارفته بود و مدتی سامانه از دسترس خارج شد و مشکلاتی را به جود آورد.  اما در طرف دیگر قسمت خوب ماجرا تمدید نمایشگاه بود. و این فضا باعث شد که نمایشگاه از روزهای در نظر گرفته شده بیشتر برگزار شود. در حال حاضر ناشران بیشتر فروش را به صورت آنلاین دارند. و نمایشگاه قسمت حضوری آن رفته رفته به شکلی می‌شود که تعامل بین نویسنده و ناشر ایجاد شده و دیگر شلوغی گذشته را نخواهد داشت.
 
کمایی درخصوص مزایای نمایشگاه مجازی ادامه داد: در نمایشگاه مجازی صنعت نسل ۳به صنعت نسل ۴ که ارتباطات دیجیتال است، پیش می‌رود. این صنعت به کاهشِ هزینه‌ها، افزایش فروش، دسترسی‌ سریع‌تر و موضوعاتی از این قبیل کمک می‌کند. برگزاری نمایشگاه مجازی با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. و افراد می توانستند از دورترین نقاط کشور به وسیله اینترنت به محتوای کتاب‌ها و تخفیف‌ نمایشگاه دسترسی دشته باشند. زیرا در حالت عادی همین کتاب ها در وب سایت کتابفروشی‌ها موجود است. اما در نمایشگاه کتاب تخفیف تا سقف ۴۰ درصدی که قرار می‌دهند کار را متفاوت‌تر می‌کند. 

وی افزود: همین موضوع باعث علاقه‌مندی افراد به نمایشگاه کتاب است. درنمایشگاه مجازی و حضوری با توزیع عادلانه حمایتی که از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  صورت می‌گیرد، این پتانسیل را ایجاد می‌کند که کتاب با یارانه عادلانه توزیع و به همه اقشار جامعه در نمایشگاه کتاب 1402  تزریق شود.
 
مدیر انتشارات پژوهندگان راه دانش معایب نمایشگاه مجازی را  نبود حضور نویسنده‌ها، استادان و ناشران دانست و  عنوان کرد: با برگزاری نشست‌های اهل قلم به صورت آنلاین می‌توان ضعف نمایشگاه مجازی را رفع کرد. امیدوارم در این دوره نمایشگاه نقاط ضعف برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه انتشارات پژوهندگان راه دانش جزوانتشارت فعال خوزستان است، عنوان می‌کند: برای نمایشگاه کتاب 1402  تعداد  35 عنوان کتاب‌ جدید را در  نمایشگاه عرضه می‌کنیم. در مجموع جمع‌بندی مزایا و معایب نمایشگاهی کتاب حضوری و مجازی این است ما از تکنولوژی نسل ۳ به فضای کسب و کارهای الکترونیک موج نسل ۴ رفته و این تکنولوژی در حال گذر به نسل ۵ است.

وی گفت: با توجه به این موضوع، باید زیرساخت‌ها، فعالیت‌ها و همه کسب و کارها را به سمت این تکنولوژی ببریم. متاسفانه مشکلاتی نیز وجود دارد. و هنوز در بخش چاپ با تکنولوژی نسل سه کار می‌کنیم و وارد تکنولوژی جدید نشده‌ایم.  بنابراین بعضی از بخش‌ها اسیر تکنولوژی گذشته است و این فشار و ضرورت ایجاب می‌کند بخش‌هایی که به فرایند چاپ کتاب وابسته هستند؛ آرام آرام  به دلیل ماهیت مجازی بودن این نمایشگاه و فشار کار سرعت و سهولت بیشتری به کار بدهند و تکنولوژی را که به بدنه‌ای از نشر و فرآیند کتاب وابسته است ، به‌روز شود و از نسل 3 به نسل 4 حرکت کند. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها