جمعه ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
رهبر انقلاب بزرگ‌ترین حامی شعر و ادبیات است/ معرفی علی‌محمد مودب به عنوان دستیار وزیر در حوزه شعر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه هفدهمین دوره شعر فجر تأکید کرد: اگر بخواهیم از شخصیتی نام ببریم که بیشترین همت را در حوزه فرهنگ، شعر و ادبیات به‌خصوص در حوزه انقلاب و دفاع مقدس انجام داده بی‌تردید آن فرد رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر که عصر امروز (14 بهمن‌ماه) در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک ولادت امام علی (ع) و چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سخنانی گفت: خدای متعال را شاکریم که در چنین شبی این همایش بزرگ در حال برگزاری است. انقلاب اسلامی یک نهضت بزرگ است و در عین حال کاملا بافت فرهنگی دارد. اندیشمندان بزرگ انقلاب رهبران آن نیز هستند. در بسیاری از تحولات سیاسی یک گروه نظریه‌پرداز و یک گروه رهبران فکری داریم و یک گروه کارهای عملیاتی و اجراکننده را انجام می‌دهند و رهبری می‌کنند. امتیاز انقلاب اسلامی آن است که رهبر و بنیانگذار آن خود بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز این حرکت بزرگ بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) ادیبی کم‌نظیر، مفسر، فقیه و عالم بزرگ و مرجع تقلید مومنان جهان نیز بوده است تصریح کرد: به همین دلیل در این نهضت نقش فرهنگی نیز بارز بوده و در سرلوحه حوزه‌های فرهنگی که در انقلاب حضور داشته شعر است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام (ره) در کنار همه خصلت‌های بزرگ و تبحر در دانش‌های مختلف خود یک شاعر توانمند بودند.
 
اسماعیلی به شعری از امام با مطلع «غم مخور ایام هجران رو به پایان می‌رود» اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) شاعر بزرگی بودند که اشعار مهمی سرودند و پس از رحلت ایشان دیوان اشعار امام منتشر شد و همه به این واقعیت پی بردند.
 
وی همچنین به شاعر بودن مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و افزود: امام خامنه‌ای نیز کنار تمام خصلت‌های مهم و ویژگی‌های منحصر به فردشان که 33 سال کشتی انقلاب را در میانه امواج متلاطم هدایت کرده‌اند، شاعر برجسته‌ای هستند و هر سال در ماه رمضان و در نیمه این ماه مبارک (در شب میلاد امام حسن (ع)) در تمام این سال‌ها میزبان شعرا بوده‌اند؛ البته غیر از دو سه سالی که به دلیل کرونا این ضیافت برگزار نشد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مقام معظم رهبری خود یک شاعر برجسته هستند و جریان‌های شعری و ادبی را در راستای اهداف انقلاب راهبری می‌کنند. اگر بخواهیم از شخصیتی نام ببریم که بیشترین همت را در فرهنگ، شعر و ادبیات به‌خصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس انجام داده بی‌تردید آن فرد رهبر معظم انقلاب است. این شخصیت عالیقدر همواره مانند باغبان و یک پدر دلسوز حامی شعرا و ادبا بوده و این افتخاری بزرگ برای شاعران است.
 
اسماعیلی با اشاره به ویژگی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما کاملا فرهنگی بود و مثال‌های زیادی است که می‌توان ساعت‌ها درباره آن‌ها صحبت کرد.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه در این جشنواره شاعرانی از کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ از جمله تاجیکستان، سوریه، لبنان، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، هندوستان و آذربایجان حضور دارند گفت: در دولت فعلی به حوزه شعر توجه خاص می‌شود و برای ترفیع حوزه شعر برنامه‌ریزی شده است که علاقه‌مندان در آینده نزدیک نتایج آن را مشاهده خواهند کرد.
 
اسماعیلی همچنین گفت: اخیراً در شب عیدغدیر شاعران در دیدار با رئیس‌جمهور مطالبه کردند که بخشی برای شعر در وزارتخانه در نظر گرفته شود و مدت‌ها جلسه تشکیل دادیم که در چه ساختاری این اتفاق رخ دهد و با جمع‌بندی‌ای که انجام دادیم در نزدیک‌ترین حوزه به وزیر این امر را محقق کردیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این راستا، علی‌محمد مؤدب دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر است و امیدواریم با کمک معاونت فرهنگی برنامه کاملی را برای ارتقای جایگاه شعر و شاعران رقم بزند.
 
اسماعیلی همچنین به ساماندهی شورای پاسداشت زبان فارسی اشاره کرد و در پایان گفت: مسئولیت این شورا به معاون فرهنگی واگذار شده که با کمک بخش‌های مختلف وظایف برجای مانده در این حوزه را انجام دهد. قابل قبول نیست که در حوزه‌های تبلیغی، تجاری و علمی زبان رسمی مورد بی‌مهری باشد و امیدواریم معاون فرهنگی همت لازم را در این زمینه انجام دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها