یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
احمدوند از تشکیل دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه با ماموریت‌های جدید خبر داد/ مشارکت 2370 هنرمند در هفتمین دوره

معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری هفتمین جایزه فیروزه، از تشکیل دبیرخانه دائمی این رویداد با هدف اتصال صاحبان ایده و صنایع مختلف و تمرکز بر تولید محتوای فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ نشست خبری هفتمین دوره جایزه فیروزه صبح امروز یکشنبه (15 اسفندماه) باحضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری و اسماعیل جانعلی‌پور، دبیر این رویداد در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
احمدوند در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: جشنواره فیروزه در 6 دوره قبل با هدف شناسایی و معرفی محصولات فرهنگی برای مخاطبان ایرانی پایه‌ریزی شده و در این مسیر تا حدودی موفق بوده است.

وی درباره مراحل برگزاری هفتمین جایزه فیروزه توضیح داد: در این رویداد آثار برگزیدگان استانی در مرحله نهایی ارزیابی در چهار رشته اسباب‌بازی، عروسک، نوشت‌افزار و هدایای فرهنگی مورد داوری قرار گرفتند. همانطور که می‌دانید این محصولات فرهنگی گستره زیادی دارد که نقطه اتصال فرهنگ و صنعت تلقی می‌شود.
 
رئیس شورای سیاستگذاری جایزه فیروزه ضمن ابراز امیدواری نسبت به تقویت این رویداد در دوره‌های آتی گفت: امیدواریم به همت همکاران با مشارکت حامیان این جایزه بتواند در اشتغال‌زایی، کارآفرینی و ثروت‌آفرینی در حوزه فرهنگ نقش بسزایی را ایفا کند.
 
وی همچنین درباره مصوبات جدید شورای سیاستگذاری در دوره هفتم فیروزه افزود: به پیشنهاد همکاران و تصمیم شورا مبلغ جایزه در این دوره با افزایش 2.5 برابری همراه بود. همچنین تعداد شرکت‌کنندگان و آثار ارسالی نشان می‌دهد علی‌رغم گسترش بیماری و تأثیراتی که کرونا بر کسب و کارها داشت، در این حوزه با رشد قابل توجهی مواجه بوده‌ایم که امیدواریم تأثیرات آن را در رونق‌بخشی به صنایع فرهنگی سال آینده ببینیم.
 
دبیرخانه دائمی جشنواره فیروزه با ماموریت‌های جدید
معاون امور فرهنگی تصریح کرد: مطابق با مصوبات شورای سیاستگذاری و همزمان با روز اختتامیه هفتمین دوره، دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه آغاز به کار خواهد کرد و یکی از اولویت‌های این دبیرخانه بررسی عملکرد دوره‌های پیشین و سرگذشت آثار برگزیده و برگزیدگان خواهد بود.

در واقع یکی از مأموریت‌هایی که برای دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه تعریف شده این است که به بررسی و ارزیابی دوره‌های قبلی این جایزه بپردازد؛ با این رویکرد که برگزیدگان در سنوات گذشته آیا توانسته‌اند به بازار راه پیدا کنند یا خیر؟
 
احمدوند در توضیح اهمیت توجه به تولیدات فرهنگی گفت: یکی از مسائلی که در این حوزه مطرح است مسأله ایده و مهارت پدیدآورندگان محصولات است اما این به معنی بی‌نیاز بودن از آموزش و ارائه آثار غیرحرفه‌ای نیست.

ضعف در تولید محتوا حلقه‌ی مفقوده صنعت است
وی افزود: یکی از نقاط ضعفی که تولیدات مختلف در کشور ما همواره با آن مواجه بوده پردازش ایده و تولید محتوای مناسب است؛ به‌گونه‌ای که اگر یک تولیدکننده بخواهد نوشت‌افزار، هدایا و هر محصول دیگری را تولید کند، مرکزی وجود ندارد که به آن مراجعه و محتوای مناسب محصول خود از قبیل نقش یا نوشته را از آن بگیرد.
 
احمدوند ادامه داد: هر محصولی به خودی خود دارای پیام فرهنگی است و یکی از مأموریت‌های جدید دبیرخانه جایزه فیروزه که از امسال به شکل دائمی فعالیت خواهد داشت، تشکیل گروه‌های حرفه‌ای تولید محتوا با هدف همکاری با صنایع مختلف است؛ چرا که معتقدیم نبود چنین مرکزی از حلقه‌های مفقوده صنایع فرهنگی کشور است.
 
رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه فیروزه تأکید کرد: جشنواره فیروزه باید بستری را برای افراد دارای قابلیت ایده‌پردازی، هدایت و آموزش آن‌ها با نگاه و سلایق مختلف در حوزه‌هایی مانند عکاسی، گرافیک، شعر و ... ایجاد کند تا مورد توجه و حمایت تولیدکنندگان قرار گیرد.

 
ضرورت اتصال صاحبان ایده به صنایع مختلف
احمدوند در ادامه سخنانش به یکی دیگر از مأموریت‌های دبیرخانه جایزه فیروزه اشاره کرد و گفت: زمینه دیگری که باید این دبیرخانه پیگیر آن باشد معاضدت ایده‌پردازان است؛ به این معنی که به آن‌ها در زمینه‌های مختلف ،در مسیر حرفه‌ای شدن و ایجاد قابلیت تولید انبوه برای محصولات آن‌ها کمک کند.
 
وی ادامه داد: این معاضدت می‌تواند حقوقی، مالی و یا در قالب اقداماتی باشد که صاحبان ایده را حامیان و تولیدکنندگان در صنایع مختلف، متصل کند. جایزه فیروزه تا به حال تنها در حد یک جشنواره عمل کرده اما با وجود ارزشمندبودن اقدامات انجام شده، نیازمند توسعه در این زمینه است.
 
احمدوند ضمن بیان این مطلب که حوزه تولید محصولات فرهنگی یک حوزه بین بخشی محسوب می‌شود و دبیرخانه تلاش خواهد کرد بین نهادهای مختلف دولتی و خصوصی در این زمینه هماهنگی ایجاد کند گفت: از تمام صاحب‌نظران دعوت می‌کنیم تا در این مسیر با دبیرخانه دائمی جایزه فیروزه همکاری کنند.
 
رئیس شورای سیاستگذاری هفتمین جایزه فیروزه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شیوه حمایت از آثار برگزیده در این جایزه گفت: یکی از راه‌های حمایت استفاده از آثار برگزیده برای اعطای هدایا از سوی دستگاه‌های مختلف است ولی اولاً در نظر داشته باشید که بیشتر این آثار در حد ایده‌اند و ثانیاً اقدام درست این است که ما بستر ورود این محصولات به بازار را ایجاد کنیم وگرنه حمایت‌ها مقطعی و در حد مسکن خواهد بود.
 
اعطای جوایز به مبلغ 400 میلیون تومان
در بخش دیگری از این نشست جانعلی‌پور دبیر هفتمین دوره جایزه فیروزه ضمن ارایه گزارشی از روند برگزاری گفت: امسال شاهد اضافه شدن 16 استان جدید به فرایند ارسال آثار بوده‌ایم و برای اولین بار جایزه فیروزه در تمام استان‌ها شرکت‌کننده داشته است. همچنین شاهد افزایش موضوعات نیز بوده‌ایم که این مسأله با فعال‌شدن دبیرخانه تدوام خواهد داشت.


وی ضمن بیان اینکه امیدواریم در آینده به فهمی مشترک با صاحبان صنایع و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی برسیم گفت: در این دوره 2هزار و 370 نفر از هنرمندان و دست‌اندرکاران صنایع فرهنگی سراسر کشور با ارسال 7 هزار و 800 اثر مشارکت داشتند که در مرحله نخست به همت ادارات کل ارشاد در استان‌های مختلف مورد داوری قرار گرفتند اما ما به داوری‌های استانی بسنده نکردیم و از هر استان خواستیم که 25 درصد از بهترین آثار ارسال شده‌شان را برای داوری نهایی به دبیرخانه تهران ارسال کنند.
 
جانعلی‌پور گفت: تعداد آثار ارسال‌شده از استان‌ها برابر بود با یکهزار و 973 اثر که توسط 9 داور در سه تیم تخصصی مورد بررسی قرار گرفتند و آثار برگزیده مشخص شدند.
 
وی درباره بودجه و میزان جوایز گفت: مجموع هدایای اهدایی به برگزیدگان در این دوره از جایزه فیروزه معادل 400 میلیون تومان خواهد بود. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در این دوره هم برگزیده دوم و سوم داریم و هم شایستگان تقدیر معرفی خواهند شد ضمن اینکه به نامزدهای هر گروه نیز هدایای مختصری تعلق می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها