چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۸
همایش بین‌المللی «یادروز حافظ» برگزار می‌شود

برگزاری همایش «یادروز حافظ»، «نقشی از حافظ»، «شب شعر حافظ»، رونمایی نرم‌افزار «همارای حافظ» و رونمایی چهار عنوان کتاب درباره حافظ از جمله برنامه‌هایی اند که از سوی بنیاد فارس‌شناسی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ تدارک دیده شده اند./

علی‌اکبر صفی‌پور، مدیر بنیاد فارس‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره برنامه‌هایی که بنیاد فارس‌شناسی به مناسبت روز بزرگداشت حافظ تدارک دیده است، گفت: این برنامه‌ها از روز جمعه(16 مهر) آغاز می‌شود. حدود 150 نفر میهمان از سراسر ایران و 40 میهمان خارجی از 15 کشور چون ترکیه، آذربایجان، روسیه، لهستان، مجارستان، قرقیزستان، هند، افغانستان، پاکستان و سوریه در مراسم روز بزرگداشت حافظ حضور دارند.

وی ادامه داد: نخستین‌ برنامه با عنوان «نقشی از حافظ» صبح جمعه در حافظیه با حضور هنرمندان خطاط و نقاش برگزار می‌شود که آثار خود را درباره حافظ خلق می‌کنند و به معرض نمایش می‌گذارند. همچنین شب شعر حافظ نیز در همین روز در حافظیه برپا می‌شود.

مدیر بنیاد فارس‌شناسی به رونمایی نرم‌افزاری درباره حافظ اشاره و تصریح کرد: بنیاد فارس‌شناسی با همکاری موسسه فرهنگی همارا نرم‌افزار «همارای حافظ» را تولید کرده است که شنبه(17 مهر) رایگان در اختیار مدارس استان فارس قرار می‌گیرد. مراسم نمادینی نیز برای رونمایی این نرم‌افزار درنظر گرفته شده است.

وی درباره برنامه‌های روز یک‌شنبه(18 مهر) توضیح داد: یک‌شنبه، نمایشگاه «حافظ قرآن» به همت مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس افتتاح می‌شود. در این نمایشگاه قرآن‌های نفیس، دیوان‌های نفیس حافظ و آثار خطاطان معروف به نمایش گذاشته می‌شوند. همچنین برای نخستین‌بار اسناد مربوط به آرامگاه حافظ نمایش داده خواهند شد.
صفی‌پور افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این روز برگزاری نشست پژوهشی با عنوان «شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)» است که درباره طرح‌های پژوهشی مرتبط با این موضوع بحث می‌شود.

مراسم افتتاحیه «همایش بین‌المللی یادروز حافظ» دوشنبه(19 مهر) از ساعت 19 در حافظیه با حضور میهمانان ایرانی و خارجی برگزار می‌شود. اجرای موسیقی، سخنرانی استادان حافظ‌شناس و شعرخوانی از جمله برنامه‌های این مراسم اند.

وی در ادامه تشریح کرد: صبح سه‌شنبه(20 مهر) نشست علمی با عنوان «وجوه زیبایی‌شناسی حافظ» در تالار حافظ برگزار می‌شود. همچنین در بعدازظهر این روز میزگرد علمی برای میهمانان خارجی در تالار همایش‌های مرکز استاد و کتابخانه ملی فارس برپاست و این افراد به ایراد سخنرانی درباره وضعیت حافظ‌پژوهی در کشورهای خود می‌پردازند.

در نشست علمی 10 عنوان مقاله از میان مقالات رسیده به دبیرخانه همایش به صورت شفاهی ارائه می‌شوند. مجموعه مقالات این همایش نیز سال آینده در قالب یک کتاب منتشر خواهند شد.

مدیر بیناد فارس‌شناسی یادآور شد: در مراسم روز دوشنبه و سه‌شنبه(19 و 20 مهر) از حافظ‌پژوهان برتر، کتاب سال حافظ، معلمان و دانش‌آموزان حافظ‌پژوه، افرادی که بیشترین میزان حضور در نشست‌های حافظ‌پژوهی و استادانی که در زمینه تدریس حافظ‌پژوهی فعال‌ترند، به تناوب تجلیل می‌شوند.

وی در پایان از رونمایی چهار عنوان کتاب به مناسبت روز بزرگداشت حافظ خبر داد و گفت: «دفتر نسرین و گل»(چکیده 500 مقاله درباره حافظ) به کوشش کاووس حسن‌لی، «حافظ، اشراق و شیخ اشراق» تالیف هوشنگ فتا، «مجموعه مقالات سیزدهمین نشست حافظ‌پژوهی» و «ویژه‌نامه حافظ شناخت»(ویژه‌نامه نشریه پارس‌شناخت) عنوان کتاب‌هایی اند که به مناسبت روز بزرگداشت حافظ توسط انتشارات بنیاد فارس‌شناسی منتشر شده و ارائه می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط