شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۸
نویسنده‌ای که زبان اسطوره‌ها را می‌شناخت

جان رونالد روئل تالکین،‌ زبان شناس و نویسنده بریتانیایی تبار و خالق رمان‌هایی چون «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت»، 34 سال پیش،‌ در دوم سپتامبر 1973 میلادی، دیده از جهان فروبست. این نویسنده 15 زبان جدید خلق کرده است و هدف از رمان نویسی را استفاده از واژه‌ها و زبان‌هایی می‌دانسته که خود خلق کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جان رونالد روئل (جی.آر.آر) تالکین، نویسنده و زبان شناس انگلیسی و خالق رمان‌هایی چون «هابیت»، «ارباب حلقه‌ها»، «سیاسیلماریلیون» و «ماجراهای تام بامبادیل»،‌ 34 سال پیش در دوم سپتامبر 1973 میلادی، درگذشت.

این نویسنده در ۳ ژانویه سال ۱۸۹۲ میلادی در افریقای جنوبی متولد شد. او از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۹، استاد زبانشناسی تاریخی (فیلولوژی) در دانشگاه آکسفورد بود.

غالب کتاب‌های تالکین یک رشته افسانه‌های تاریخی در مورد تاریخ اسطوره‌ای و خیالی برای گذشته دور زمین است.

وی علاقه وافری به ساختن زبان‌های علمی داشت و شاید او تنها کسی باشد که ۱۵ زبان ساخته‌است.

تالکین در جایی گفته‌است که انگیزه او از نگارش کتاب‌های تخیلی‌اش مانند «ارباب حلقه‌ها» به وجود آوردن افسانه‌هایی چون سزرمین میانه (Middle earth)، این بوده ‌است که از زبان‌هایی که خود ساخته است در آنها استفاده کند، اما با گذشت زمان و پس از مرگ این نویسنده، رمان‌های تخیلی او بسیار بیشتر از زبان‌هایی که ساخته بود مطرح شده و مورد توجه قرار گرفتند.

بسیاری از کتاب‌های تالکین پس از مرگ وی و توسط پسرش جمع آوری و به انتشار رسیده است. آخرین کتابی که از این نویسنده و توسط پسرش جمع آوری شده است «فرزندان هورین» نام دارد که در سال جاری منتشر و مدت‌ها در صدر فروش هفتگی کتاب‌های ایالات متحده امریکا و سایر کشور‌های انگلیسی زبان قرار گرفت. 

سه فیلمی که در هالیوود و بر اساس رمان سه گانه «ارباب حلقه‌ها» تهیه شده است، در سال‌های 2001، 2003 و 2004، به سه جایزه اسکار دست یافته‌اند. 

سه گانه «ارباب حلقه‌ها» در ایران اولین بار توسط رضا علیزاده ترجمه و به سال ۱۳۸۲ توسط انتشارات روزنه به چاپ رسید. از «هابیت» اثر دیگر این نویسنده، در ایران پنج ترجمه به چاپ رسیده‌است و دو ترجمه از مریم واثقی‌پناه و رضا علیزاده بر روی «سیلماریلیون» وجود دارد. کتابی دیگر با نام «درخت و برگ» شامل سه داستان فانتزی از تالکین توسط مراد فرهادپور به فارسی برگردانده شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط