شنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۲۹
افسانه‌های نا‌تمام خالق «ارباب حلقه‌ها» تمام شد

«افسانه‌های ناتمام» شامل برخی از داستان‌هایی که تالکین، در زمان حیات خود به پايان نبرده است، با ترجمه رضا علیزاده به بازار کتاب ایران عرضه می‌شود. این مترجم معتقد است، یادداشت‌های تالکین که در این کتاب ضمیمه شده، خواننده را به پایان داستان رهنمون می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،داستان‌های ناتمام جی.آر.آر تالکین،‌ خالق رمان «ارباب حلقه‌ها» با ترجمه رضا علیزاده، منتشر می‌شود.

«افسانه‌های ناتمام» (با نام کامل: افسانه‌های ناتمام نومه نور و سرزمین میانه) مجموعه داستانهایی نوشته شده توسط ج.آر.آر تالکین هستند که هیچگاه در زمان زندگی او تکمیل و چاپ نشد. این کتاب در سال 1980 توسط کریستوفرتالکین، پسر این نویسنده، ویرایش و به بازار جهانی کتاب عرضه شد.

علیزاده، در مورد این کتاب به خبرنگار "ایبنا" گفت: داستان‌ها و افسانه‌های این کتاب هیچ گاه توسط تالکین تکمیل نشده‌اند، اما یادداشت‌هایی از تالکین در این کتاب ضمیمه شده است که طی آن به شرح این نکته پرداخته که قصد دارد هریک از این افسانه‌ها را چگونه به پایان برساند و خواننده با پی‌گیری این یادداشت‌ها می‌تواند پایان افسانه‌ها را در تخیل خود دنبال کند.

این مترجم ادامه داد: در «افسانه‌های ناتمام» بخشی از «تاریخ سرزمین میانه» (سرزمینی تخیلی که بسیاری از داستان‌های تالکین از جمله «هابیت» و یا «ارباب حلقه‌ها» در آن می‌گذرد) و حتی بخش‌های از داستان «فرزندان هورین» (یکی از رمان‌های تالکین که اخیرا و به کوشش پسر او جمع آوری و منتشر شده است.) شرح داده می‌شود.

جان رونالد روئل تالکین (زاده ۳ ژانویه سال ۱۸۹۲ در بلوم‌فونتین، افریقای جنوبی - درگذشته ۲ سپتامبر سال ۱۹۷۳ میلادی)، نویسنده و زبان‌شناس انگلیسی و نویسنده‌ٔ کتاب‌های هابیت و ارباب حلقه‌ها است.

او از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۵۹، استاد زبانشناسی تاریخی (فیلولوژی) در دانشگاه آکسفورد بود. تالکین علاوه بر رمان شناخته شده «ارباب حلقه‌ها»، آثار داستانی دیگری به نام‌های «سیلماریلیون»،«ماجراهای تام بامبادیل»، «هابیت» و چند داستان دیگر نوشته‌است.وی علاقه وافری به ساختن زبان‌های علمی و تخیلی داشت و از او به عنوان فردی نام می‌برند که 15 زبان مختلف خلق کرده است. 

رضا علیزاده پیشتر کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» (در سه جلد)، «هابیت» و «سیلماریلیون» را از این نویسنده، به فارسی ترجمه و منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط