چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۸
انتشار مجموعه داستانی براي كرماني‌ها

علي‌اكبر كرماني‌نژاد با ابراز نگراني از كاستي‌هاي فضاهاي فرهنگي در استان كرمان، از انتشار مجموعه داستان‌نويسان جوان كرماني در نشر سخن گستر خبر داد. این مجموعه آثار با نام «خواب قاليجه چپ مي‌زند» به كوشش اين نويسنده نام‌آشنا گرد‌آوري شده است.\

 به گزارش خبرگزاي كتاب ايران(ايبنا)، در راستاي طرح انتشار آثار داستاني داستان‌نويسان جوان استان‌هاي كشور كه به همت دست‌اندركاران جايزه ادبي ايران صورت مي‌گيرد، مجموعه داستان «خواب قاليچه چپ مي‌زند» كه دربرگيرنده داستان‌هاي جوانان كرماني است، به زودي از سوي انتشارات «سخن‌گستر» منتشر مي‌شود. 

اين كتاب به كوشش علي‌اكبر كرماني‌نژاد به چاپ مي‌رسد.
 
كرماني‌نژاد در اين‌باره به «ايبنا» گفت: كرمان يكي از محروم‌ترين شهرهاي ايران است. با اين حال بسيار از تئوريسين‌هاي جريان‌هاي مهم تاريخي، مانند مشروطه، از كرماني‌ها بودند. اين شهر شاعران بزرگي را هم در دامان خود پرورش داده است. 

اين داستان‌نويس با اشاره به تاريخچه‌اي از وضعيت ادبيات داستاني در استان كرمان توضيح داد: ادبيات داستاني در كرمان سابقه طولاني ندارد و كم‌كم از دهه 70 با راه‌اندازي انجمن قلم پا گرفت. اولين جشنواره داستاني كرمان نيز در سال 83 برگزار شد. 

كرماني‌نژاد خاطر‌نشان كرد: حاصل جشنواره  داستاني كرمان در سال 83، مجموعه داستان «ابرهاي خاك خورده» نام دارد كه شامل آثاري از داستان‌نويسان جوان و پيشكسوت اين استان است و به زودي از سوي نشر ثالث به چاپ مي‌رسد. 

وي درباره ويژگي‌هاي كتاب «خواب قاليچه چپ مي‌زند» نيز توضيح داد: اين مجموعه داستان دربرگيرنده نويسندگان نوقلم و مهجور استان كرمان نيز هست. در اين كتاب حتي از «كهنوج» كه 500 كيلومتر با كرمان فاصله دارد و بسيار دور افتاده است نيز داستان داريم. 

اين نويسنده پيشكسوت اهداف اين‌گونه حركت‌هاي فرهنگي را اين‌گونه برشمرد: من از تلاش براي انتشار آثار داستان‌نويسان جوان سعي داشتم تا در وهله اول آنان را به يكديگر بشناسانم و از سويي ديگر اين نويسندگان به كشور معرفي شوند. 

وي با بيان ويژگي‌هاي داستان‌هاي اين كتاب گفت: هرگونه سبك و شيوه داستاني، به همراه مضامين متنوع در اين داستان‌ها ديده مي‌شود و به اعتقاد من نيم بيشتري از آن‌ها بيانگر اختصاصات بومي كرمان است. 

وي در پاسخ به سوالي مبني بر وجوه تمايز آثار داستاني جوانان كرماني با پيشكسوتان و يك نسل قبل‌تر توضيح داد: قطعا هر چه بيشتر به جلو مي‌رويم، ‌فضاي شناخت و آگاهي جوانان بيشتر مي‌شود. آنان زياد‌تر مي‌خوانند و مي‌شنوند و انواع نقدها را در جلسات نقد و اينترنت مي‌بينند؛ ‌در حالي كه ما جرياني مانند نقد نداشتيم و به طور محدود بعدها آثاري از براهني، ‌مير‌صادقي و ديگران منتشر شد. به اعتقاد من در صورت وجود امكانات مساعد آثار اين جوانان از نسل ما قابل توجه‌تر خواهد بود.
  
كرماني‌نژاد با ابراز نگراني از كاستي‌هاي فراوان فضاهاي فرهنگي در برخي شهرستان‌ها از جمله كرمان گفت: در صورتي كه فضاهاي فرهنگي در شهرستان‌ها فعال شوند و براي جوانان انگيزه‌هايي ايجاد شود، ما با رشد و پيشرفت قابل توجه فرهنگي مواجه خواهيم شد. در حال حاضر باید به تقويت موقعيت‌هاي فرهنگي در شهرستان‌ها توجه بیشتری شود. به طور مثال، ما در كل استان وسيع كرمان، تعداد انگشت شماری كتابفروشي جدی و حرفه ای داريم. 

وي در پايان درباره تاسيس طرح انتشار آثار داستان‌نويسان استاني گفت: اين حركت واقعا مثبت و اثر‌گذار است. ما حاضريم كه از نويسندگان و منتقدان تهراني،‌ حتي به طور فصلي، استقبال و پذيرايي كنيم و اين را در جشنواره مشهد هم مطرح كرديم. در هر حال اميدوارم اين موضوع كه ايران مساوي است با تهران، صحت پيدا نكند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط