یکشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۴

محسن سراجي ار انتشار آثار داستاني براي نويسندگان استان‌هاي 22 گانه كشور در راستاي طرح «اين روشنايي نزديک» و انتشار آثار داستاني برگزيدگان جايزه ادبي ايران سخن گفت. به گفته او، اين طرح در راستاني معرفي ويژگي‌هاي اقليمي و بومي هر استان صورت مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سراجي درباره اختصاص يك كتاب داستاني به طور مستقل به نويسندگان هر استان كشور توضيح داد: يكي ديگر از اهداف انتشار مجموعه كتاب‌هايي با عنوان «اين روشناي نزديک»، ‌چاپ آثار داستان‌نويسان هر استان با گزينش و انتخاب پيشكسوتان و چهره‌هاي ادبيات داستاني آن استان است. 

وي با اشاره به لزوم لحاظ ويژگي‌هاي فرهنگي و اقليمي در ادبيات داستاني امروز كشور افزود: اين طرح از سوي جايزه ادبي ايران، با هدف احياي ادبيات بومي در استان‌ها و توجه به داستان‌نويسان جوان و نوقلم اجرا می‌شود؛ ‌چراكه ادبيات امروز ما در حال حاضر به سمت تقليدي كور‌كورانه از غرب بدون توجه به بن‌مايه‌هاي فرهنگ و تمدن خودمان پيش مي‌رود و پرداختن به اين موضوع از رسالت‌هاي جايزه ادبي ايران است.

اين داستان‌نويس افزود: در راستاي اين طرح ما به محصولات ادبي بومي هر استان به طور جداگانه مي‌پردازيم و بيشترين تمركزمان بر اختصاصات بومي آن منطقه است و حتي نام كتاب‌ها براساس خصوصيات بومي آن شهر يا استان انتخاب شده است. 

دبير جايزه ادبي ايران تصريح كرد: تا به حال 25 كتاب از 12 استان كشور آماده كرده‌ايم. جمع‌آوري آثار در اين مجموعه كارها نيز بر عهده پيشكسوتاني است كه با جوانان و نويسندگان آن منطقه ارتباط دارند. 

سراجي در پايان با بيان رويكردهاي ديگر اين طرح اضافه كرد: در واقع دعوت اهل فرهنگ به مطالعه آثار ادبي از سراسر كشور و آشنايي با، و فهم عميق شاخصه‌هاي بومي و فرهنگي هر استان كشورمان، از مهم‌ترين اهداف اين برنامه است. 

به گفته سراجي، «خواب قاليچه‌ها چپ مي‌زند»(گردآوري علي‌اكبر كرماني‌نژاد)، «آوازهاي سبلان»(ساسان ناطق، ‌استان اردبيل) و‌ «از گيسوان سفيد سبلان تا دلشوره‌هاي غريب آراز» (حبيب يزداني) از جمله آثاري است كه در حال حاضر مراحل چاپ را در انتشارات «سخن‌گستر» سپري مي‌كنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط