به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ چاپ اول کتاب «فلسفۀ سیاسی و خدای ابراهیم» نوشته توماس ال پنگل با ترجمه زانیار ابراهیمی از سوی نشر هرمس منتشر شد.
توماس اِل. پَنگل در کتاب فلسفۀ سیاسی و خدای ابراهیم جان تازهای به مواجهۀ فلسفۀ سیاسی و کتاب مقدس میدهد و در تلاش است ثابت کند که چگونه با سؤالوجواب از منظر فلسفۀ سیاسی میتوان بر تعالیم بنیادین کتاب مقدس پرتو افکند. در عین حال میکوشد نشان دهد که فلسفۀ سیاسی چگونه میتواند از طریق این سؤالوجواب، کردوکارهای خودش را روشن کند و مشروعیت ببخشد.
این گفتوگو مستلزم رویکردی به متن مقدس است که بدان توجه کند و آن را با جدیتِ تمام به پرسش بگیرد، زیرا باید این امکان را جدی بگیریم که متن مقدس پاسخی به مهمترین پرسش بدهد: چگونه باید زندگی کنیم؟
نویسنده در کتاب حاضر هدفی محدود را دنبال میکند: کاوش و ایضاح بنیانهای قانون الهی، قانونی که در سفر پیدایش وضع شده است. در ابتدای سفر پیدایش، با چالش برداشت کتاب مقدس از قدرت مطلق الهی، و عنصر همبستۀ آن، یعنی خلقت، روبهرو میشویم. سپس شرح خوردن از میوۀ درخت شناخت، فهم ریشهایِ کتاب مقدس از گناه و مسئولیت انسان در قبال شر را پیش روی ما قرار میدهد و بعد که گسترش داستان انسان از قتل هابیل تا تخریب بابل را دنبال میکنیم، رفتهرفته به توجیه متن مقدس برای مردم برگزیدۀ معیّن یا مردمی برگزیده پی میبریم، و بدینترتیب، مقدمات اساسیِ علم سیاسی یا هنر سلطنتی را درمییابیم که متن مقدس تلویحاً آن را به الوهیت نسبت میدهد. و در هیئت و داستان ابراهیم بهمنزلۀ سرمشق، درسی تعیینکننده را دربارۀ فهم کتاب مقدس از ستایشبرانگیزترین یا شایستهترین امر انسانی میآموزیم.
در بخشی از کتاب چنین آمده است:
«داستان انسانها، داستانی که در پی اخراج از بهشت گسترش مییابد، نشان میدهد که تمایلِ انسانِ مخلوق به شر، تا چه حد عمیق و استوار است، و با این کار، کمک میکند تا شگفتیمان از هبوط کم شود. این بیشک دوباره ما را به طرح این پرسش وامیدارد که خالق چرا باید موجودی چنین دمدمی را در صورت خویش خلق میکرد. اما آنچه شگفتیِ جدیدی را در ما برمیانگیزد، اکراهِ خدا از محدود کردن شر انسان است، از اعمال اقتدارِ انتظامیِ خود. البته میدانیم که کتاب مقدس سرانجام چه چیزی را در مقام پاسخِ خطاکاریِ انسان تعلیم میدهد: حاکمیتِ مجموعه قوانینِ موضوعۀ خاصِ الهی، قوانینی که از طریق پیشگویی، به مردم برگزیده عرضه و تعلیم داده شدند، مردمی که «مملکت کاهنان و ملت مقدس» را تشکیل میدهند (سفر خروج ۱۹:۶). اما ویژگیهای عجیب این پاسخ چنان فراوان است که فهم آن را بسیار سخت میکند. چرا مردم برگزیده؟ چرا این قانون موضوعه، برای فقط این مردم؟ به نظر میرسد که متن مقدس ما را به درونِ زنجیرهای از «آزمایشهای» تاریخیِ الهی میبَرَد تا کمکمان کند رفتهرفته ضرورت و شمهای از هدفِ قانون موسوی و مردم برگزیده را بفهمیم. در این آزمایشها به شاهدانِ غیرمستقیمِ سلسلهای از اشکالِ هستیِ اجتماعی تبدیل میشویم که هنوز مردمِ برگزیدهای را که دریافتکنندۀ این قانوناند نمیشناسند، مردمی که این قانونْ شکلی روحانی به ایشان میدهد و در نتیجه آنان را به مصداقِ معنای این قانون برای همۀ جهان تبدیل میکند.»
«فلسفۀ سیاسی و خدای ابراهیم» نوشته توماس ال پنگل با ترجمه زانیار ابراهیمی در ۳۶۴ صفحه با جلد شومیز و قطع رقعی، با قیمت ۴۷۴ هزار تومان، از سوی نشر هرمس منتشر شد.
نظر شما