سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - لیلا جعفری؛ عکاسی همیشه علاقهمندان خودش را در سراسر جهان داشته و دارد اما در میان این علاقهمندان برخی به طور حرفهای به هنر عکاسی میپردازند و به طور جدیتری عکاسی میکنند. کتابهای بسیاری در زمینه عکاسی نوشته و چاپ شده است که کمک زیادی به عکاسان حرفهای و حتی آماتور میکند. کتابهایی که خواندن و مطالعهشان، افق دیدی تازه و نگاهی عمیق به این هنر جذاب میدهد. در ادامه به معرفی کتابهای مربوط به هنر عکاسی که در دو سال اخیر منتشر و به بازار کتاب راه پیدا کردهاند میپردازیم.
چشم عکاس
نویسنده: جان سارکوفسکی
انتشارات: گیلگمش
یکی از کتابهایی که اخیراً و در ۱۴۰۴ به بازار کتابهای هنری راه پیدا کرده است میتوان به چشم عکاس اشاره کرد. جان سارکوفسکی مولف این اثر هنری است که محمدرضا ترک تتاری ترجمه آن را به عهده گرفته.انتشارت گیلگمش، این کتاب را در قطع رقعی با جلد شمیز و در ۲۲۳ صفحه به نشر و چاپ رسانده است. چشم عکاس اکنون به قیمت ۴۵۵,۰۰۰ تومان در بازار کتاب فروخته میشود.
پشت جلد این اثر نوشته شده است:
«چشم عکاس جان سارکوفسکی یکی از نخستین نوشتههایی است که فارغ از تحلیلهای شاعرانه و فلسفی به چیستی عکس و تاثیراتی میپردازد که عکاسی از خود عکاسی گرفته است. سارکوفسکی در این کتاب با تمرکز بر عکس در تلاش است تا به خود رسانه عکاسی و ساز و کارهای منحصر به فرد آن مرکزیت بخشد و تاکید میکند که دنبال اسم یا مکتب خاصی به جز خود عکاسی نیست. او با رجوع به خود عکسها و غبارروبی از آنها به طرح دیدگاهش میپردازد…»
محمدرضا ترکتتاری نیز در یادداشت خود درباره کتاب نوشته است:
«چشم عکاس جان سارکوفسکی را میتوان یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین متون تاریخ عکاسی خواند؛ کتابی همچنان شایان اهمیت و قابل توجه که هنوز هم یکی از منابع معتبر دانشگاهی در عکاسی معاصر محسوب میشود. سارکوفسکی در این کتاب برخلاف سایر متنهایی که تا آن زمان دربارهی عکاسی نوشته شده، تحلیلی شاعرانه یا فلسفی از عکسها ارائه نمیدهد. کتاب او یکی از نخستین نوشتههایی است که فارغ از هر مبحث بیرونی به چیستی عکس و تاثیراتی که عکاسی از خود عکاسی گرفته میپردازد…»

هنر و عکاسی
نویسنده: دیوید کمپنی
انتشارات: نظر
کتاب «هنر و عکاسی» به همت انتشارات نظر چاپ نخست خود را امسال و در ۱۴۰۴ پشت سر گذاشته است. دیوید کمپنی مولف این اثر محسوب میشود و ترجمه آن را مهران مهاجر انجام داده است.
تعداد صفحات ۲۲۴ صفحه جلد صفحه به قیمت ۵۳۰ تومان به همت نشر نظر منتشر شده است. این کتاب نگاهی تحلیلی به رابطهی عکاسی و هنر معاصر دارد و بررسی میکند که چگونه عکاسی از دهه ۱۹۶۰ به بعد وارد گفتمان هنرهای تجسمی شده است. ساختار کتاب موضوع محور است و با راده نمونههایی از آثار شیوههای استفاده از عکاسی در زمینههایی از آثار هنرمندان مختلف شیوههای استفاده از عکاسی در زمینههایی مانند مستندسازی، اجرا، چیدمان و نقد اجتماعی را نشان میدهد.

عکاسی خبری
نویسندگان: آتوسا اعظم کثیری، الهه فخریان ومحسن افروزی
انتشارات: موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
کتاب عکاسی خبری چاپ نخست خود را در ۱۴۰۲ و در انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران سپری نموده است.
بر جلد این اثر نام سه نویسنده به چشم میخورد؛ آتوسا اعظم کثیری, الهه فخریان, محسن افروزی. در شناسنامهی این کتاب، مهدیه مخبری به عنوان ویراستار، فرنوش عبداللهی به عنوان صفحهآرا و محسن افروزی به عنوان طراح جلد قرار دارد.
صدف چاپ و صحافی این کتاب را به عهده داشته که در شمارگان ۱۰۰ نسخه وارد بازار کتاب کشور شده است. قطع وزیری، تعداد صفحات ۱۹۶ صفحه به صورت مصور و جلد شومیز، از خصوصیات کتاب عکاسی خبری است.
عکاسی خبری آنطور که از نامش برمیآید حالو هوای خبری و رسانهای دارد. عناوین فصلهای مختلف آن به قرار زیر و در هفت عنوان فهرست شده است که بخشی از این فصلها به این شرح است: اهمیت و ارزش: عکس خبری به مثابه رسانه، دانش و فن: عکس خبری به مثابه حرفه و ترکیب بندی: عکس خبری به مثابه هنر بصری.
عکاسی / جنگ
نویسندگان: آنویلکس تاکر، ویل مایکلز و ناتالی زلت
انتشارات: انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس
عکاسی / جنگ نام کتاب دیگری است که در سال ۱۴۰۲ به حوزهی کتاب با موضوع عکاسی وارد شده است. انتشارات انجمن عکاسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ناشر این اثر محسوب میشود. قطع سلطانی، جلد شمیز و تعداد صفحات ۷۳۱ صفحه از دیگر خصوصیات ظاهری این کتاب به شمار میرود. آنویلکس تاکر، ویل مایکلز و ناتالی زلت مولفان این کتاب هستند. نگین شیدوش با همراهی عباس نوری ترجمهی این کتاب را انجام دادهاند. این کتاب حاصل کوشش و نظارت فرهاد سلیمانی و مجتبی کوچکی نیز هست.
در این کتاب عکسهایی وجود دارد که در حافظهی جهان ثبت شده است مانند عکسی از نام إدی آدامز فرماندهی پلیس نگوین نگوک لوان در حال کشتن مامور ویتگنگ، نگوین وان لم (۱ فوریهی ۱۹۶۸).

دنیای زیبای عکاسی
نویسندگان: محمدامین شرفیانی
انتشارات: رایان
در بین کتابهایی که در حوزهی عکاسی جای دارند نام انتشارات رایان هم به چشم میخورد. اثر حاصل از اسن انتشارات به قلم محمدامین شرفیانی و در سال ۱۴۰۲ به بازار کتاب وارد شده است.
مریم کرمی به عنوان ویراستار، احسان دهبانی طراح جلد، شیوا محبی طراح جلد از نامهای مندرج در شناسنامهی این کتاب محسوب میشوند.
شمارگان یکهزار نسخه، تعداد صفحات ۱۳۶ صفحه، جلد شمیز و قطع وزیری از خصوصیات این کتاب است.
شرفیانی در بخشی از مقدمهی اثر تالیفی خود مینویسد:
«عکاسی خیابانی وسیعترین، تاثیرگذارترین، در دسترسترین و کم هزینهترین ژانر عکاسی محسوب میشود. در واقع هر عکاسی با هر میزان از مهارت با حداقل امکانات و هر زمان در طول شبانه روز میتواند اقدام به عکاسی خیابانی نماید.
در این نوع عکاسی عکاس باید علاوه بر علم عکاسی با علمهایی نظیر روانشناسی و مردمشناسی نیز آشنا باشد تا به بهترین نحو در جامعه حضور یافته و به بهترین شکل ممکن با سوژههای خود ارتباط برقرار نماید. اهمیت عکاسی خیابانی از آنجا آشکار میشود که هنری کارتیر برسون که پدر علم عکاسی نامیده میشود از جمله بزرگترین پیشروان عکاسی خیابانی دنیا محسوب میشود.
کتاب حاضر حاصل دو سال پژوهش و تحقیق نگارنده در خصوص عکاسی و مطالعه دهها کتاب و مقاله مرجع در این زمینه میباشد. در این کتاب، ساختمان دوربین عکاسی، اصول ترکیب بندی در عکاسی، تعریف فرم و محتوی، بررسی و نقد عکس، مثلث نوردهی (دیافراگم، شاتر و ایزو)، معرفی انواع لنز و فهرست واژگان تخصصی عکاسی انگلیسی به فارسی به صورت عمومی و برای تمامی عکاسان در ژانرهای مختلف عکاسی بیان شده است. همچنین به معرفی بزرگان عکاسی خیابانی، تاریخچه عکاسی خیابانی، ژانرهای عکاسی خیابانی و تکنیکهای عکاسی خیابانی به صورت خاص برای عکاسان خیابانی پرداخته شده است. مطالعه این کتاب به تمامی علاقهمندان به عکاسی دانشجویان و مدرسین عکاسی توصیه میشود…»
کتاب جامع عکاسی
نویسنده: کرامت منظوری
انتشارات: سیوان سایان
کتاب جامع عکاسی کتابی به قلم کرامت منظوری است. تولد این کتاب با قطع خشتی و جلد شمیز در سال ۱۴۰۳ روی داده است.
انتشارات سیوان سایان ناشر این کتاب است که به قیمت ۲,۸۰۰,۰۰۰ تومان در بازار کتاب فروخته میشود. از دیگر عوامل مندرج در شناسنامهی این کتاب میتوان به محسن پورحسین به عنوان صفحهآرا، شیرین ریاحی طراح جلد اشاره کرد.
شمارگان ۵۰۰ نسخه، جلد شمیز خصوصیات این کتاب است که نینوا چاپ آن را عهدهدار شده است.
مولف در مقدمهی کتاب میگوید:
«… هنر عکاسی در ۲۰ سال گذشته چندین برابر ۲۰۰ سالی که از زمان اختراع آن گذشته بود پیشرفت کرده است و این سیر صعودی هم اکنون هم ادامه دارد. همه روزه، دوربین لنز و لوازم جانبی و همچنین نرم افزار جدیدی ابداع میشود و مشتاقان عکاسی باید مدام اطلاعات خود را به روز کنند. فناوری دیجیتال، کار عکاسی را خیلی آسان نموده است اما برای فراگیری کامل فنون هنردوستان باید آموزش را از ابتدا شروع کنند و شروع با عکاسی دیجیتال به منزلهی آن است که پیمایش راهی را از میانه راه آغاز کرده باشند.
عکاسی فیلمی تقریباً منسوخ شده است و تنها در سینما پرتونگاری و برخی جاهای دیگر کاربرد دارد اما از آنجا که بسیاری از قواعد و اصول در عکاسی فیلمی و دیجیتال مشترک است در این کتاب مباحث عکاسی فیلمی و دیجیتال در هم آمیخته شده و گذار از فیلمی به دیجیتال به نحوی ملایم انجام گرفته است علاوه بر این مترجمان و پژوهشگران، گاهی به واژهها و فرایندهای عکاسی فیلمی برخورد میکنند و لذا آشنایی با این موارد برای آنان الزامی است.
من تا آنجا که میدانم در این کتاب جامع چیزی از عکاسی مغفول نمانده است. از آنجا که علاقمندان به فیلمبرداری یا تصویر برداری دیجیتال این کار را با دوربین عکاسی نیز انجام میدهند شمهای از این هنر هم در این کتاب گنجانده شده است…»
از فصول کتاب در بخش اول میتوان به این عناوین اشاره نمود: تکنیک عکاسی و لوازم آن، انواع دوربین، عدسی، نور و نورسنجی، نوردهی یا کنترل میزان نور و نورپردازی.
ترکیببندی در عکاسی
نویسنده: کاوه فرزانه
انتشارات: کتابسرای میردشتی
کتاب «ترکیببندی در عکاسی» کتاب دیگری در هنر عکاسی است که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۳ وارد بازار کتاب شده است.
مولف این اثر شادروان کاوه فرزانه بوده است که خود تا سال ۱۴۰۰ زیسته است. انتشارات کتابسرای میردشتی ناشر این اثر مصور محسوب میشود که ۶۸۸ صفحه دارد. طراح جلد آن را سعید زاشکانی و صفحه آرایی را لیلا افراسیابی و ویراستاری را زینب رجبی به عهده داشته است. چاپ، لیتوگرافی و صحافی این کتاب را بوستان کتاب عهدهدار شده است. شمارگان ۵۰۰ نسخه، قطع رقعی، جلد سخت و شمیز از خصوصیات دیگر این کتاب به شمار میرود به بازار نشر و پخش رسیده است.
در بخشی از «آغاز سخن» در کتاب آمده است:
«بسیاری از ما با دنیای تصویر آشنا هستیم. عکس میگیریم. عکس میبینیم و درباره آن صحبت میکنیم. تعداد بسیاری از آنها را در آلبومهای قدیمی خود یا امروزه در فضاهایی مانند گوشی تلفن، کامپیوتر و وسایل الکترونیکی ذخیره و نگهداری میکنیم و بر روی صفحه نمایشگرهای خود، آنها را مرتباً قرار داده یا جابجا میکنیم. این رفتار در همه جا جاری ست. در خیابان، اتوبان، تلویزیون، فروشگاههای مختلف و بسیاری فضاهای دیگر ما در معرض تصویریم و چه بسا بسیاری از تصمیم گیریهای ما نیز بر اساس این دیدار و چگونگی آن است.
سوال مهم و اساسی این است که عکس چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ چه عاملی موجب میشود که تصویری را برگزینیم؟ یا خودش را یا اثرش را؟ …»
نظر شما