به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ورایتی، بلیتهای نسخه آیمکس فیلم «ادیسه» از تاریخ ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۵ به فروش میرسند — یعنی دقیقاً یک سال پیش از آنکه این حماسه اکشن از یونیورسال پیکچرز روی پرده سینما برود.
اما یک نکته وجود دارد: این بلیتها فقط در سینماهایی عرضه میشوند که مجهز به پرده آیمکس ۷۰ میلیمتری هستند — فرمت مورد علاقه کارگردان — و آن هم فقط برای تعدادی سانس منتخب. بلیتهای مربوط به سایر فرمتها و نمایشها، احتمالاً بسیار نزدیکتر به تاریخ اکران فیلم در دسترس قرار خواهند گرفت.
یونیورسال و آیمکس از اظهارنظر درباره این تصمیم خودداری کردهاند.
اینکه یک استودیو بلیتهای فیلمی را اینقدر زود به فروش بگذارد اتفاق نادری است، اما انتظار برای فیلم جدید نولان پس از موفقیت «اوپنهایمر» (۲۰۲۳) بسیار بالاست. «اوپنهایمر» با فروشی نزدیک به ۹۷۵ میلیون دلار در سراسر جهان و دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم، جایگاه نولان را بهعنوان کارگردانی پرفروش تثبیت کرد.
در حالیکه «ادیسه» هنوز مراحل تولید خود را به پایان نرسانده، بخش بازاریابی یونیورسال از هماکنون دست به کار شده است. تیزر حدوداً یکدقیقهای فیلم اخیراً بهصورت انحصاری پیش از نمایش فیلمهای «تولد دوباره دنیای ژوراسیک» و «سوپرمن» در سینماها پخش شده است، و همین حالا هم هیجان زیادی را برای فیلمی که یک سال بعد اکران میشود، برانگیخته است.
این تیزر هنوز بهصورت رسمی در فضای آنلاین منتشر نشده، چرا که نولان همواره اولویت را به تجربه تماشای روی پرده سینما داده است.
فیلم «ادیسه» اقتباسی از حماسه یونانی هومر است و مت دیمون در نقش اودیسه، پادشاه ایتاکا، بازی میکند. فیلم، روایتگر بازگشت طولانی و خطرناک او به خانه پس از جنگ تروآ است. در میان بازیگران پرستاره فیلم میتوان به تام هالند در نقش تلمخوس (پسر اودیسه)، و همچنین آن هاتاوی، زندایا، لوپیتا نیونگو، رابرت پتینسون، شارلیز ترون و جان برنثال اشاره کرد.
نولان بار دیگر با یونیورسال همکاری میکند، همان استودیویی که از پروژه «اوپنهایمر» حمایت کرده بود. اکران فیلم برای ۱۷ ژوئیه ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
«ادیسه» نخستین فیلمی خواهد بود که بهطور کامل با دوربینهای آیمکس فیلمبرداری شده است. نولان از زمان فیلم «شوالیه تاریکی» (۲۰۰۸) که نخستین فیلم هالیوودی با سکانسهای اکشن با استفاده از دوربین آیمکس بود، وفاداری خود را به این فرمت حفظ کرده است. او در فیلمهایی مانند «تلقین» (۲۰۱۰)، «میانستارهای» (۲۰۱۴) و «تنت» (۲۰۲۰) نیز از این دوربینها استفاده کرده تا مقیاسی بزرگ و سینمایی به آثارش ببخشد.
بهویژه در مورد «اوپنهایمر»، فرمت آیمکس نقش بزرگی در فروش آن ایفا کرد و ۲۰ درصد از کل فروش جهانی آن از طریق آیمکس بهدست آمد. برخی از علاقهمندان به سینما حتی برای تماشای نسخه ۷۰ میلیمتری آن، از ایالتی به ایالت دیگر سفر میکردند و سالنها برای هفتهها مملو از جمعیت بودند.
حالا که بلیتهای «ادیسه» یک سال زودتر به فروش میرسد، روشن است که یونیورسال و آیمکس انتظار دارند فیلم جدید نولان تقاضایی مشابه را در بزرگترین و درخشانترین پردههای جهان ایجاد کند.

نظر شما