سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه نعمتی: نوجوانی دنیایی است پر از رمزوراز. شاید نقاط مبهم، ناشناخته و کشفکردنی دنیای نوجوانی بیشتر از کودکی یا جوانی باشد. نوجوانی یعنی نه کودک هستی و نه بزرگسال؛ بنابراین شناختن، تأملکردن، تعاملداشتن و بیان و روایت مسائل نوجوانان از نگاه و زبانشان لازم، ضروری و انکارناپذیر است. هرچقدر ابعاد، ویژگیها و مسائل نوجوانان از سوی سیاستگذاران و اهالی فرهنگ و رسانه بیشتر نادیده گرفته شود، اثرات نامناسب عمیقتری بر جامعه خواهد گذاشت.
کبری التج در رمان «دختری به کُره، پسری به جهنم» که به کوشش نشر پینو منتشر شده، بهسراغ نوجوانان امروز کشورمان رفته است. این نویسنده، موضوع طرفداری نوجوانان بهویژه دختران نوجوان از کیپاپ را سوژه داستان خود قرار داده است. این رمان نوجوان، راوی زندگی دخترانی است که با کمبودها و نادیدهگرفتنهای دنیای نوجوانی مواجهاند و از طرف دیگر، بهدنبال حمایت و دیدهشدن هستند. اتفاقات این داستان بیشتر در مدرسه میگذرد و میتوان گفت که یک کتاب در ژانر مدرسهای است. نثر روان آن، کتاب را خوشخوان کرده و سوژه جدیدش که پرداختن به آن در این سالها ضروری بوده است، میتواند این رمان را گزینه مطالعه مناسبی برای نوجوانان قرار دهد.
با کبری التج، نویسنده کتاب به بهانه انتشار این اثر گفتوگویی داشتهایم که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
- چطور شد که تصمیم گرفتید روایتی از زندگی نوجوانانی را بنویسید که در تعامل با دنیای موسیقی کره جنوبی هستند؟
من این داستان را بیشتر، روایتی از دنیای نوجوانی میبینم. علائق و دنبالهرویها هم بخشی از دنیای نوجوانی است که باید به رسمیت شناخت. با این نگاه وارد چالش نوشتن این رمان شدم و سعی کردم پردهای دیگر از دنیای نوجوانی را به تصویر بکشم.
- تجربه شما از مسئله کیپاپ، شیفتگی نوجوانان سراسر جهان و ایران به دنیای موسیقی کره جنوبی و سبک زندگی آنها چیست؟
ببینید، شیفتگی نوجوانان به چیزهای مختلف، مسئله جدید و پیچیدهای نیست. ذات نوجوان، زیباپسند و حقیقتجوست و همچنین دوست دارد به گروه و دستهای تعلق داشته باشد. اینکه برای این نیاز طبیعی، چه چیزی را انتخاب کند، به مسائل زیادی بستگی پیدا میکند. اگر به نوجوانهای اطرافمان، از دورههای مختلف، توجه کنیم، متوجه علاقهمندیهای متفاوتشان میشویم.
- آیا مطالعه و تحقیقی درباره دنیای پیرامون سوژه کتاب خود داشتید؟
قطعاً. ماهها تحقیق و مصاحبه و بررسی داشتم. با نوجوانها و معلمان و استادان مختلف با افکار متفاوت صحبت کردم.
- چقدر نوجوانان کتاب خود را واقعی میدانید؟
همه نوجوانان، شهامت و بلندپروازی دارند. اصلاً یکی از مشخصههای نوجوانی همین است. نوجوانان این کتاب هم همینطور هستند؛ با نیازها و آرزوهای واقعی که البته به اقتضای داستان، شکل بروز متفاوتی دارند.
- نوجوانان داستان شما فعال هستند؛ دستکم در قِبال دنیای خود منفعل نیستند و دوست دارند آنطور که میخواهند زندگی کنند. به نظر شما مخاطبان نوجوان از تصویری که از نوجوانان در کتابتان ساختید، استقبال میکنند؟
من فکر میکنم اصولاً نوجوان دوست ندارد دیگران برای او تصمیم بگیرند. دوست دارد بزرگترها به دانش و توانایی و استدلالهایش اطمینان کنند. در اسلام هم نوجوان را بهعنوان معین و مشاور والدین معرفی میکنند. اگر نوجوان ما غیر از این باشد اشکال از بزرگترهاست که میدان را برای رشد و بالندگی او فراهم نکردهاند.
- دنیای نوجوانی از نگاه شما، چه توصیفی دارد؟
شاید بتوان گفت نوجوان یعنی آرزو و تلاش برای رسیدن به کمال هر چیزی. نوجوان، نقص را نمیپذیرد. دنبال بهترینِ هر چیز است و برای رسیدن به بهترینها تلاش میکند و اتفاقاً توانایی رسیدن به آن را هم دارد.
- متن کتاب روان است و میتوان در یک نشست سه چهارساعته آن را خواند. این متن میتواند نوجوانان را به مطالعه جذب کند. چطور به این نثر رسیدید؟
خیلی خوشحالم که چنین برداشتی دارید. اتفاقاً یکی از بهترین بازخوردهای این کتاب از مخاطبان نوجوان مربوط به نثر آن بود. نوجوانان میگویند که حین خواندن کتاب حس نمیکردیم یک بزرگسال دارد با ما حرف میزند و احساس میکنیم کسی دقیقاً همسن خودمان آن را نوشته. راستش همیشه سعی کردهام نوشتههایم خالی از تکلف باشند. برای رسیدن به آن هم ممکن است بارها یک جمله را بازنویسی کنم تا به هدف موردنظرم که سادگی و روانی بیشتر است، برسم. هرچند هنوز راه زیادی تا بهتر شدن دارم؛ اما همین را هم مدیون استادان محترمم در دوره قاصدک هستم: از جمله آقایان دهریزی و قدیرمحسنی و بقیه استادان.
- چقدر فعالیت و تمرین و تکرار در حوزه نویسندگی برای نوجوانان و تعامل با آنها در پسِ نگارش این اثر است؟
من سالهاست مینویسم. در سبکهای مختلف کار کردهام؛ اما چندسالی است که تخصصی، کار نوجوان میکنم. میخوانم و مینویسم و به حرفهای نوجوانها بادقت گوش میکنم. هنوز اول راهم، مسیر نوشتن و بهتر شدن و بهتر نوشتن تا بینهایت باز است.
- شما دنیای نوجوانان غرق در مسائل نوجوانی را به امر معنوی و بزرگتر گره زدید. چرا نخواستید که روند ملموسِ داستان را حفظ کنید؟
نوجوان هم مثل همه انسانهای دیگر، ابعاد وجودی مختلفی دارد. معنویت بخش مهم و بسیار تأثیرگذار دوران نوجوانی است. بخشی از هویت نوجوان جستوجوی او برای حقیقت است.
- به نظر میرسد مطرحشدن بحث مهدویت در کتاب سوژهای است که کامل به داستان وصل نمیشود. موسیقی کرهای و عشق نوجوانان به جذابیتهای جنس مخالف و پناهبردن به دنیای پرزرقوبرق کیپاپ از نظر شما بیشتر به مسائل معنوی ربط دارد یا مسائلی مانند کمبود موسیقی مناسب ایرانی برای نوجوانان، روش ناصحیح برخورد والدین با نوجوانان و مسائل روانشناسی و تربیتی دیگر؟
من توجه دوستانمان به موسیقی کرهای یا هر چیز دیگری را بهعلت توجه به ذات موسیقی یا سایر جذابیتهای مطرحشده در این سؤال نمیدانم. نوجوان بهدنبال بهترینهاست. دنبال وصلشدن به بهترین نقطههای قابل اتکاست. اینکه علائق نوجوان را در حد پیروی از برخی جذابیتها و زرقوبرقها بدانیم اشتباه بزرگی است. نوجوان در همین زرقوبرقها هم بهدنبال حقیقت میگردد. من سعی کردم قله حقیقت و نهاییترین نقطه اتصال و اتکا را، آن هم فقط در حد اشاره، نشان دهم. در کنارش به هیچ وجه علاقهمندیها و پیرویهای دیگرِ آنها را رد نکردهام. نوجوان حق دارد بهدنبال حقیقتی باشد که به او عشق و آرامش ببخشد. این کتاب فقط در نهایت به آن قله عشق و آرامش اشاره کرده است؛ اما هر چیزی که در مسیر این قله باشد میتواند محبوب و مورد توجه نوجوان باشد.
- آیا پس از نگارش کتاب و چاپ آن، دوست داشتید جایی از کتاب را ویرایش میکردید و طور دیگری مینوشتید؟
خدا را شکر مدیریت نشر پینو این اجازه را به من دادند که تا آخرین مراحل قبل از چاپ، هر تغییری که مدنظرم بود اعمال کنم.
- عنوان کتاب، بعد جلد آن ویترین کتاب است. عنوان داستان شما چطور انتخاب شد؟ از نظر خودتان برای نوجوانان جذاب است؟ به نظر میرسد نوجوانان طرفدار کیپاپ در وهله اول با کتاب ارتباط نگیرند و مخاطب کتاب نشوند.
اسمی که انتخاب کردم کمی طولانیتر بود و کمکم با کمی تغییر به این اسم رسیدیم. اسم کتاب هم نمایی کلی از داستان را ارائه میدهد و هم سؤالبرانگیز است. از این منظر، هنوز هم فکر میکنم اسم مناسبی باشد و اتفاقاً خیلیها را جذب کرده است. قطعاً همیشه گزینههای بهتری هم وجود دارند.
- جلد کتاب همانطور که اشاره کردم، یکی از مهمترین بخشهای کتاب است؛ اما جلد کتاب شما از زیبایی و جذابیت بصری لازم برخوردار نیست. بهتر نبود از هوش مصنوعی یا تصاویر آماده استفاده نمیشد و طراحی جلد ویژهای برای این اثر نوجوان که سوژهای جدید و امروزی دارد، انتخاب میشد؟ نظر شما چیست؟
برعکس این نظر اتفاقاً خیلی از مخاطبان، بهصورت خاص و ویژه با طرح جلد ارتباط گرفتهاند. شاید از نظر من و شما استفاده از هوش مصنوعی، چندان مناسب نباشد؛ اما هوش مصنوعی بخشی از دنیای جدید است که اتفاقاً نوجوان هم جزئی از این دنیاست.
- کتاب دیگری در دست نگارش یا چاپ دارید؟
یک رمان نوجوان و یک رمان کودک در دست چاپ دارم و همچنین مشغول نوشتن یک رمان جدید نوجوان هستم که انشاءالله با دعای دوستان بتوانم بهخوبی آن را به پایان برسانم.
نظر شما