پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
‌شاهنامه در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود/ رزم‌نامه‌ای حماسی در ظلم ستیزی مردم ایران

یزد- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با اشاره به ویژگی‌های حماسی شاهنامه گفت: شاهنامه رزم نامه حماسی در ویژگی بارز ظلم ستیزی مردم ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، احسان عابدی صبح پنج‌شنبه در گردهمایی شاهنامه خوانان استان یزد با عنوان «شاهنامه کتاب حکمت و مقاومت» بیان کرد: این نشست با هدف بزرگداشت حکیم و شاعر بزرگ در تاریخ فرهنگ، ادب و هنر کشورمان برگزار می‌شود و سعی کرده‌ایم در استان برنامه‌های مختلفی به این مناسبت داشته باشیم.

وی افزود: شاهنامه کتاب حکمت است که از دیرباز با توجه به نامیدن فردوسی به عنوان حکیم، شاهد آموزه‌های عمیق دینی و حکمت الهی و اسلامی این کتاب بوده‌ایم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: شاهنامه آیینه‌ای از معارف و آموزه‌های عمیق دینی و انسانی است و از حمد، سپاس، خلقت، خالق تا مرگ آگاهی، نوعدوستی و محتوایی در شاهنامه نشان دهنده این امر است.

‌شاهنامه در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود/ رزم‌نامه‌ای حماسی در ظلم ستیزی مردم ایران

عابدی بیان کرد: شاهنامه رزم‌نامه حماسی از ایستادگی، مقاومت و ظلم ستیزی مردم بزرگ ایران زمین از ابتدای تاریخ است که به روایت در آمده است.

وی گفت: شاهنامه نمادی از عزت و اقتدار ذاتی مردم ایران زمین در مقابل ظلم و تعدی است و این در بین مردم ایران‌زمین ساری و جاری بوده و از بودن افتخار ادبی که این روحیه خوب مردم ایران زمین را بیان کرده، افتخار می‌کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: اگر در هرجا در طول تاریخ بخشی از کشور ما گرفته شده به دلیل سستی حاکمان بوده ولی مردم ما از دیرباز در مقابل ظلم ایستاده‌اند.

عابدی گفت: تأثیر و اثرگذاری عمیق شاهنامه در حوزه حماسه باید مورد توجه قرار گیرد تا نسل به نسل ما به آن بپردازند.

وی بیان کرد: در مدارس ما باید این کتاب ارائه شود تا در بین کودکان و نوجوانان این روحیه ترویج پیدا کند.

شهرستانی از اساتید حوزه شاهنامه نیز در این نشست گفت: خوشبختانه خردمندان در حوزه رهبری جامعه اسلامی و انقلاب به فردوسی و شاهنامه توجه ویژه‌ای داشتند و حتی زمانی که تمامی مجسمه‌ها از بین رفت اما تصویر فردوسی ماندگار شد و باقی ماند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شاهنامه بیان کرد: حکیم توس ضابطه‌مند حکم صادر می‌کرد و از شاهانی تجلیل می‌کند که اصول و ضوابط مورد نظر را داشته باشند و حتی برخی از شاهان را بی‌خرد می‌داند که برای ایران درد سر ایجاد کرده‌اند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دانشگاه‌ها در رشته‌های ادبیات و هنر باید به مباحث میان رشته‌ای شاهنامه توجه کنند و حتی پایان‌نامه‌ها بر این اساس ارائه شوند.

در پایان این مراسم به واسطه‌ایستادگی در مقابل کفر و ظلم ستیزی از خانواده شهدای مدافع وطن شهیدان حسین سرسنگی، امیر محسن حسن نژاد، حسن انتظاری که در راسک به شهادت رسیدند تجلیل و قدردانی شد.

‌شاهنامه در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس شود/ رزم‌نامه‌ای حماسی در ظلم ستیزی مردم ایران

این نشست به همت انجمن ادبی یادداشت نو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط