جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
از دیدار رهبری با شاعران تا ارایه کارنامه یکساله نهاد های ادبی

خبرگزاری کتاب ایران اخبار متنوعی در حوزه ادبیات از دیدار رهبری با شاعران تا پیشنهاد مطالعه نوروزی و کارنامه یک سال گذشته برخی نهادهای ادبی منتشر کرد که مهترین آن را در این گزارش می‌خوانیم.

سرویس ادبیات‌ خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ از جمله مهم‌ترین اتفاقات و اخباری که در حوزه ادبیات در نوروز هر سال انجام می‌شود دیدار شاعران با رهبری است. دیداری که همراه با حاشیه و روایات و اشعار شاعران نامی کشور بود. همچنین سرویس ادبیات امسال از نویسندگان این حوزه پیشنهاد مطالعه نوروزی فراوانی داشت که خلاصه ای از این اخبار را در زیر می‌خوانیم:

آثار برگزیده جوایز ادبی بهترین گزینه برای مطالعه نوروزی هستند

نغمه مستشارنظامی با بیان اینکه تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای مطالعه آثار مفید و ارزشمند ادبی است، عنوان کرد: کتاب‌های «اسم تو مصطفاست» و «یاس کبود» از راضیه تجار رمان‌های ارزشمندی هستند که مطالعه آنها را پیشنهاد می‌کنم. «اسم تو مصطفاست» زندگی‌نامه داستانی شهید مصطفی صدرزاده، به روایت سمیه ابراهیم‌پور، همسر شهید است که در انتشارات روایت فتح منتشر شده است. «یاس کبود» نیز عاشقانه‌ای در حال و هوای روز های تهران قدیم، جایی حوالی چهارراه سرچشمه است.

جلال آل احمد از آخرین قله‌های نثر ادب فارسی است

یوسفعلی میرشکاک عنوان کرد: ابوالفضل بیهقی می‌گوید که هیچ ورق پاره‌ای نیست که به یک بار خواندن نیرزد اما در فرهنگ ما آنقدر کتاب خوب وجود دارد که حیف است که سراغ کتاب‌های درجه چندم برویم. ادبیات معاصر ایران را بخوانیم. برای ایام نوروز پیشنهادم این است که سید ابراهیم گلستان و سید جلال آل احمد را جدی بگیرید و کتاب‌های این دو را بخوانید چراکه این دو نویسنده آخرین قله‌هایی هستند که در نثر ادب فارسی و داشته‌ایم.

تماشای بهار از دو پنجره

رضا اسماعیلی نوشتاری در باب انواع نگاه شاعرانه به بهار داشت و گفت: نگاه آفاقی به بهار باعث التذاذ و بهجت جسمانی و این جهانی می‌شود و نگاه انفسی باعث نشاط و حیات جاودانی. هر چند دیدن بهار از هر دو پنجره زیباست، ولی تماشای انفسی از آنجا که با تدبر و تعقل در آیات هستی همراه است. گروهی از شاعران در تماشای آفاقی (صورتی) متوقف مانده‌اند و صرفاً محو جلوه‌های رنگارنگ عروس بهار شده‌اند. ولی گروهی دیگر، تماشای آفاقی را مقدمه ای برای رسیدن به تماشای انفسی قرار داده‌اند و از منزل صورت به سیرت بهار که رستاخیز آگاهی و معاداندیشی است رسیده‌اند.

از درس‌گفتارهای زبان‌محور تا همایش‌های تخصصی

دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، با مدیریت ناصر فیض، شاعر و طنزپرداز، در سال ۱۴۰۲، که سومین سال فعالیتش بود، سالی پرکار را پشت سرگذاشت و از جمله فعالیت‌های این دفتر می‌توان به برگزاری درس‌گفتارهایی با محوریت زبان و ادبیات کلاسیک فارسی و نشست‌هایی با عنوان زبان‌شناخت اشاره کرد. برگزاری درس‌گفتارهایی با محوریت زبان و ادبیات کلاسیک فارسی و نشست‌هایی با عنوان زبان‌شناخت با محوریت زبان منتهی با رویکردها و سویه‌های متفاوت آن از برنامه‌های سلسله وار این دفتر بود که ادامه هم دارند اما غیر از این برنامه‌ها، این دفتر برنامه‌های دیگری هم برگزار شد. همایش «شناخت و تحلیل نظام نشانگانی طوفان‌الاقصی» یکی از این برنامه‌ها بود که با موضوع رستخیز ناگهانی و مقاومت مردم فلسطین و حماس در مقابل رژیم صهیونیستی در غزه در حوزه هنری برگزار شد. پنجمین جایزه فارسی سینما، نخستین نشست نقد گفتمان شناسانه و نشانه‌شناسانه فیلم فارسی سینما، مدرسه زمستانه نشانه‌شناسی و همایش نشانه‌شناسی فرهنگی از دیگر برنامه‌های این دفتر در سال جاری بود.

تهیه دو کتاب از نشست‌های سال ۱۴۰۲ هندیران

گروه بین‌المللی هندیران یک گروه فرهنگی و ادبی متشکل از جمعی از اهالی شعر و ادب، موسیقی و خوشنویسی از کشورهای مختلف حوزه ایران فرهنگی است که در مناسبت‌های گوناگون برنامه‌های هفتگی منظمی را برگزار می‌کند. برنامه‌های سال ۱۴۰۲ هندیران با برنامه «رایحه بهار در رمضان» از چهارم فروردین آغاز شد و با برنامه «به‌زودی در قدس» در ۲۵ اسفند پایان پذیرفت ودر مجموع ۵۷ برنامه ترکیبی با موضوعات متفاوت، شامل شب‌های شعر، رونمایی از کتاب، بزرگداشت‌ها، یادبودها و برنامه‌های مناسبتی دیگر برگزار شد.

از داستان کوتاه‌های ایرانی تا ناداستان‌های روایی

محمداسماعیل حاجی علیان پیشنهادهایی را از مجموعه داستان‌ها برای مطالعه در تعطیلات نوروز بیان و عنوان کرد: از میان مجموعه داستان‌های کوتاه، «از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی از نشر خزه که در بخش داستان کوتاه دوره اخیر برگزیده جایزه جلال شد، کتاب مناسبی برای خواندن در نوروز است. این کتاب از ۲۰ داستان کوتاه تشکیل شده و داستان‌های کتاب لحنی محاوره‌ای دارند و شکل روایت آنها ساده و روان است و مخاطب را به‌همراه خود می‌کشاند. مجموعه داستان «نگهبان تاریکی» نوشته مجید قیصری از نشر افق هم کتاب خوبی است. نویسنده در ۹ داستان مجموعه «نگهبان تاریکی» به کندوکاو درونی انسان‌های درگیر با جنگ می‌پردازد؛ جنگی که انگار جنگ نیست و صلح است.

تکریم شعر و تقویت گفتمان انقلاب از دستاوردهای دیدار رهبری است

رضا اسماعیلی، شاعر و پژوهشگر ادبی در نوشتاری در آستانه دیدار سالانه مقام معظم رهبری با شاعران گفت: اشتیاق زایدالوصفی که اهالی شعر و ادب به حضور در برنامه سالیانه دیدار رهبری دارند، حکایت از ولایت‌مداری و عشق و ارادت قلبی آنان به رهبری و نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران دارد. از منظری دیگر، این شور و اشتیاق بیانگر آن است که جامعۀ ادبی ما به مقام معظّم رهبری تنها به‌عنوان یک عالم دینی و رهبر سیاسی نگاه نمی‌کنند؛ بلکه علاوه‌براین‌ها، مقام معظّم رهبری را در کنار سایر فضایل و کرامات، به‌عنوان ادیبی دقیقه‌یاب و منتقدی تیزبین نیز می‌شناسند که درک محضر و بهره‌مندی از نقدهای عالمانۀ این شخصیت فرهیخته را در ارتقای کیفی آثار ادبی خود مؤثر می‌دانند.

«یک عاشقانه آرام» با «رستاخیز»

یاسمن ثانوی، مترجم باسابقه و پرکار برای مطالعه در ایام تعطیلات نوروزی آثاری از نادر ابراهیمی، سید احمد سجادی، ریک روبین، آنتونی دوئر، جوجو مویز، آلن دوباتن و جیمز کلیر را پیشنهاد می‌کند. او گفت: فصل بهار همیشه فرصتی برای یک شروع تازه در زندگی است؛ و چه زیباست این دوباره از نو شدن. با آغاز سال نو، روزهایی را در پیش داریم که می‌توانیم از آنها نهایت استفاده را ببریم. یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت بردن از این لحظات، مطالعه کتاب‌هایی است که علاوه بر بالا بردن آگاهی، روحیه را متحول می‌کنند و انگیزه‌بخش هستند. این ایام فرصت مناسبی برای دور شدن از روزمرگی است و خواندن کتاب به عنوان یک فعالیت ادبی، هنری و الهام‌بخش قادر است ذهن ما را به یک سفر دلپذیر و الهام‌بخش دعوت کند. در این مرحله، انتخاب چند کتاب خوب و معنی‌دار می‌تواند تجربه خواندن ما را به لحظاتی فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

استفاده از شعر به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و نافذ / شعر در کشور ما رو به اوج است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از شعرخوانی شاعران در دیدار با ایشان با ابراز خرسندی از استمرار پیشرفت و رو به اوج بودن شعر فارسی، شعر را رسانه‌ای مهم و تأثیرگذار در دوران جنگ رسانه‌ای خواندند و گفتند: در این عرصه باید از میراث کم‌نظیر شعر و ادب فارسی به عنوان رسانه‌ای قدرتمند و اثرگذار و نافذ به بهترین وجه استفاده شود. شامگاه ششم فروردین و در شب ولادت با سعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب فارسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.در این دیدار ۴۰ نفر از شاعران جوان و پیشکسوت سروده‌های خود را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی و سیاسی قرائت کردند.

علاقه‌مندان ادبیات از خواندن آثار منتخب شعر فجر غافل نشوند

مصطفی محدثی خراسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با تاکید بر اینکه نوروز بهترین فرصت برای مطالعه کتاب‌های مفید در حوزه‌های مختلف به‌ویژه ادبیات و شعر است، عنوان کرد: پیشنهاد من برای دوستداران شعر کلاسیک مجموعه شعر «دل‌بستگی» سروده شاعر جوان، حسین دهلوی است. این شاعر و منتقد ادبی با اشاره به اینکه «دل‌بسنگی» اثر برگزیده گروه شعر کلاسیک هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شناخته شده، افزود: این مجموعه شعر معناگرا شامل ۴۰ غزل از حسین دهلوی است که غالب آن‌ها محتوا و مضامین عاشقانه دارند.

از «فصل توت‌های سفید» تا «صبح تازه‌دم»

نگاهی به کارنامه نشر کتاب شهرستان ادب در سالی که گذشت داشتیم. سال ۱۴۰۲ در مجموع ۱۶ رمان و مجموعه شعر از تازه‌های نشر و تجدیدچاپ از سوی شهرستان ادب در اختیار علاقه‌مندان کتاب‌های ادبی قرار گرفته است. رمان «فصل توت‌های سفید» از سیده‌عذرا موسوی از جمله آثار پرمخاطب منتشر شده از سوی انتشارات شهرستان ادب در سال گذشته است.

برپایی یادواره‌های بزرگداشت مرحوم صفوی و همایش‌های تخصصی

از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران در یک سال اخیر می‌توان به برپایی نشست‌ها و یادواره‌های متعدد برای معرفی آثار و خدمات به جای مانده از کورش صفوی و برگزاری وبینارها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی حوزه زبان‌شناسی اشاره کرد. درگذشت کورش صفوی، استاد بازنشسته گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی در سن ۶۷ سالگی ضایعه‌ای بزرگ برای اساتید و دانشجویان زبان‌شناسی شد. کورش صفوی از کسانی بود که دانش زبانی و اطلاعات ادبی خود را با هم درآمیخته و آثار کاربردی و بسیار ارزشمندی را در جهت رفع نیازهای حوزه مطالعات زبانی و ادبی جامعه امروز ما به‌ویژه در زمینه تأمین کتاب‌های درسی دانشگاهی پدید آورده‌بود. سال ۱۴۰۲ از شهریور ماه شاهد برگزاری همایش‌های مختلف از سوی انجمن زبان‌شناسی ایران برای بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم صفوی بودیم که از جمله آنها می‌توان به برپایی همایش بزرگ «نگاهی به میراث علمی کورش صفوی» در ۲۷ شهریور اشاره کرد.

نگاهمان به فردوسی از منظر تجلیل زبان فارسی و تمدن ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد گفت: به فردوسی نگاه تجلیل از زبان فارسی و تجلیل تمدنی از گذشته ایران را داریم و فردوسی را نقطه اتصال بین گذشته و آینده ایران می‌دانیم، فردوسی کهنه نمی‌شود و همیشه در تاریخ فرهنگ، هنر و حکمت این سرزمین می‌درخشد. در شب شعری که در حضور رهبری برگزار شد ایشان با ناراحتی از مظلومیت زبان فارسی گفتند؛ ما نقطه اوج را در این می‌بینیم که زبان فارسی به زبان علمی دنیا تبدیل شود و این را هدفی مهم قرار داده‌ایم. در انجمن مفاخر بنا داریم با این خوانش و نگاه به سمت تعظیم و تکریم از این بزرگان برویم. در حوزه فردوسی و مفاخر خراسان عطار، نیشابوری و خیام را داریم؛ آن خطه به قدری فرهیخته پرورش داده که فقط از نیشابور سه مناسبت در تقویم درج شده است. بخش هایی از خراسان قدیم از بلخ تا سمرقند و بخارا خودشان را جزء همین خطه فرهنگی می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها