پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۸
علومی داستان‌ها را در قالب تکنیک‌های خیلی سخت رقم می‌زند

احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی عنوان کرد: تکنیک برای محمدعلی علومی بسیار مهم است و او تلاش می‌کند در قالب تکنیک‌های خیلی سخت داستان‌ها را رقم بزند، چیزی که برای خیلی از نویسندگان ممکن نیست و توانایی آن را ندارند.

احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ به بهانه زادروز محمدعلی علومی با تبریک تولد این نویسنده پرکار کشورمان عنوان کرد: جهانی از اضداد را در شخصیت و آثار محمدعلی علومی می‌بینیم؛ از این جهت که او هم آثاری در حوزه طنز دارد و هم نویسنده آثار بسیار جدی است. شاید شاخص‌ترین آن «شاهنشاه در کوچه دلگشا» باشد که برنده جایزه ۳۰ سال طنز در ایران شده است. این توانایی طنز نویسی او در کنار آثار جدی نشان‌دهنده این است که نویسنده چه در ذهن و چه در احساس خود جهانی از اضداد را تجربه می‌کند.

این منتقد ادبی ادامه داد: بسیاری از آثار علومی مانند «پریباد» در یک فضای رئالیسم جادویی سیر می‌کنند و این فضا را در نامگذاری آثار او هم می‌توان دید. اگر به عناوین آثار او دقت کنیم معمولاً با کلماتی همراه است که رازآلودگی و غریب‌گونگی دارند و در در آثاری مثل «سوگ مغان»، «آذرستان» و «پریباد» حسی از رئالیسم جادویی را می‌توان مشاهده کرد. همچنین باید توجه داشته باشیم که حال وهوای فضای بومی زادگاه او یعنی کرمان بسیار در آثار او مشهود است. تاثیر این جهان و فضای بومی را در تمام آثار او مشاهده می‌کنیم.

علومی داستان‌ها را در قالب تکنیک‌های خیلی سخت رقم می‌زند

این نویسنده با تأکید بر اهمیت ویژه تکنیک‌های داستان نویسی گفت: تکنیک برای محمدعلی علومی بسیار مهم است و او تلاش می‌کند در قالب تکنیک‌های خیلی سخت داستان‌ها را رقم بزند، چیزی که برای خیلی از نویسندگان ممکن نیست و توانایی آن را ندارند. آثار این نویسنده جدیت خاصی دارد و نگاهی فلسفی به مقوله زندگی، هستی و جهان دارد. داستان‌های علومی زاییده نگاه فلسفی اوست؛ نوعی گریز از واقعیت را در آثار او شاهد هستیم و به‌شدت در پی پیوند زدن جهان رئالیستی و جهان فرا رئالیستی یا غیر واقعی است. همچنین برخی آثار او را در مقوله متافیکشن هم ذکر می‌کنند.

عباسلو عنوان کرد: جنبه‌های پژوهشی آثار علومی هم کم نیستند و مجموعه آثار پژوهشی او در حوزه طنز می‌تواند برای کسانی که در قالب طنز مطلب می‌نویسند و به این حوزه علاقه دارند مفید باشد. اثر پژوهشی «قصه اساطیر» او نشان دهنده قابلیت‌های پژوهشی علومی است.

وی گفت: قابلیت‌های قلمی علومی بسیار زیاد است و این رفت و برگشت از زبان طنز به رئالیسم جدی جادویی نشان دهنده نوع نگاه و اندیشه او به جهان هستی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها