دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
«یک عاشقانه آرام» با «رستاخیز»

یاسمن ثانوی، مترجم باسابقه و پرکار برای مطالعه در ایام تعطیلات نوروزی آثاری از نادر ابراهیمی، سید احمد سجادی، ریک روبین، آنتونی دوئر، جوجو مویز، آلن دوباتن و جیمز کلیر را پیشنهاد می‌کند.

یاسمن ثانوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره پیشنهاد مطالعه در تعطیلات نوروزی بیان کرد: فصل بهار همیشه فرصتی برای یک شروع تازه در زندگی است؛ و چه زیباست این دوباره از نو شدن. با آغاز سال نو، روزهایی را در پیش داریم که می‌توانیم از آنها نهایت استفاده را ببریم. یکی از بهترین گزینه‌ها برای لذت بردن از این لحظات، مطالعه کتاب‌هایی است که علاوه بر بالا بردن آگاهی، روحیه را متحول می‌کنند و انگیزه‌بخش هستند. این ایام فرصت مناسبی برای دور شدن از روزمرگی است و خواندن کتاب به عنوان یک فعالیت ادبی، هنری و الهام‌بخش قادر است ذهن ما را به یک سفر دلپذیر و الهام‌بخش دعوت کند. در این مرحله، انتخاب چند کتاب خوب و معنی‌دار می‌تواند تجربه خواندن ما را به لحظاتی فراموش‌نشدنی تبدیل کند.

وی از کتاب «یک عاشقانه آرام» از نادر ابراهیمی نام برد و گفت: این اثر درباره زندگی یک زوج عاشق و لبریز از جملات پراحساس و ناب در باب عشق است. این کتاب بر این باور است که نباید به عشق به چشم یک خاطره نگاه کرد بلکه برای حفظ یک رابطه عاشقانه باید با عنصر عادت مبارزه کرد. در یک زندگی عاشقانه، هیچ‌چیز به فردا واگذاشته نمی‌شود تا امروز خالی بماند و رنگ کهنگی بگیرد. فقط کافی است که زندگی را دوست داشته باشیم و آن را با چیزهایی بسیار ساده اما دوست‌داشتنی پر کنیم. ناگفته نماند که این کتاب برای طرفداران کتاب صوتی با صدای پیام دهکردی به صورت نسخه صوتی در آمده است.

ثانوی ادامه داد: کتاب «عمل خلاقانه» از ریک روبین که پیشتر ترجمه‌ی آن را برعهده داشتم، نیز پیشنهاد می‌کنم. این کتاب به شما نشان می‌دهد که با چه دیدگاهی و از چه طریقی می‌توانید خلاقیت خودتان را کشف کرده و آن را پرورش بدهید. ریک روبین در این اثر تلاش کرده به افراد کمک کند تا از انتظارات تحمیل شده به خودشان فراتر بروند و به سطحی غافلگیرکننده دست پیدا کنند. کتاب عمل خلاقانه یک برنامه‌ی آموزشی فوق‌العاده و پربار است و مسیر یک هنرمند را طوری روشن می‌کند که همه ما بتوانیم آن را دنبال کنیم. در حالت طبیعی زندگی، ما به کامل‌ترین شکل ممکن موجوداتی آفریننده هستیم، تجربیات خودمان را از واقعیت به دست می‌آوریم و دنیایی که درک می‌کنیم را می‌سازیم. لازم نیست چیزی که می‌سازید مجسم باشد، ثبت شود، فروخته شود یا توی یک شیشه قرار بگیرد تا یک اثر هنری به حساب بیاید؛ همه‌مان به نوبه خود هنرمند هستیم.

«نوری که نمی‌بینیم» نوشته آنتونی دوئر که با ترجمه حسام جنانی به چاپ رسیده است، پیشنهاد دیگری از ثانوی بود. این مترجم درباره این اثر توضیح داد: این رمان تحسین‌برانگیز در واقع به قصه عاشقانه یک دختر نابینای فرانسوی در جنگ جهانی دوم می‌پردازد که دلباخته‌ی یک پسر یتیم آلمانی می‌شود و جهان را از دریچه‌ی ذهن خلاق و بی‌نظیر خودش می‌بیند. تلاش این دو جوان عاشق برای شروع دوباره و چالش‌های زندگی در میان آنچه از جنگ به جامانده، تحسین‌برانگیز است. این کتاب تلفیقی از ادبیات و تاریخ است و صحنه‌هایی که توسط نویسنده به تصویر کشیده می‌شوند و با جذابیتی فوق‌العاده همراه هستند. همچنین رمان «دختری که رهایش کردی» نوشته جوجو مویز و ترجمه کتایون اسماعیلی را پیشنهاد می‌کنم که درباره دو زن در زمان اشغال فرانسه توسط نازی‌ها و غارت اشیاء هنری فرانسه توسط آن‌ها است. یک تابلوی نقاشی نقطه عطف داستان است که زندگی این دو زن را به هم گره می‌زند. زندگی این دو به صورت موازی در دو زمان متفاوت با بازه زمانی ۱۰۰ ساله است. در واقع این کتاب ترکیبی از ادبیات کلاسیک و تاریخ است که در ژانر معمایی پلیسی و همچنین عاشقانه است.

مترجم رمان «پرونده‌های راکد» ادامه داد: «سیر عشق» از آلن دوباتن با ترجمه‌ای از زهرا باختری نیز، تحولات رابطه عاشقانه زوجی در ادین‌بورگ را روایت می‌کند. این رمان تلاش می‌کند آنچه را بعد از وقوع عشق اتفاق می‌افتد، آنچه عشق را زنده نگه می‌دارد و آنچه تحت فشارهای زندگی معمولی بر سر آرمان های اولیه‌مان می‌آید را روایت کند. این یک رمان داستانی، فلسفی و روان‌شناسانه است که خواننده را به تفکر بیشتر در زمینه زندگی و عشق و فلسفه آن دعوت می‌کند. کتاب «عادات اتمی» از جیمز کلیر با ترجمه هادی بهمنی نیز کتاب مفیدی است که یک راهنمای گام به گام برای جداسازی عادت‌های خوب از بد است و در نتیجه اصرار به عادت‌های خوب و ترک عادت‌های بد دارد. نویسنده بر این باور است که اگر فرد بتواند عادت‌های خود را تنها یک درصد در هر روز بهبود بخشد، نتایج چشمگیری را در زندگی خود احساس خواهد کرد. او چهار قانون را مد نظر دارد و می‌گوید عادت‌های خوب فرد، با تمرین مداوم چهار قانون تغییر رفتار، ملکه ذهن خواهند شد. اتفاق جالب توجهی که این کتاب روی آن تأکید دارد این است که اگر معکوس چهار قانون تغییر رفتار را در پیش بگیرید، عادت‌های بد شما از بین خواهند رفت.

ثانوی با بیان این‌که با توجه به مصادف شدن نوروز امسال با ماه مبارک رمضان، یکی از کتاب‌ها را با مضمون مذهبی انتخاب کردم، گفت: کتاب نفیس و مصور «رستاخیز» از سید احمد سجادی که از سوی انتشارات حوزه هنری اصفهان به چاپ رسیده است، اثری بی‌نظیر در حوزه هنری و مذهبی است که شامل تابلوهای نقاشی تمام صفحه، رنگی و گلاسه اثر جناب سیامک عزمی می‌شود که مرتبط آیات قرآن در مورد معاد، قیامت، بهشت و جهنم است. همچنین هر صفحه با دو تذهیب اختصاصی به رنگ‌های طلایی و نقره‌ای تزئین شده و برای هر موضوع معمولاً یک آیه و دو روایت ذکر شده است. این کتاب یک اثر فاخر و بسیار ارزشمند است که به صورت سه زبانه (فارسی، انگلیسی و عربی) در اختیار خوانندگان قرار داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها