یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
از داستان‌ کوتاه‌های ایرانی تا ناداستان‌های روایی

محمداسماعیل حاجی علیان، نویسنده و منتقد ادبی برای مطالعه نوروزی کتاب‌هایی داستان‌های کوتاه ایرانی، رمان‌های ترجمه و ناداستان‌های روایی موردعلاقه خود را به خوانندگان پیشنهاد داد.

محمداسماعیل حاجی علیان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ پیشنهادهایی را از مجموعه داستان‌ها برای مطالعه در تعطیلات نوروز بیان و عنوان کرد: از میان مجموعه داستان‌های کوتاه، «از قبل یکشنبه می‌شود» نوشته علی شاهمرادی از نشر خزه که در بخش داستان کوتاه دوره اخیر برگزیده جایزه جلال شد، کتاب مناسبی برای خواندن در نوروز است. این کتاب از ۲۰ داستان کوتاه تشکیل شده و داستان‌های کتاب لحنی محاوره‌ای دارند و شکل روایت آنها ساده و روان است و مخاطب را به‌همراه خود می‌کشاند. مجموعه داستان «نگهبان تاریکی» نوشته مجید قیصری از نشر افق هم کتاب خوبی است. نویسنده در ۹ داستان مجموعه «نگهبان تاریکی» به کندوکاو درونی انسان‌های درگیر با جنگ می‌پردازد؛ جنگی که انگار جنگ نیست و صلح است. نویسنده خلق و خوها و رفتارهای کاملاً فردی شخصیت‌هایش را برجسته می‌کند و از داستان‌های هم‌جنس خود فاصله می‌گیرد. او با به کارگیری زمینه‌های اسطوره‌ای و اشاره‌های فلسفی در لایه‌های درونی داستان‌هایش، نادیده‌ها و ناشنیده‌های جنگ را معنایی تازه می‌بخشد.

وی ادامه داد: کتاب بعدی «بگذار برسامنت» نوشته محمدرضا گودرزی از انتشارات ققنوس است که شامل ١٧ داستان کوتاه و خواندنی است. همچنین مجموعه داستان «باد زن‌ها را می‌برد» حسن محمودی از نشر نیماژ که شامل ۱۵ داستان است که بین خیال و واقعیت دست و پا می‌زنند، گزینه مناسبی است. گویی نویسنده اِبایی ندارد بعیدها را بر پیکره واقعیت بپیچاند و تلفیقی از خواب و بیداری را پیش روی خواننده بگذارد. کتاب «دیگر کسی صدایم نزد» نوشته امیر حسین چهل‌تن از نشر نگاه که شامل ۱۱ داستان کوتاه است، نیز خواندنی است. در این مجموعه داستان راوی پیرمرد خدمت‌کاری است که در یک خانه اعیانی زندگی می‌کند که ارباب خانه و نیز همسر پیرمرد بتول که او نیز خدمتکار بود چندی پیش در گذشته اند. پیرمرد در این خانه گذشته را مرور می‌کند و اشاره‌ای نیز به وقایع دوران انقلاب دارد.

از داستان‌ کوتاه‌های ایرانی تا ناداستان‌های روایی

این نویسنده همچنین از داستان‌های خارجی که در ایران ترجمه شده است آثاری را پیشنهاد داد و گفت: کتاب «اینجا همه آدم‌ها اینجوری‌اند» ترجمه مژده دقیقی از نشر نیلوفر شامل شش داستان از نویسندگان آمریکایی است. وجه اشتراک این داستان‌ها در دو نکته است. اول، تمام داستان‌های این مجموعه از برگزیدگان جایزه ادبی اُ. هنری در دوره‌های مختلف به شمار می‌روند و دوم، تمام داستان‌های این مجموعه در دهه نود میلادی منتشر شده‌اند. می‌توان گفت این شش داستان گلچینی از بهترین داستان‌های کوتاه آمریکایی در دهه نود هستند. کتاب «خوبی خدا» ترجمه امیرمهدی حقیقت از نشر ماهی که دربردارنده ۹ داستان کوتاه برگزیده نشریات معتبر آمریکایی در طول شش سال است نیز پیشنهاد می‌شود و شامل ۹ تصویر از زندگی است که در طول شش سال گرفته شده‌اند. فضایشان با هم متفاوت است؛ اما یک ویژگی مشترک دارند.

وی ادامه داد: مجموعه «دوستان، ما بد زندگی می‌کنیم!» گزیده‌ای از داستان‌های کوتاهِ نمایشی آنتون پاولوویچ چخوف، نویسنده روسی می‌تواند برای مطالعه در دوران نوروز جذاب باشد. همچنین مجموعه داستان «یک درخت یک صخره یک ابر» ترجمه حسن افشار از نشر مرکز کتاب خوبی است که داستان‌های گردآمده در این مجموعه، کم‌وبیش دو قرن تاریخچه داستان کوتاه را با آغاز از شنل گوگول در برمی‌گیرند. گرچه گزینش در میان شاهکارهای فراوانی که در این دو سده آفریده شده‌اند دشوار است و به ناچار برخی از آثار برجسته بیرون می‌مانند، باز هم دو ملاک اصلی گزینش داستان‌ها رعایت شده است: هریک از داستان‌ها دستاوردی برجسته به عنوان یک اثر هنری است و گذشته از این، هر داستان حادثه‌ای مهم در تکامل تاریخی داستان کوتاه شمرده می‌شود.

از داستان‌ کوتاه‌های ایرانی تا ناداستان‌های روایی

این نویسنده برای دوست‌داران رمان هم پیشنهادهایی بیان و عنوان کرد: کتاب «اتوبوس پاکستانی» نوشته مهدی زارع از انتشارات نگاه پگزینه خوبی است. همچنین خواندن کتاب «ایران بین دو انقلاب» را به همه ایرانیان پیشنهاد می‌کنم. کتاب «ایران بین دو انقلاب» نوشته یرواند آبراهامیان از نشر نی درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی ایران معاصر با نگاهی همه جانبه، تمام مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی دوره مشروطه تا انقلاب اسلامی را برای خواننده بازگو می‌کند. همچنین کتاب «پرونده کهنه» نوشته رضا جولایی از نشر آمون یک ترور سیاسی را دستمایه رمان خود قرار داده ولی این‌بار ترور محمد مسعود، روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و مدیر روزنامه مرد امروز، موضوع داستان جولایی است. کتاب «اسفار کاتبان» نوشته ابوتراب خسروی از نشر نیماژ هم کتاب جالبی است. این کتاب نخستین رمان از سه‌گانه ابوتراب خسروی است که داستان سعید پسر مسلمان و اقلیما دختر یهودی است. این دو قرار است تحقیقی درباره قدیسین و تاثیر آنها در رفتارهای اجتماعی داشته باشند. نحوه روایت این کتاب ریشه در ساختار ادبیات کلاسیک و کهن فارسی دارد.

حاجی‌علیان چند ناداستان هم معرفی کرد و گفت: ناداستان «هفتاد و پنج سال اول» به روایت بهمن فرمان آرا و به قلم محسن آزرم هم کتاب خوبی است. این اثر یک زندگی نگاره همه جانبه است که به مرور فیلم‌های یکی از برجسته‌ترین فیلم‌سازهای ایرانی، از زبان خود او می‌پردازد. کتاب «عشق غریبه‌ها» (سرگذشت شش محصل ایرانی در انگلستان جین آستین) ترجمه امیر مهدی حقیقت از نشر چشمه بسیار کتاب جذاب و خواندنی است و نویسنده با تکیه بر سفرنامه فارسی میرزا صالح شیرازی طی ۹ سال پژوهش در اسناد وزارت خارجه بریتانیا و گشتن در میان خاطرات سیاستمداران، دانشمندان و دانشگاهیان انگلیسی می‌کوشد تصویری کامل از زندگی و تحصیل آنها در آن سال‌ها ارائه دهد. خواندن کتاب «در فاصله دو نقطه» از ایران درّودی را هم به همه پیشنهاد می‌دهم. این کتاب اتوبیوگرافی ایران درّودی، نقاش ایرانی است. او در این کتاب ماجرای زندگی خود را از هنگام تولد شروع کرده و نکته به نکته تمامی آنچه شخصیت وی را ساخته است به زبانی ساده بازگو می‌کند. همچنین در بین این ناداستان‌ها «سیطره» کیانوش گلزار راغب از نشر سوره مهر را هم پیشنهاد می‌کنم.

از داستان‌ کوتاه‌های ایرانی تا ناداستان‌های روایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها