دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
بررسی مبانی نظری هنر و معماری در سروده‌‍‌های نظامی/ حکیم به هنرمند شدن توصیه می‌کند

فارس- «مبانی نظری هنر و معماری در سروده های حکیم نظامی» از سلسله نشست‌های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» در شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، ظهر دوشنبه سخرانی قاسم کشاورزی، عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی آپادانا شیراز با موضوع «مبانی نظری هنر و معماری در سروده های حکیم نظامی» در سلسله نشست های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» در سالن کتابدار کتابخانه عمومی رییسی اردکانی برگزار شد.

در این نشست که با همراهی غلامرضا کافی برگزار شد، قاسم کشاورزی ابتدا سخن را با شعری از حکیم نظامی آغاز کرد و گفت: نظامی همان قدر که شاعر بلندآوازه ای است هنرمند نام آشنایی به شمار می رود.

وی فراموشی هنرهای سنتی را وابسته به فراموشی مبانی نظری هنرهای سنتی دانست و افزود: باید هنرهای سنتی نزد اهلش قرار گیرد زیرا هدف سیر و سلوک معنایی در هنرهای سنتی است.

کشاورزی با بیان اینکه جکیم نظامی مبانی نظری هنر را تدوین کرده است تا به دست اهلش برسد، افزود: وی بیش از شاعران دیگر به هنر علاقه مند است کما اینکه تعاریف صریحی از هنر نسبت به دیگر شاعران زمانه خویش دارد.

به گفته عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی آپادانا، نظامی دامنه هنر را گسترده می‌سازد. لیافت، کیاست، دادگری، ولایت پذیری، خداترسی، بینش، تدبر و شاید هزاران واژه از سوی او در زمره هنر قرار گرفته است. او اینها را نهایت هنرمندی می‌داند، گرچه اشتغال به هنر برایش فراهم نبود اما در زمره تئوری هنر مشغول بود.

وی با اشاره به ابیاتی، تصریح کرد: نظامی در سروده‌هایش به هنرمند شدن توصیه‌های فراوانی دارد. او در مورد هنر مطالعات فراوانی داشته و اطلاعات زیادی در بسیاری هنرها دارد و ویژگی‌های هنرمند را مختصر معرفی کرده است. او چون حکیمی درس حکمت می‌دهد و معتقد به در نظر نگرفتن «میم مالکیت» است و به هنرمند توصیه می کند از نام خود بگذرد.

نظامی توصیه به ریاضت می‌کند / ‏جامعه هنری بیش از همه به آثار نظامی نیازمند است

کشاورزی با بیان اینکه نظامی توصیه به ریاضت می‌کند چون ریاضت نفس هنرمند را پالوده می‌کند، ادامه داد: این شاعر بزرگ مبانی هنر را به رشته تحریر در آورده است. او با زبان هنر در اشعارش به تبیین موضوع می‌پردازد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی آپادانا عنوان کرد: نظامی در مورد اشکال هندسی توصیف و بیان بسیار دقیقی دارد و واژگان هنری را در آثارش به کار می‌گیرد: «پری پیکر نگار پرنیان پوش / بت سنگین دل سیمین بنا گوش. در آن وادی که جائی بود دلگیر / نخوردی هیچ خوردی خوشتر از شیر.»

وی با اشاره به اینکه نظامی فضاهای معماری را عالی توصیف کرده است، به این شعر اشاره کرد: «وین هفت رواقِ زیرِ پرده / آخر به گزاف نیست کرده. کار من و تو بدین درازی / کوتاه کنم که نیست بازی».

او تبحر حکیم نظامی را در نقاشی و موسیقی را نیز مورد اشاره قرار داد و نمونه‌هایی از سروده‌های این شاعر پارسی گوی را خواند. نظامی هنرهای تجسمی را خوب می‌شناسد و بیان می‌کند.

کشاورزی با تاکید بر اینکه جامعه هنری بیش از همه به آثار نظامی نیازمند است، گفت: حکیم نظامی انسان‌ها را دعوت به هنرمندی می‌کند.

سلسله نشست‌های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» با اجرای غلامرضا کافی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و دبیر محفل ادبی قند پارسی به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس با همکاری خانه کتاب و تلویزیون اینترنتی کتاب برگزار شود.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه برنامه های «بازخوانی پنج گنج گوهرین»، سه شنبه ۲۲ اسفندماه ساعت ۱۲:۳۰ نشست «باورهای عامیانه در شعر حکیم نظامی» با حضور سکینه مرادی و روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه ساعت ۱۱ نشست «آنچه از نظمِ نظامی بیرون است» با سخنرانی محمدرضا ضیغمی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط