یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴
نخستین آیین استانی بزرگداشت «حکیم نظامی» برگزار شد

لرستان - نخستین آیین بزرگداشت «حکیم نظامی» با گستره استانی در شهرستان ازنا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ازنا نخستین آیین نکوداشت «حکیم نظامی» با گستره استانی عصر شنبه با حضور جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان به شعر و ادب در مجتمع فرهنگی هنری غدیر ازنا برگزار شد.

در این مراسم محمود شالویی، رئیس انجمن مفاخر فرهنگی کشور در ارتباط زنده تصویری با این آیین از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ازنا به عنوان پیش‌قدمان آیین بزرگداشت حکیم نظامی یاد کرد و افزود: پاسداشت حکیم نظامی، پاسداشت فرهنگ و هنر ایران زمین است.

مسعود سپهوند، استاد دانشگاه در باب ریشه‌های اسطوره لیلی و مجنون و تطبیق میان این منظومه با لیلی و مجنون سنایی به سخنرانی پرداخت.

خسرو و شیرین‌خوانی تیمور هداوند و سیدضیا میرشاکی، لیلی و مجنون‌خوانی ابوالقاسم دهقانی، نقل‌خوانی بهزاد پاکدل، اجرای موسیقی سرنا و دهل از سوی رضا خاکزاد و صفر افرازه، سکندرنامه‌خوانی ناصر اکبری، اجرای موسیقی از سوی هنرمند روشندل، محمدمهدی موسوی، بیان مناظره خسرو و فرهاد از سوی شهلا فرازمند از بخش‌های متنوع این آیین بود.

همچنین در حاشیه این آیین نمایشگاه گروهی آثار خوشنویسی هنرمندان ازنا با عنوان «گنج عظیم» در نگارخانه آریان‌پور ازنا افتتاح شد.

نخستین آیین استانی بزرگداشت «حکیم نظامی» برگزار شد

این برنامه با همکاری انجمن آثار مفاخر فرهنگی کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ازنا، انجمن ادبی استاد شهریار و انجمن خوشنویسان ازنا، فرمانداری شهرستان، شهرداری و شورای اسلامی شهر ازنا با استقبال مخاطبان برگزار شد.

به گزارش ایبنا، به مناسبت هفته گرامی‌داشت نظامی گنجوی در لرستان، برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است که در سراسر استان با همکاری دستگاه‌های مختلف، اجرا خواهد شد.

جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد ملقب به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است. آرامگاه نظامی گنجوی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد. نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود. روز ۲۱ اسفند در تقویم رسمی ایران روز بزرگداشت نظامی گنجوی است.

مخزن الاسرار، منظومه لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندر نامه از شاهکارهای این شاعر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها