یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
هفت پیکر نظامی کاوش شد/ آثار نظامی در وصف زیبایی، شادی و حکمت است

فارس- در ادامه نشست های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی، مهدی فاموری درباره «کاوشی در هفت پیکر نظامی» سخنرانی کرد.

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در دومین نشست که ظهر یکشنبه در سالن کتابدار اجرا شد، مهدی فاموری، استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج درباره «کاوشی در هفت پیکر نظامی» گفت و گو کرد.

مهدی فاموری در این نشست با بیان اینکه سخن گفتن از نظامی کاری آسان اما بس سخت است، گفت: سهل است زیرا هزاران نفر در آثارش تتبع کردند و حداقل ۱۰۰ تقریر درباره این شاعر شده است. از طرفی سخت است زیرا پیچیدگی های سبکی و زبانی خویش را دارد. این باعث می شود در سنجش با سعدی، حافظ و فردوسی دیرآشناتر باشد.

به گفته او، هفت پیکر اگرچه شاهکار مسلم نظامی است به نسبت دیگر آثار به آن کمتر پرداخته شده است. همچنین اسکندرنامه به اندازه دیگر آثار او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان دانشجوی ادبیات تصور می کنم بعد از خسرو و شیرین بهترین کتاب نظامی هفت پیکر است.

استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه در آثار نظامی می شود جمیع جهات فرهنگ ایران باستان و اسلام را دید، افزود: افسانه های هفت پیکر ریشه در ایران باستان دارد. در آثار نظامی ایران دل زمین است.

نظامی به ویژه در هفت پیکر به فردوسی نظر دارد / ‏شاملو‬ و اخوان ثالث از نظامی بهره بردند

وی ادامه داد: نظامی به ویژه در هفت پیکر به فردوسی نظر دارد و اسکندرنامه را به تبعیت از فردوسی آفریده است. نظامی از افسانه های ایرانی استفاده می کند آنچه که در شعر معاصر خیلی کمتر می بینیم این می تواند به غنی شدن شعر کمک کند.

به گفته فاموری، در دوره ما شیوه سرایش مورد علاقه اخوان ثالث نقالی است. شاملو هم ۴ قصه دارد که از افسانه های ایرانی استفاده کرده است. در شعر پریا یا دختران ننه دریا از زبان کهن بهره برده است. شاملو یک کتاب به نام افسانه های هفت گنبد دارد که با استفاده از هفت پیکر ترجمه شده است. او استفاده های بسیاری از این افسانه ها کرده است و حتی در حدیث بی قراری ماهان هم این اقتباس به خوبی دیده می شود.

وی با این حال تصریح کرد که خوشبختانه در نمایشنامه ها از هفت پیکر اقتباس شده است اما یاد ندارم استفاده شاعرانه شده باشد. هفت گنبد برای بهرام ساخته شده است زیرا در سنت ایرانی بهرام نماد یک پادشاه خردمند به شمار می رود. آثار نظامی در وصف زیبایی، شادی و حکمت است.

فاموری تاکید کرد: به جای انتظار از دانشکده های زبان و ادب فارسی باید از انجمن ها انتظار شناخت بیشتر شاعران کلاسیک داشته باشیم. در کنار کارگاه شعر باید کلاس حکمت و فلسفه داشته باشیم و چگونگی فکر کردن را بیاموزیم. حتی برای شاعران کارگاه قصه گویی و نقالی گذاشته شود.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه برنامه های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» «مبانی نظری هنر و معماری در سروده های حکیم نظامی» موضوع سومین نشست از سلسله نشست های «بازخوانی پنج گنج گوهرین» در شیراز است که با حضور قاسم کشاورزی، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی آپادانا شیراز، روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه ساعت ۱۱ برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها