یکشنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۴
«همگام با انقلاب اسلامی»؛ گشت‌وگذاری در سال‌های دور و نزدیک

محمدقاسم فروغی جهرمی، پژوهشگر و مولف دفاع مقدس در یادداشتی مروری به کتاب «همگام با انقلاب اسلامی: نگاهی به حوادث سال ششم انقلاب اسلامی» کرده است.

محمدقاسم فروغی جهرمی، پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: مطالعه هنر مردان خردمند است و آنکه در این وادی غریب به چشم می‌آید، نازک‌اندیشی است که بر سریر خود تکیه دارد و آفتاب را در پرده شمع فرو می‌نشاند. آوازه نویسندگان مبرز در جهان هستی چون واژه‌های نادیدنی و ناپیداست که اثر چرخشی خود را بر جامعه می‌گذراند و قطار نسل‌های بشری را در ریل کمال قرار می‌دهند. ما نمی‌توانیم به صرف توجه به ظرایف معمولی قلم به دست گیریم و از آفتاب و ماه و ستاره و شب و ظلمت و بی‌کرانگی صحبت کنیم. بنابراین برای نوشتن و خواندن پیش زمینه‌هایی لازم است و افسوس و دریغ که به کرات مشاهده می‌کنیم نوقلمانی که تا توان نوشتن یک نامه را پیدا می‌کنند، مشغول نگارش کتاب آن هم در موضوع دین، جامعه، انقلاب و دفاع مقدس می‌شوند و جالب‌تر آنکه تقدیر و جایزه را نیز طلب می‌کنند. این استعدادهای بالقوه باید با سیر و سلوک و استنشاق دود چراغ، به معرفت نوشتن و قلم به دست گرفتن برسند تا نتیجه قلم زدن آنان در دیدگان مخاطب بنشیند و جان را پرواز دهد.

من اخیراً در مطالعه کتابی با عنوان «همگام با انقلاب اسلامی» جلد ششم، توانستم گل‌واژه‌هایی از هنر نگارش در عرصه ماهیت انقلاب اسلامی بیابم و از آن بهره‌مند شوم. این کتاب سلسله یا مجموعه‌ای است که به وقایع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره دارد و خواننده را با فضای سال‌های دور آشنا می‌کند. سال اول پس از پیروزی انقلاب تا سال ششم که توسط نویسنده محترم محمدعلی بشارتی تاکنون تنظیم و تالیف شده است در نظر دارد به مرور وقایع سال‌های بعد نیز بپردازد. این کتاب که مربوط به سال ششم انقلاب یعنی سال ۱۳۶۳ می‌باشد، در شش فصل تنظیم شده و هر یک از عناوین، موضوعی را تبیین می‌کند. در مقدمه به دستاوردهای عظیم انقلاب پرداخته می‌شود و ساز و کارهای اقدامات رژیم پهلوی در مقایسه با اقدامات جمهوری اسلامی به طور مختصر و فشرده توضیح داده شده است.

فصل اول که متاسفانه خارج از موضوع اصلی کتاب یعنی مقطع سال ششم انقلاب است، به لحاظ اهمیت موضوع برای مؤلف شرح داده شده و اشاره به وقایعی است که در پاییز ۱۴۰۱ در کشور رخ داده و جزو آفات انقلاب و نظام محسوب می‌شود. نام این فصل «نگاهی به اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱» است. در این بخش مؤلف به انگیزه‌ها و اقدامات دشمنان اشاره کرده و با بررسی موضوع از وجوه مختلف، نقش منافقین، گروه‌های معارض با نظام، استکبار جهانی، صهیونیست‌ها و روشنفکران غرب‌زده را در این واقعه تبیین می‌کند. فصل دوم کتاب که عنوان «نتایج مذاکره با آمریکا» بر آن گذاشته شده، نویسنده ضمن شرح مصادیقی از عملکرد دوران پهلوی و خوش‌خدمتی‌های وابستگان به غرب در آن رژیم، به هویت برخی از آن جریانات و افراد از قبیل جبهه ملی، منافقین، روشنفکران غرب‌زده،، لیبرال‌ها و … اشاره داشته و نتایج ارزیابی خود را از این اقدامات در پایان فصل ارائه می‌دهد. در فصل سوم به رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۶۳ اشاره دارد و نوزده پیام و سخنرانی ایشان را که هر یک گنجینه‌ای گران‌قدر پیش روی خواننده می‌گذارد انتخاب و در کتاب لحاظ کرده است. در یکی از این سخنرانی‌ها به تاریخ ۲۳/‏۰۶/‏۱۳۶۳‬ که به مناسبت عید سعید غدیر ایراد شده است. حضرت امام می‌فرمایند: «بترسید از آن روزی که خدا غضب کند بر ما و ما را دوباره در همان جهنمی وارد کند که در سابق بودیم. شما یادتان رفته است که سرتاسر ایران چه خبر بود از فحشا؟! شما نمی‌دانید که ما تحت سلطه استعمار آمریکا بودیم در این چند سال آخر و قبلاً انگلستان؟ کمک کنید به هم، با هم باشید، اگر با هم نباشید، شکست می‌خورید، اگر شکست بخورید، اسلام شکست می‌خورد…»

در فصل چهارم به تحولات جنگ اشاره دارد و جنگ را در ۴ مرحله توضیح می‌دهد و اشاره‌ای به عملیات عاشورا ۴ در تاریخ ۲۵/‏۰۷/‏۱۳۶۳‬ می‌کند و اولین مجروح جنگی مجلس شورای اسلامی را نیز معرفی می‌کند. در این فصل اهمیت دیپلماسی در دوران دفاع مقدس را تبیین و نتایج اقدامات وزارت امور خارجه را ذکر می‌کند. فصل پنجم به دودمان تبهکار پهلوی اشاره دارد و ماهیت خاندان پهلوی را از رضاخان تا محمدرضا و فرزندان و نوه‌های او را ذکر می کند و به برخی از فسادهای این دودمان می‌پردازد که برای جوانان و نسل امروز و آتی بسیار مفید فایده خواهد بود. نقش هویدا و سایر وابستگان به آن رژیم در جهت‌بخشی به اقدامات استکبار در ایران و تاراج بیت‌المال و ترویج فساد و فحشا را یادآور می‌شود و موارد متعدد از مصادیق آن عملکردها را از زبان خود آنان ذکر می‌کند. در صفحه ۳۰۷ کتاب از قول فرح راجع به شمس می‌آورد: «شمس و شوهرش (مهرداد پلهبد) به کاستاریکا رفتند. آنها ثروت‌های زیاد در آمریکای مرکزی و لاتین و کانادا دارند. رفتن آنها به کاستکاریکا برای این بود که شریک عمده آنها یعنی هژبر یزدانی از بهاییان میلیاردر در کاستاریکا مقر خودش را تعیین کرده بود. شمس در حوالی ترینیدادوتوباگو یک جزیره خریده و آن را به یک مرکز تفریحات و توریستی تبدیل کرده است… شاید بتوان گفت ثروت این زن در مقایسه با ثروتمندان جهان با ملکه الیزابت قابل رقابت است.» (به نقل از کتاب دختر یتیم، ج ۲، ص ۱۰۱۵)

در فصل پایانی کتاب رویدادهای سال ۱۳۶۳ به صورت روزشمار آمده که علاقه‌مندان می‌توانند حوادث سال ۱۳۶۳ را روزانه و به مرور در این بخش ملاحظه کنند. این کتاب در مجموع نگاهی دارد گذرا برای مخاطبی که علاقه‌مند به شناخت دوران پهلوی و اقداماتی است که قدرت‌های غربی در ادامه نگاه مستکبرانه و استعماری خود بر کشورهای جهان سوم دارند. ملاحظه برخی موارد که در کتاب آمده است، روشن‌بینی برای آینده نسل جوان و آیندگان این سرزمین ایجاد می‌کند تا همگام با روشن‌بینان جامعه بتوانند برای وصول به معرفت هستی و نقش تاریخی هر نظام در روند توسعه و پیشرفت و تعالی، از اسباب و ابزارهای مناسب برای پیمودن راه استقلال و آزادی بهره‌مند شوند؟ بد نیست اشاره‌ای به مطلب ۲۱۳ داشته باشیم که در آن‌جا حضرت امام (ره) می‌فرماید: «اگر کسی خودش تهذیب نشود، نمی‌تواند جامعه را تهذیب کند. کسی که خودش فاسد است نمی‌تواند کلامش را یک طوری ادا کند که مردم صحیح بشوند؛ تاثیر ندارد. آن وقتی کلام تاثیر دارد که از قلب مهذب و پاک بیرون بیاید. اگر چنان چه از قلب ناپاک بیرون نیاید و به زبان شیطانی گفته بشود، این تاثیر نمی‌تواند بکند در اشخاص و اگر چنان چه قلب، قلب رحمانی شد، الهی شد، توجه به خدا کرد، از خدا همه چیز را خواست و همه چیز را به دست او دانست، او می‌تواند که مردم را تهذیب کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط